المانیتور:

تغییر احتمالی در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی/ شرمن ترفیع شغلی می‌گیرد

المانیتور نوشت: بازنشستگی کاترین اشتون، ویلیام برنز و تغییرات احتمالی در ترکیب کنگره آمریکا نگرانی هایی در مسیر حل و فصل پرونده هسته ای ایران به وجود آورده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نشریه المانیتور در گزارشی نوشت: با نزدیک شدن تاریخ انقضای توافقنامه موقت هسته‌ای ژنو (بیستم ژوئیه)، مقامات ارشد سابق و کنونی آمریکا موضع‌گیری‌های ضد و نقیض  درباره تمدید این توافقنامه داشته‌اند. اما دلایل محکمی برای رسیدن به توافق تا پایان امسال وجود دارد که به سیاست داخلی و ملاحظات بروکراتیک مربوط می شود.

از جمله این دلایل به شرح زیر است:
- یک منبع آگاه به المانیتور گفته است که وندی شرمن دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی که ریاست هیئت مذاکره کننده این کشور را در وین به عهده دارد ، جایگزین بیل برنز معاون وزیر می شود. برنز که گفته می‌شود، مذاکرات محرمانه با ایران را هدایت می‌کرده است، در ماه اکتبر بازنشسته خواهد شد. دولت باراک اوباما  ترجیح می دهد شرمن قبل از ترفیع شغلی اش پرونده ایران را به نتیجه برساند.

-کاترین اشتون رئیس امور خارجی اتحادیه اروپا نیز اواخر امسال دوره پنج ساله ریاستش را به پایان می رساند.تیم او نیز که از سال 2011 با ایران مذاکره کرده است ، کنار می رود. اشتون و همکارانش اعتماد آمریکا و ایران را جلب کرده اند و تشکیل یک تیم جدید برای به نتیجه رساندن پرونده کار دشواری است.

بنابراین گزارش، انتخابات کنگره آمریکا در ماه نوامبر نیز ممکن است به پیروزی جمهوریخواهان منجر شود.بنابراین ضرورت می یابد توافقنامه هر چه زودتر حاصل شود تا احتمال مداخله کنگره کمتر باشد.

المانیتور نوشت: در حالی که شمارش معکوس تا بیستم ژوئیه  ادامه دارد، برخی معتقدند دستکم تمدید محدود توافقنامه موقت مشکلی ایجاد نمی‌کند زیرا برنامه هسته‌ای ایران فعلاً محدود شده است و لغو تحریم ها نیز محدود بوده است.

"تام دانیلون" مشاور سابق امنیت ملی در کنفرانس مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل در واشنگتن نیز گفت: بخش اصلی تحریم ها پابرجاست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار