مشروح اظهارات/در دیدار هیئت تجاری امارات با اتاق بازرگانی تهران؛

علاقه اماراتی‌ها به سرمایه‌گذاری در کشور/ ایران دروازه طلایی ترانزیت کالا

هیئت تجاری امارات صبح امروز در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی تهران و تجار و بازرگانان علاقه خود را به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ایران اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی تهران در دیدار با هیئت تجاری امارات که صبح امروز در اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تهران برگزار شد با اشاره به روابط ایران و امارات گفت: این رابطه یک رابطه تاریخی است و مخصوص امروز و دیروز نمی‌باشد که علی‌رغم حوادث این روابط قطع نشده و حتی در شرایط جنگ شاهد همکاری‌های خوبی امارات با ایران بودیم.
 
وی با اشاره به حجم مبادلات ایران و امارات گفت: حجم این مبادلات میان دو کشور کمتر از 10 میلیارد دلار نبوده اگرچه ظرفیت بیشتر است.


 
آل اسحاق در ادامه افزود: در کشور ما فرصت‌های بالای در زمینه سرمایه‌گذاری است و طبق برنامه پنجم توسعه در طول پنج سال فقط در حوزه نفتی باید 500 میلیارد دلار و در سایر حوزه‌ها 300 تا 400 میلیارد دلار باید سرمایه‌گذاری انجام شود. 
 
وی خطاب به هیئت تجاری امارات گفت: ما و شما به دلیل امکانات مکمل می‌توانیم در بازارهای اطراف سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در زمینه‌های مختلف انجام دهیم.
 
رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران گفت: در ایران نیز در حوزه‌های گردشگری، هتل، راهسازی و صنایع مختلف بستر لازم جهت سرمایه گذاری فراهم است.
 
آل اسحاق با اشاره به نقش کشور در ترانزیت از ایران به عنوان دروازه طلایی جهت ترانزیت یاد کرد و تصریح کرد: در زمینه همکاری‌های داخلی و بازگشت سرمایه در بعضی از پروژه‌های تضمینی است.
 
وی افزود: تحریم‌ها علیه ایران به زودی رفع می‌شود و امیدواریم که در این شرایط جدید شاهد همکاری‌های دوستان قدیم بیشتر از پیش باشیم.
 
وی با اشاره به برخی مشکلات گفت: برخی از ایرانیان هستند که سال‌ها در امارات ساکن‌اند و مشکلاتی از جهت مسکن، ویزا و رفت و آمد دارند که به دست شما هیئت تجاری حل شدنی است.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به امور گمرکی و بندری نیز وجود دارد که به دنبال حل این مسائل در کشور هستیم.
 
وی گفت: سیاست خارجی ما بر مبنای توسعه روابط با کشورهای همسایه است.
 
** نقش مؤثر امارات در صادرات تولیدات ایران به کشورهای دیگر 
 
در ادامه این دیدار محمد الرمیثی رییس اتاق بازرگانی امارات متحده عربی با اشاره به روابط ایران و امارات گفت: این روابط در طول سال‌ها تحکیم پیدا کرده و این دیدار تأکیدی بر اهمیت روابط بازرگانی ایران و امارات است.


 
وی در ادامه گفت: ما چشم به راه توسعه این روابط و همچنین افزایش مبادلات تجاری و دید و بازدید میان دو کشور هستیم.
 
رییس اتاق بازرگانی امارات گفت: علاقه‌مندیم که سرمایه گذاری در ایران را به عنوان یکی از منابع درآمد در درازمدت افزایش دهیم و امارات مرکزی حیاتی جهت حمایت از اقتصاد ایران برای صادرات تولیدات ایران به سایر کشورها است.

** رابطه تجاری خوبی میان تجار ایرانی و دبی وجود دارد

عبدالرحمن سیف الغریر، رییس اتاق بازرگانی دبی بر دیدار هیئت تجاری امارات و اعضای اتاق تهران گفت: ایران و دبی برنامه تجاری خوبی دارند و نزدیک به 50 هزار شرکت در دبی وجود دارند که در حال فعالیت هستند.
 
وی افزود: روابط میان ایران و دبی تا حدی کاهش یافته بود اما در حال حاضر به روال عادی برگشته است.
 
وی با اشاره به مشکلات میان روابط تجاری میان تجار ایران و دبی گفت: مشکل عمده‌ای در این روابط وجود ندارد و مشکلات کمتر از 5 درصد است و البته این 5 درصد جزئی 95 درصد موفقیت‌ها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.
 
وی تصریح کرد: در دبی هم مانند ایران سرمایه‌گذاران و تجار مشکلاتی دارند که این از ویژگی تجارت است.
 
وی خاطرنشان کرد: افزایش روابط تجاری میان این دو کشور فواید بسیاری برای سرمایه گذاران و بازرگانان وجود دارد و ما امیدوار به ادامه این همکاری‌ها هستیم.

** مبادلات 15 میلیارد دلاری ایران و امارات در سال 2013

فیاض، سفیر ایران در امارات در دیدار هیئت تجاری امارات با اعضای اتاق بازرگانی تهران که صبح امروز در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد با اشاره به روابط ایران و امارات در سال‌های گذشته گفت: روابط ایران و امارات روابطی دیرینه و بر پایه شاخص‌های مختلف از جمله شاخص اقتصادی است.


 
وی گفت: حضور ایرانیان در امارات جزو سوابق تاریخی این کشور است و این دو کشور علی‌رغم حوادث مختلف روابط خوبی داشتند.
 
سفیر ایران در امارات با اشاره به حجم مبادلات میان این دو کشور گفت: مبادلات تجاری میان ایران و امارات در سال 2013 نزدیک به 15 میلیارد  و 700 میلیون دلار در سال 2012، 17 میلیارد دلار در سال 2011، 23 میلیارد دلار و در سال 2010 ، 20 میلیارد دلار بوده است که این نشان دهنده ظرفیت بالا جهت روابط اقتصادی میان ایران و امارات است.
 
وی افزود: تحریم‌ها موجب متضرر شدن تجار اماراتی شده است و ما امیدواریم دو کشور روابط خوبی را که در گذشته داشتند ادامه بدهند.
 
فیاض تصریح کرد: البته بخش خصوصی نیز در توسعه روابط میان دو کشور نقش مهم و بی‌بدیلی دارد.
 
**بخش خصوصی مؤثر در رفع موانع میان دو کشور
 
محمد الظبی سفیر امارات در ایران در ادامه این دیدار گفت: هم اکنون جنبه اقتصادی و اقتصاد یکی از عوامل تأثیرگذار در روابط میان کشورها است.
 
وی گفت: عوامل خارجی در سال‌های گذشته نتوانستند تأثیر زیادی بر روابط ایران و امارات داشته باشند.
 
وی در ادامه با اشاره به اعداد و ارقام اعلام شده از سوی سفیر ایران در امارات گفت: من با این اعداد اختلاف نظر دارم و حجم مبادلات میان دو کشور بسیار بیشتر از این مقدار بوده است اما در جایی ثبت نشده است.
 
سفیر امارات در ایران با اشاره به افزایش مبادلات میان ایران و امارات گفت: امیدواریم بتوانیم هر مانعی که پیش می‌آید برطرف کنیم و مشکلات را حل کرده و مبادلات تجاری را میان این دو کشور را افزایش دهیم.
 
وی در ادامه گفت: هم اکنون مسئولیت بر عهده بخش خصوصی است که بررسی کند مشکلات و موانع را و مسئولیت برطرف کردن آنها را بر عهده بگیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: تجارت ، امارات ، تجار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار