ادوارد اسنودن: به برزيل درخواست پناهندگی داده‌ام

مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که در حال حاضر به روسیه پناهنده شده است ، اعلام کرد درخواست پناهندگی خود را به طور رسمی به برزیل ارائه کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ،"ادوارد اسنودن "، مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که در حال حاضر به روسیه پناهنده شده است ، اعلام کرد درخواست پناهندگی خود را به طور رسمی به برزیل ارائه کرده است.

ادوارد اسنودن که از جاسوسی گسترده آمریکا از مکالمات تلفنی و اینترنتی در جهان ، تحت عنوان برنامه نظارت الکترونیک پرده برداشت ، در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی برزیلی « گلوبو » که شامگاه یکشنبه پخش شد ، گفت : « حق پناهندگی من در اینجا (روسیه) اوایل ماه اوت پایان می یابد. اگر برزیل به من پناهندگی بدهد ، خوشحال می شوم آن را بپذیرم... خیلی دوست دارم در برزیل زندگی کنم.»

 وی پیشتر در نامه ای سرگشاده خطاب به برزیلی ها اعلام کرده بود که قصد دارد به این کشور پناهنده شود.

اسنودن گفت : « هنگامی که در فرودگاه مسکو گیر افتاده بودم (ده ماه پیش ، در پی ابطال اعتبار گذرنامه آمریکایی وی) ، به بسیاری از کشورها درخواست پناهندگی دادم که برزیل نیز یکی از آنها بود. این یک درخواست رسمی بود.»

به گفته افشاگر اطلاعات محرمانه آمریکا ، وزارت امور خارجه برزیل این درخواست را رسمی تلقی نکرده است. 

وی افزود : « این برای من تازگی دارد. انگار که من فرایند ارائه درخواست پناهندگی را به درستی رعایت نکرده ام.»

اسنودن بار دیگر تأکید کرد با توجه به اینکه پناهندگی وی باید به دلایل بشردوستانه به وی اعطا شود ،‌ در ازای پناهندگی اش ، اسنادی به هیچ کشوری نداده است.

مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا افزود هنگامی که گذرنامه آمریکایی وی باطل شد ، وی در حال سفر به اکوادور بود.

وی گفت : « سفر به روسیه هیچگاه انتخاب من نبود ، من در حال سفر به آمریکای لاتین ، به اکوادور ، بودم که گذرنامه ام باطل شد و نتوانستم به سفرم ادامه دهم.»

در پایان ، وی بار دیگر ضمن رد ادعاهای واشنگتن مبنی بر اینکه وی تنها یک « تحلیلگر ساده » بوده است ، تأکید کرد که وی یک جاسوس آموزش دیده آمریکا بوده است ، نه یک تحلیلگر ساده.

یک کمپین اینترنتی در حمایت از اعطای پناهندگی به اسنودن در برزیل به راه افتاده است که بیش از یک میلیون نفر به آن پیوسته اند. اما دولت برزیل اعلام کرد این موج حمایتی به تنهایی پاسخگو نیست ، زیرا درخواست پناهندگی اسنودن غیررسمی است.

ادوارد اسنودن در کشورش به جاسوسی و سرقت اسناد دولتی متهم شناخته شده است.

افشاگری های اسنودن ، روابط بین واشنگتن و کشورهای متحد را که از فهمیدن اینکه آمریکا حتی مکالمات سران آنها را نیز ضبط کرده است ، خشمگین شده بودند ، تیره و تار کرد.


 ا نتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار