رئیس جمهور در دیدار با میهمانان خارجی مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام(ره):

پرچم انقلاب پس از امام(ره) بر دوش رادمردی از سلاله پاک پیامبر قرار گرفت

رئیس جمهور در دیدار با میهمانان خارجی مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) گفت: امروز بعد از ۲۵ سال که از رحلت آن بزرگ‌مرد می‌گذرد پرچم انقلاب بعد از امام بر دوش رادمردی قرار گرفته که از سلاله پاک پیامبر(ص) و از راهروان امام راحل و از سرداران نهضت اسلامی بوده است، امروز رهبر بزرگوار و ملت ما همان راه، خط و مسیر امام را می‌پیمایند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر "حسن روحانی" که در مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) صحبت می‌کرد ، تصریح کرد: راه امام، راه مبارزه با استعمار و سلطه بیگانگان، استقرار حاکمیت مردم و ملت‌ها و استقرار احکام الهی، قران مجید و سنت پیامبر و اهل بیتش بود و در این راستا همه باید دست به دست هم دهیم و متحد شویم تا پرچم اسلام را به اهتزاز در آوریم.

دکتر روحانی در این مراسم که حدود ۴۰۰ نفر از شخصیت‌های مختلف فرهنگی، دینی، دانشگاهی و سیاسی از ۲۹ کشور شرکت داشتند، افزود: امام خودباوری و اعتماد به نفس را به مسلمانان آموخت و نشان داد که اگر اتکال ما به خداوند باشد و دست برادری به یکدیگر دهیم، می‌توانیم در برابر انواع توطئه‌ها پیروز شویم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: حضرت امام(ره)، گفتمان حکومت دینی مردمی و مردم‌سالاری دینی را در تئوری و عمل اجرا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در ابتدای این مراسم نیز از تحقیر تاریخی در برابر استبداد و حکام مستبد، مداخله خارجی و استعمار و عدم حاکمیت احکام الهی قران و پیامبر و اهل بیت، به عنوان سه رنج ملت بزرگ ایران تا پیش از به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) نام برد و تصریح کرد: زمانی که حضرت امام رهبری نهضت بزرگ اسلامی را آغاز کرد، کسی فکر نمی‌کرد که در یک دوره کوتاه، امام بتواند در برابر همه معضلات و مشکلات داخلی و بین المللی مقاومت کرده و انقلاب و نهضت اسلامی را به پیروزی برساند.

رئیس‌ جمهور ادامه داد: ما در سایه ایمان از هیچ چیز نمی‌ترسیم و بی‌هیچ سستی راه امام را ادامه می‌دهیم و پرچم اسلام و لا اله الا الله و محمدا رسول‌الله را به اهتزاز در خواهیم آورد.

دکتر روحانی افزود: ملت ایران استبداد و استعمار را قبول نداشت، ملت ایران به دنبال استقلال، آزادی و حاکمیت ملی بود، اما آیا پیروزی در برابر استبداد و استعمار بدون حمایت ابرقدرت‌ها، بدون داشتن امکانات تبلیغی مدرن نظیر رادیو و تلویزیون و بدون داشتن قدرت نظامی میسر بود؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هدف امام پس از استبدادزدایی و استعمارزدایی حاکمیت احکام الهی، قرآن مجید و شریعت در سراسر زندگی مردم ایران بود، گفت: در شرایطی که بلوک شرق، اسلام را به عنوان یک تفکر کهنه و افیون ملت‌ها معرفی می‌کرد و بلوک غرب بازگشت احکام اسلام و خدا را واپس‌گرایی و ارتجاع و متضاد با تمدن و مدرنیته می‌خواند، امام به دنبال احیاء و بازگرداندن اسلام از سطرهای صفحات کتاب‌ها و از کنج مدرسه‌ها، حجره‌ها و مساجد به صحنه و جامعه بود.

دكتر روحانی افزود: در حالی که حکومت مستقر در ایران علیه اسلام به پا خاسته بود و تلاش می‌کرد تا یکایک احکام الهی را زیر پا بگذارد، امام به دنبال اجرای احکام دین خدا در سراسر زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم بود.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: هیچ‌کس به اندازه امام امید به تحقق این آرمان‌ها نداشت، اگر دیگران نیز امیدی به پیروزی داشتند نشأت گرفته از امید امام بود، امام از روز اول مصمم و مؤمن به راه و خط انقلاب اسلامی بود و امید به پیروزی در سرتاسر کلمات و جملات او به طور واضح و روشن موج می‌زد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه تئوری نظام اسلامی را ابتدا امام مطرح کرد، گفت: امام این مسیر را گام به گام تبیین کرد؛ اول مبارزه با استبداد، سپس کنارزدن استعمار و در پایان هدف بلند اصلی استقرار حکومت اسلامی در این سرزمین بود. او گفتمان خود را حکومت دینی و مردم‌سالاری دینی قرار داد و آن را به عنوان هدف نهایی به همه انقلابیون، مبارزین و مردم اعلام کرد.

رئیس‌جمهور افزود: امام خمینی(ره) نخستین عالم، فقیه و اندیشمند بزرگی بود که مسأله سازش احکام الهی با رأی و خواست مردم را تبیین و تشریح کرد. او نخستین فقیهی بود که به همه اعلام کرد که جمهوریت و با اسلامیت در تضاد و تنافی نیست بلکه این دو در کنار هم می‌توانند، هم‌زیستی توأم با رشد برای جامعه داشته باشند.

دکتر روحانی با بیان اینکه از نگاه امام مردم مسلمان یک سرزمین می‌توانند در چارچوب معیارهای دینی، خواست و رأی خود را به کرسی بنشانند، گفت: امام بعد از پیروزی انقلاب به ایران آمد طاغوتیان را از مسند به زیر کشید، رأی مردم را حاکم کرد، شادی را بر دل آنان نشاند و امید را برای تحقق شرایط جدید در جامعه افزون کرد.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: او اعتقاد داشت اگر می‌خواهید نظام اسلامی بر این سرزمین حاکم باشد، باید مهر تأیید رأی مردم و صندوق آراء را داشته باشد. او در عمل ثابت کرد که اسلامیت می‌تواند در کنار جمهوریت قرار گیرد او نخستین رهبر انقلابی در دنیاست که تنها پس از ۴۷ روز پس از پیروزی انقلاب مردم را به پای صندوق رأی دعوت کرد و اصل نظام و تمام نهادهای آن را با رأی مردم مشروعیت داد.

دکتر روحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با وجود همه مخالفت‌های ابرقدرت‌ها مستقر شد و با وجود هجمه بیگانگان با حضور مردم در صحنه باقی ماند و مسیر امام را ادامه داد، تصریح کرد: امام ما از روز اول تا روز پایان همواره می‌گفت، اگر در داخل متحد باشید و از هیچ کس نترسید، می‌توانید از میان انواع توطئه‌ها سربلند خارج شوید.

رئس‌جمهور گفت: توصیه امام به همه مسلمانان عالم این بود که متحد باشید دست در دست هم قرار دهید، افکار هم را تحمل کنید، اختلافات مذهبی و فکری را منشأ ارتقاء و اعتلا قرار دهید تا علاوه بر استقلال بتوانید با استعمار و سلطه بیگانگان مواجه شوید.

دکتر روحانی با ابراز تأسف از اینکه امروز کینه‌توزی و دشمنی در جهان اسلام موج می‌زند و برخی مسلمانان خون یکدیگر را مباح می‌دانند و نام آن را جهاد می‌گذارند، گفت: امام با صدای بلند اعلام کرد هر شیعه‌ای که با اهل سنت مقابله کند و هر سنی که در برابر شیعه قرار گیرد نه شیعه است و نه سنی، زیرا ما نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که دشمنان اسلام از اختلافات ما شاد و چشم مسلمانان از ریختن خون انسان‌ها گریان شود.

رئیس‌ جمهور تصریح کرد: امروز بعد از ۲۵ سال که از رحلت آن بزرگ‌مرد می‌گذرد مردم ایران با همان اعتماد و اعتقاد راه بنیانگذار انقلاب خود را ادامه می‌دهند خوشبختانه پرچم انقلاب بعد از امام بر دوش رادمردی قرار گرفته که از سلاله پاک پیامبر(ص) و از راهروان امام راحل و از سرداران نهضت اسلامی بوده است، امروز رهبر بزرگوار و ملت ما همان راه، خط و مسیر امام را می‌پیمایند.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش از تحقیر تاریخی در برابر استبداد و حکام مستبد، مداخله خارجی و استعمار و عدم حاکمیت احکام الهی قران و پیامبر و اهل بیت، به عنوان سه رنج ملت بزرگ ایران تا پیش از به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) نام برد و تصریح کرد: زمانی که حضرت امام رهبری نهضت بزرگ اسلامی را آغاز کرد، کسی فکر نمی کرد که در یک دوره کوتاه، امام بتواند در برابر همه معضلات و مشکلات داخلی و بین المللی مقاومت کرده و انقلاب و نهضت اسلامی را به پیروزی برساند.

رئیس جمهور که در مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) صحبت می‌کرد، اطمینان داد که گذشت زمان و تاریخ، محبوبیت و عشق مردم نسبت به امام راحل و راه و اندیشه‌های او را بیشتر خواهد کرد.

گفتنی است؛ پیش از سخنان رئیس‌ جمهور، حجت‌الاسلام "محمدعلی انصاری" رئیس ستاد بزرگداشت امام(ره) با اشاره به گذشت بیش از ۵۰ سال از شروع نهضت اسلامی به رهبری امام(ره) در ایران و فراز و نشیب‌هایی که پیش روی انقلاب و مردم ایران قرار داشت، گفت: دشمنان انقلاب اسلامی از یکسو ما را متهم به افراطی‌گری، جنگ و خشونت و حرکت در مسیر خلاف خواسته‌های جهانیان کرده‌اند و از سوی دیگر انقلاب را همواره رو به زوال و سکوت معرفی می‌کنند، اما برخلاف این تبلیغات ما شاهد شکوفایی، عظمت، اقتدار فرهنگ سیاسی امام در ایران و در سایر کشورهای جهان هستیم.

وی با بیان اینکه عنصر اصلی پیروزی انقلاب، تدبیر و اتکاء به خرد جمعی جامعه از سوی امام و امید او به پیروزی و پشت سر گذاشتن مشکلات بود، گفت: امروز افتخار می‌کنیم که نظام اجرایی در جمهوری اسلامی به دست رییس‌ جمهوری سپرده شده که از شاگردان برجسته، نامی و تاریخی حضرت امام هستند و با شعار تدبیر و امید به دنبال حل مشکلات ملت بزرگ ایران و جهان اسلام می‌باشد.

رئیس ستاد بزرگداشت امام(ره) ابراز امیدواری کرد با تعامل، همدلی و وفاق همه نیروها شر دشمنانی که با افراطی‌گری می‌خواهند نظم و آرامش را در جامعه برهم زنند مرتفع شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار