بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیر کبیر طی بیانیه ای خطاب به متولیان صنعت نفت:

بالابردن ظرفیت توسعه و نوسازی پالایشگاه‌ها امری ضروری است

بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر اعلام کرد:حذف یا عدم حذف پتروشیمی ها از فرآیند تولید بنزین کشور،تاثیری در بهبود کیفیت بنزین نخواهد داشت و اهتمام دستگاههای اجرایی مربوطه بر بالا بردن ظرفیت پالایشی و توسعه و نوسازی پالایشگاه ها ضروری است.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج دانشجویی،بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیر کبیر بیانیه‌ای خطاب به متولیان صنعت نفت درباره بنزین پتروشیمی صادر کرده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: حذف یا عدم حذف پتروشیمی ها از فرآیند تولید بنزین کشور، هیچ تاثیری در بهبود کیفیت بنزین نخواهد داشت و اهتمام دستگاه‌های اجرایی مربوطه بر بالا بردن ظرفیت پالایشی و توسعه و نوسازی پالایشگاه‌ها امری ضروری است.

متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

بیانیه واحد تخصصی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیر کبیر خطاب به متولیان صنعت نفت

باسمه تعالی

از ابتدای انقلاب، کشورمان همواره با تهدیدهایی از قبیل تحریم به عنوان ابزاری جهت اعمال فشار بر روی ملت ایران رو به رو بوده است . تحریم بنزین در سال ۸۹ موجب به صفر رسیدن میزان واردات بنزین شد و عدم توان داخلی کافی در تامین بنزین مصرفی، کمک گرفتن از پتروپالایشگاه ها را در کنار پالایشگاه ها به دنبال داشت.

در روزهای اخیر، با پررنگ شدن بحث کیفیت بنزین پتروپالایشگاه ها و تصمیم وزارت نفت مبنی بر واردات دوباره بنزین، اظهارنظرهای متفاوتی در این مورد توسط صاحب نظران صورت گرفت که بعضا تناقضاتی را حتی در خود وزارت نفت در پی داشت، به طوری که خلا بحثی کارشناسی در این حیطه احساس می گردید .

با توجه به نقش نهاد دانشگاه به عنوان متولی اصلی توسعه علم و دانش و ماموریت آن در تمرکز بر فعالیتهای ناظر بر نیازهای اصلی کشور، واحد نقش آفرینی تخصصی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیر کبیر ، ضمن بررسی این مساله ، و جلسات و مراودات با کارشناسان مختلف، از جمله آقایان میرکاظمی، رییس کمیسیون انرژی مجلس، خسروانی، معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش، سالاری، عضو هیئت مدیره شرکت پالایش و پخش ، رنجبر، رییس گروه انرژی ایتان، اقدام به برگزاری میزگردی در دانشگاه با موضوع بنزین با حضور آقای ضرابی، معاون آقای قمصری، آقای سالاری و آقای رنجبر و به همراه پخش فیلمی از اظهارنظرهای دکتر میرکاظمی نمود .

با توجه به جمع بندی و نتیجه این مجموعه فعالیت‌ها، به نظر می‌رسد که چند محور مهم در برنامه ریزی ها نباید مغفول بماند:

۱- سهم ریفرمیت پتروشیمی ها از میزان مصرف بنزین در کشور (طبق گزارش رسمی عملکرد پتروشیمی ها در سال ۹۲) ، روزانه ۷.۷% می باشد. در این شرایط حتی اگر درصد بنزن بنزین پتروپالایشگاه ها را با اغراق ۱۰% فرض کنیم، تنها ۰.۷۷ % از بنزین مصرفی کشور را بنزن تولیدی پتروشیمی ها تشکیل می دهد. به این ترتیب حتی با جایگزین کردن بنزین وارداتی با کیفیت یورو ۴، تغییر محسوسی در میزان بنزن ایجاد نمی شود.

۲- عدد اکتان بنزین پتروشیمی ها دارای میانگین بالایی به نسبت بنزین پالایشگاه ها و حتی بنزین وارداتی در سال های اخیر است. هرچند استفاده از بنزین پتروشیمی ها راه حلی موقت به شمار می آید اما باید توجه داشت که این پتانسیل با اظهارنظرهای غیرکارشناسی از دست نرود و برای آینده محفوظ بماند . (طبق بیانیه شرکت پالایش و پخش)

۳- با توجه به سهم بالای پالایشگاه ها در تامین بنزین مصرفی کشور، مساله ی اصلی، نه کیفیت بنزین پتروشیمی ، بلکه بالا بردن ظرفیت پالایشی و توسعه و نوسازی پالایشگاه های قدیمی در کشور است. امری که به نظر می رسد در بین هیاهوهای رسانه ای چند ماه اخیر، از اولویت های کاری خارج شده است.

۴- با وجود شرایط تحریم، برای خرید بنزین وارداتی ناچاریم از طریق یک یا چند واسطه اقدام کنیم که در این صورت همچون گذشته کیفیت و قیمت تحت تاثیر واسطه ها قرار خواهد گرفت . مقام معظم رهبری سال ها پیش فرمودند : «آرزوى واقعى من ــ که البته ممکن است به این زودی‌ها قابل تحقّق نباشد ــ این است که ما درِ چاه هاى نفت را ببندیم و اقتصاد خود را براساس کالاها و محصولات غیرنفتى بنیاد نهیم» (بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار کارگران و معلمان، ۱۳۷۳/۰۲/۱۳) و درجای دیگر عنوان کردند : «باید روزى برسد که این ملت بتواند از دانش خود ثروت تولید کند. آن‌وقت خودِ آن ثروت به پیشرفت دانش کمک خواهد کرد». (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران و کارآفرینان، ۱۳۸۷/۰۲/۰۴) امروز ، توسعه‌ی زنجیره ارزش در صنعت نفت، ما را به این آرزو نزدیک می کند اما وابسته کردن مجدد کشور به واردات بنزین، مقاومت اقتصادی را کاهش داده و بار دیگر طمع دشمن را زنده و زمینه را برای تهدید و تحریم های آینده فراهم می کند.

در انتها یادآور می‌شویم که حذف یا عدم حذف پتروشیمی‌ها از فرآیند تولید بنزین کشور، هیچ تاثیری در بهبود کیفیت بنزین نخواهد داشت و اهتمام دستگاه‌های اجرایی مربوطه بر بالا بردن ظرفیت پالایشی و توسعه و نوسازی پالایشگاه‌ها امری ضروری است.

همچنین ما دانشجویان این آرمان بزرگ را خاطرنشان می کنیم که باید روزی بتوانیم دریچه چاه های نفت را ببندیم و از علم مان نان بخوریم، به امید آنکه سیاست های امروز نهادهای مربوطه، ما را به این فردای روشن نزدیک سازد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار