رئیس سازمان مدارس غیردولتی خبر داد

تأثیرگذاری 30 درصدی فضا در افزایش شهریه مدارس غیردولتی

مرضیه گرد از تأثیرگذاری 30 درصدی فضا در افزایش شهریه مدارس غیردولتی خبر داد.

 مرضیه گرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در خصوص مدارس غیردولتی ارزان قیمت که قرار بود به مدارس غیردولتی دیگر اضافه شود گفت: بیشترین دلیلی که سبب می‌شود مدارس غیردولتی افزایش شهریه داشته باشند مسئله فضای مدارس است. اگر ما با دعوتی که از تعاونی‌ها، شهرداری‌ها و دستگاه‌ها کرده‌ایم موفق شویم که فضا در اختیار مدارس قرار دهیم و از مشارکت مردم نیز در راه‌اندازی این مدارس استفاده کنیم نرخ شهریه کاهش می‌یابد یعنی ضمن اینکه نقش حاکمیتی دولت و آموزش و پرورش حفظ می‌شود اصول اصلی تعلیم و تربیت هم اجرا می‌گردد. در این خصوص تفاهم‌ نامه‌هایی با ارگان‌ها و مسکن شهرسازی صورت گرفته که امیدواریم محقق گردد.
 
وی در خصوص تفاوت شهریه مدارس غیردولتی ارزان قیمت با سایر مدارس غیردولتی افزود: امیدواریم با این فعالیت لطمه‌ای به سرمایه گذاران شخصی که در این عرصه ورود پیدا کردند ایجاد نشود. اگر قرار باشد چنین امکاناتی داده شود رویکرد ما استفاده از مدیران موفق همین مدارس غیردولتی است که بتوانند شعبه‌های دیگری را راه‌اندازی نمایند اما در صورت عدم مشارکت مدیران در این عرصه بسیاری از متقاضیان دیگر ورود پیدا خواهند کرد.
 
گرد ادامه داد: تفاوت این دو رویکرد در این است که تعهدات فردی با امکانات غیر شخصی در واگذاری و کاربری آموزشی بسیار متفاوت خواهد بود و حق جابه‌جایی نخواهد داشت و قاعدتاً‌ شهریه‌ها کاهش پیدا کند.
 
وی همچنین اضافه کرد: حدس ما این است که مسئله فضا حداقل 30 درصد تأثیر دارد در جاهایی که نرخ مسکن در آنجا بالاتر است فضا ممکن است تا 50 درصد هم در شهریه تأثیرگذار باشد.
 
رییس سازمان مدارس غیردولتی درباره‌ اینکه مدارس غیردولتی و هیئت امنایی در زمان ثبت نام چک‌هایی را در وجه شخصی نه در وجه مدرسه از اولیا بابت شهریه دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: تاکنون در مدارس هیئت امنایی نشنیده‌ام که این اتفاق افتاده باشد زیرا که فلسفه‌ی مدارس هیئت امنایی بر مبنای کمک خیرین است و اولیا در زمینه‌ی فعالیت‌های فوق برنامه به دلخواه می‌توانند کمک‌هایی را داشته باشند اما در مدارس غیردولتی این تخلف صورت گرفته و با مطالعاتی که از گذشته بر روی این مدارس داشتیم مشخص شد که این تخلف معدود در مدارس به شکل چک انجام گرفته است.
 
خدمت اولیای دانش‌آموزان عرض می‌شود که هر چکی که بابت شهریه پرداخت می‌کنند می‌بایست در وجه مدرسه باشد در غیر این صورت به شورای نظارت استان‌ها یا همکاران در بخش غیردولتی مناطق کشور اطلاع رسانی نمایند.
 
رییس سازمان مدارس غیردولتی در خصوص دریافت شهریه توسط برخی مدارس غیردولتی این مبنا که هنوز الگوی تعیین شهریه این مدارس اعلام نشده افزود: اگر گزارشی از این تخلف به شورای نظارت شهر تهران یا کل کشور برسد قطعا مدیر مدرسه موظف به عودت شهریه است و اولیایی که از آنها شهریه دریافت شده می‌توانند در تماسی که با آموزش و پرورش منطقه دارند نام مدرسه را ذکر کنند تا قطع یقیین با آنها برخورد شود.
 
گرد درباره علت تفاوت شهریه در مدارس غیر دولتی نیز خاطرنشان کرد: تعداد دبیرها و کلاس‌ها در هر مقطع و دوره‌ای با یکدیگر متفاوت است. دو عامل تاثیرگذار است نخست میزان حق‌التدریس معلمین و تعداد عوامل اجرایی است که ما این مورد را در الگوی امسال محدود کرده‌ایم و عامل دیگر فضا و امکاناتی است که مدارس در اختیار دارند.
 
این علت اختلاف به دلیل افزایش درصدی است که در سنوات گذشته انجام شده و چون امسال این الگو اولین سال اجرایی خود را می‌گذراند مقداری تعدیل خواهد شد یعنی از 0 تا 30 درصد دچارتعدیل می‌شویم.
 
مردم متوجه باشند که ما سعی می‌کنیم در سنوات آینده این تعدیل را داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: قاعدتا وقتی که در یک رقم بزرگ عدد 25 درصد ضرب می‌شود درصد بالا می‌رود ولی اگر مدرسه‌ای با بنیه‌ کم مالی سالها قبل برایشان عدد و رقمی تصویب شده باشد روند افزایشش کاهش می‌یابد و علت آن به نوع نگرش به انتخاب شهریه بازمی‌گردد.
 
گرد در خصوص بیمه و حقوق معلمین مدارس غیردولتی نیز تصریح کرد: قبلا نظارت مستقیمی انجام نمی‌شد اما امسال در الگوی شهریه حق بیمه معلمان و کارکنان دیده شده و چنانچه معلمانی این حق را دریافت نکرده‌اند می‌توانند به مراجع قانونی مراجعه کنند یکی از پارامترهای مهم در کیفیت کاری معلمین همین حق و حقوق آنان است از امسال مدیران مدارس غیردولتی موظف‌اند که نیروهای خود را بیمه کنند و بخشی از شهریه آنان نیز به همین منظور است و در غیر اینصورت مدیر مدرسه به عنوان متخلف شناسایی شده و آن بخش از شهریه باید کاهش یابد.
 
گرد ادامه داد: این بیمه شامل تابستان‌ها نمی‌شود ولی در طرحی که برای توانمند سازی و پرداخت حقوق معلمین مدارس غیردولتی مطرح می‌شود این موضوعات نیز مورد بازنگری قرار می‌گیرد.
 
معلمین می‌بایست در فرم‌های قراردادشان مسئله بیمه را منعقد کرده باشند و در غیر این صورت می‌توانند از طریق مراجع قانونی و قانون کار حق خود را دریافت نمایند.
 
حقوق و مزایا و بیمه شامل این موضوع می‌شود و به طور قطع رتبه‌بندی و شهریه آن مدرسه بازنگری خواهیم داشت.
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار