جزئیاتی از مبادله بین طالبان و امریکا/

زندانیان مبادله شده گوانتانامو چه کسانی هستند؟+ عکس

به دنبال اعلام مبادله یک سرباز آمریکایی به دست طالبان، با 5 تن از اعضای این گروه در زندان گوانتانامو؛ سایت ویکیلیکس اطلاعات و تصاویری را از این 5 عضو طالبان منتشر کرد ولی با این حال وزارت دفاع آمریکا موضعی در رد یا تأیید این تصاویر و اطلاعات اتخاذ نکرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، در پی اعلام مبادله یک سرباز آمریکایی پس از حدود 5 سال اسارت در افغانستان به دست طالبان، با 5 تن از اعضای این گروه در زندان گوانتانامو؛ سایت ویکیلیکس اطلاعات و تصاویری را از این 5 عضو طالبان منتشر کرد.
 
ویکیلیکس این تصاویر را با اسامی و توضیحاتی منتشر کرد، ولی با این حال وزارت دفاع آمریکا موضعی در رد یا تأیید این تصاویر و اطلاعات اتخاذ نکرد.
 


 
خيرالله سعيد والي
1- "خیرالله سعید والی" از نخستین اعضای طالبان در سال 1994 بود که در دوران حکومت طالبان بر افغانستان وزیر کشور بود. وی در سال 2002 در پاکستان دستگیر شد و به زندان گوانتانامو انتقال یافت. وی در جریان بازجویی‌ها از فعالیتهای افراطی طالبان اظهار بی اطلاعی کرد.
 
 


ملا محمد فضل
2- "ملا محمد فضل" از فرماندهان طالبان در جریان درگیری‌ها با نیروهای ناتو به فرماندهی آمریکا در سال 2001 بود. وی در جریان حکومت طالبان بر افغانستان، فرمانده ارتش بود. وی در نوامبر سال 2001 پس از تسلیم شدن به "دوستم" فرمانده طایفه ازبکها در افغانستان، دستگیر شد، و پس از آن در دسامبر همان سال به آمریکایی ها تحویل داده شد. وی که به عنوان یکی از مهره های مهم اطلاعاتی طالبان برشمرده می‌شد، از نخستین زندانیانی بود که به گوانتانامو انتقال یافت.
 



 
ملا نورالله نوري
3- "ملا نورالله نوری" در دوره حاکمیت طالبان بر افغانستان، وی حاکم استان بلخ شد و در جنگ طالبان با ناتو در شمال افغانستان مشارکت داشت. وی هم مانند فضل خودش را در سال 2001 به دوستم فرمانده طایفه ازبکهای افغانستان تسلیم کرد و پس از آن به گوانتانامو منتقل شد.
 
 



عبدالحق واسق
4- "عبدالحق واسق" معاون رئیس اطلاعات طالبان بود. البته برخی گزارشهای اداری حاکی است که واسق گفته است هنگام کمک به آمریکا در شناسایی مسؤولان طالبان دستگیر شد. وی هرگونه ارتباط با باندهای مسلح را تکذیب کرده است.
 
 
 
 

محمد نبی عمری
5- "محمد نبی عمری" مسؤول دوم طالبان در استان بلخ و رئیس ارتباطات طالبان بود. وی به انتقال مخفیانه اعضای القاعده از افغانستان به پاکستان کمک کرد. عمری همچنین گفته است که با یکی از جاسوسان آمریکایی به نام "مارک" برای ردیابی "ملاعمر" سرکرده اصلی طالبان همکاری کرده است.
 
 
 
 
جزئیاتی از ماجرای مبادله
- "برگدال" سرباز آزاد شده 28 ساله و از ایالت ایداهو آمریکا است و احتمالا روز یکشنبه به بیمارستان پایگاه نظامی آمریکا در آلمان منتقل شده باشد.

- این سرباز آمریکایی پس از دریافت خدمات اولیه پزشکی در آلمان برای طی کردن یک دوره درمان فشرده از جمله "ارتباط دوباره با جامعه" و "ارتباط با خانواده" به بیمارستان سن انتونیو منتقل می‌شود.
- تحویل این سرباز بدون حادثه ای در منطقه تعیین شده نزدیک مرزهای پاکستان در شرق افغانستان صورت گرفت.

- پدر برگدال می گوید که پسرش به دلیل سپری کردن 5 سال در اسارت اکنون به سختی انگلیسی صحبت می کند. یک نظامی آمریکایی نیز این مسأله را تأیید کرده و گفته است که احتمالا این مسأله به دلیل شوک وارد شده به برگدال طی این 5 سال است.

- هنوز شرایط این سرباز طی دوران اسارت در دست طالبان مشخص نیست، و وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا برگدال از خدمت فرار کرده بود، گفت که اولویت ما سلامتی این سرباز است، و اگر مسأله‌ای مشخص شد، بعدا با آن برخورد می کنیم.

- هنگام تحویل برگدال، همزمان با تلاش دو طرف برای اطمینان یافتن از اجرای دقیق توافق، اقداماتی به صورت محرمانه نیز صورت گرفت. در آن هنگام مسؤولان قطری در گوانتانامو حضور داشتند و مسؤولیت 5 زندانی طالبان در گوانتانامو را برعهده گرفتند.

- این 5 زندانی به وسیله یک هواپیمای نظامی آمریکایی منتقل شدند؛ و آمریکا از قطر تضمینهایی را در خصوص نگهداری از این 5 تن گرفت، به صورتیکه آنان تا یک سال حق سفر به خارج از قطر را ندارند.
- این عملیات تبادل به حدی محرمانه انجام شد که حتی "حامد کرزی" رئیس جمهور افغانستان از آن مطلع نبود.

- برگدال اول به پایگاه هوایی بگرام منتقل شد و در آنجا آزمایشهای اولیه پزشکی روی وی صورت گرفت و پس از آن به وسیله هواپیما به آلمان انتقال یافت.

- این سرباز آمریکایی نزد گروه مسلح "سراج حقانی" از اعضای تندروی طالبان بود.

- شبکه خبری سی ان ان آمریکا با اعلام این جزئیات تأکید کرد که برگدال توسط عناصر مرتبط با شبکه حقانی در پاکستان ربوده شد و طی 5 سال گذشته آنان این سرباز را بین افغانستان و پاکستان منتقل می کردند.

- خانواده این سرباز سال قبل از طریق صلیب سرخ نامه ای را از پسرشان دریافت کردند. ارتش آمریکا نیز فیلمی را از این سرباز دریافت کرد که وضعیت سلامتی وی را بسیار بد نشان می‌داد.

 ا نتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار