با صدور بیانیه صورت گرفت

ابراز نگرانی بسیج دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی از وضعیت جمعیت کشور

انتظار می‌رود هیئت محترم دولت و به طور اخص وزارت ورزش و جوانان، تعاون کار و رفاه اجتماعی، مسکن، امور اقتصادی و دارایی و بهداشت، در جهت ارائه تسهلات مناسب و رفع موانع ازدواج و افزایش باروری حداکثر تلاش خود را کرده و هر چه سریعتر سیاستهای خود را با همکاری و طرح برنامه مشترک با یکدیگر ابلاغ کرده و عملیاتی گردانند.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج دانشجویی، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
 
یکی از شاخصه های پیشرفت کشورها حضور جوانان فعال در جامعه میباشد که نقش برجستهای در گذراندن کشور از گردنه های صعب العبور دارند. در چند سال اخیر براساس پاره ای از تحلیل ها عدهای در کشور شعار "فرزند کمتر زندگی بهتر" را سردادند که نتیجه آن به گفته بسیاری از صاحبان فن، بزرگ شدن قسمت پیر هرم سنی ایران است. و این پیری هشداری است برای کشوری که قرار است تمدن نوینی را به جهانیان معرفی نماید. بدیهی است معرفی این تمدن نوین منوط به حیات فعال در جامعه می باشد که این امر در حال حاضر در آسیب زوال است.
 
با عنایت به این خطر جدی و در نگاهی راهبردی رهبری معظم انقلاب سیاست های کلی جمعیت را ابلاغ فرمودند. به نظر می رسد این سیاست ها برای عده ای خاص از جامعه یا مسئولین نبوده و باید در برنامه ای دقیق تمامی جامعه شامل آحاد مردم تا مسئولین به اصلاح روند جاری بپردازند.
 
در گام نخست باید فرهنگ غالب در جامعه پیرامون فرزند کمتر اصلاح گردد. اگر جامعه ی ما جهت خود را به سمت جاده ی سبک زندگی اسلامی با نگرش توحیدی نچرخاند اوضاع نه تنها بهتر نخواهد شد، بلکه بدتر هم خواهد شد بطوریکه اروپا و آمریکا که 55 سال است سیاست افزایش جمعیت را دارند برای شرق، به ویژه کشورهای اسلامی و به طور اخص ایران نسخه ¬ ی کنترل جمعیت خواهند پیچید لذا در برنامه ای ضمن آشنا سازی مردم با خطر پیری، دولت و مجلس باید برنامه های تشویقی خود در این حوزه را تقویت نمایند. از ازدواج آسان تا تعدد فرزندان باید به عنوان فرهنگ در بدنه جامعه جاری و ساری گردد. باید دانست با ابلاغ این سیاست ها برنامه ریزی با مسئولین امر است تا با برنامه های دقیق جریان حاضر را اصلاح نمایند.
 
با این حال بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی بعنوان عضوی از جامعه ی پزشکی کشور ضمن ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده در موضوع کنترل جمعیت اعلام می کنند که انجام کار اساسی و اثرگذار در این زمینه به تنهایی از عهده ی یک دستگاه مانند جامعه پزشکی بر نمی آید بلکه همکاری و مجاهدت همه ی مجموعه ها و دستگاه های اثر گذار را می طلبد.
 
با عنایت به اینکه افزایش باروری نیاز به فرهنگ سازی دارد و با در نظر گرفتن این مهم که قشر هدف، جوانان دهه ی شصت و هفتاد می باشند که درصد کثیری از مخاطبین سینما و تلوزیون و فضای مجازی را تشکیل می دهند به نظر می رسد وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما بیش از پیش دست همکاری با حوزه و دانشگاه را بفشارند و در این زمینه جهادگرانه مجاهدت کنند، چرا که تغییر سبک زندگی جوان در این سن حساس، کاری بسیار دشوار بوده که نیاز به نگرشی کاملا دینی و علمی دارد.
 
ضمن تشکر از دستگاه هایی که در این موضوع فعالند، انتظار می رود هیئت محترم دولت و به طور اخص وزارت ورزش و جوانان، تعاون کار و رفاه اجتماعی، مسکن، امور اقتصادی و دارایی و بهداشت، در جهت ارائه ی تسهلات مناسب و رفع موانع ازدواج و افزایش باروری حداکثر تلاش خود را کرده و هر چه سریعتر سیاستهای خود را با همکاری و طرح برنامه ی مشترک با یکدیگر ابلاغ کرده و عملیاتی گردانند.
 
انتظارمی رود هر چه سریعتر دولت محترم جهت آگاهی بخشی به جامعه و پاسخ به دغدغه های خانواده ها و زوج های جوان نسبت به آینده ی شغلی و وضعیت معیشت فرزندانشان اطمینان دهند ودر راستای شفاف سازی علت سیاست اتخاذ شده وتبیین افق روشن در کشور اقدام نماید که این مهم ملزوم اعتقاد تک تک مسئولین به سیاست های ابلاغیست، الناس علی دین ملوکهم، اگر اعتقاد به اهمیت افزایش جمعیت در میان مسئولین عمیق شود در میان مردم نیز شکل خواهد گرفت.
 
باید اذعان کرد هم اینک بیش از گذشته نیاز به وجود نهادی فراقوه ای جهت رسیدگی به امور خانواده، زنان و مادران که مطالبه رهبری عظیم الشان نیز بوده است احساس می شود چرا که افزایش جمعیت و مهمتر از آن تربیت نسل آینده بیش از هر کس به عهده ی مادران و زنان جامعه می باشد، انتظار می رود معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده برای این مهم اقدام کرده و موجبات آسایش روانی و امنیت خاطر و تکریم هر چه بیشتر « مادر» را در جامعه فراهم آورند.
 
با توجه به قشر عظیم و اثر گذار تحت نظر وزارت محترم آموزش پروش انتظار می رود این وزارتخانه در راستای تغییر محتوای کتب درسی با رویکرد تحکیم بنیان خانواده، نهادینه سازی سبک زندگی ایرانی اسلامی، و ارتقاء امید به زندگی در جوانان اقدام کند.

امضاء کنندگان این بیانیه عبارتند از:
 
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یزد
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی البرز
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
اگه همونقدر ک مسولین پول داشتن مردم هم پول داشتن تا حالا پنجاه صدتا بچه می اوردن!!!
آخرین اخبار