مشهد/

متن قرآن می تواند منشور بین المللی حقوق زنان باشد

رییس اتحادیه بین المللی زنان مسلمان جهان گفت: متن قرآن می تواند منشور بین المللی حقوق زنان باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، ایوان ریدلی در جلسه بزم اندیشه موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی با اشاره به کاستی ها و تحقیرهای زنان در انجیل خاطر نشان کرد: در قرآن به صراحت زنان را از نظر آموزش، ارزش های معنوی و جایگاه اجتماعی با مردان برابر می داند.

وی ادامه داد: این درحالی است که در ابتدای کتاب انجیل دین مسیحیت از زن به عنوان فردی که حضرت آدم را به بیراهه کشاند، یاد می شود و حتی در این کتاب از شخصیت هایی نام برده شده که از زنان متنفر بوده اند و می خواستند آنها را از متن جامعه حذف نمایند.

رییس اتحادیه بین المللی زنان مسلمان جهان با بیان اینکه سالها قبل در کمپینگ های دفاع از حقوق زنان در انگلستان فعالیت داشتم، گفت: در قرآن کریم هیچ حقوقی از زنان تضییع نشده و سوره هایی به نام زنان و برای دفاع از حقوق آنها آورده شده که برای من که همیشه تحقیرهای انجیل آزارم می داد، باعث شعف و خوشحالی بود.

وی با اشاره به اینکه آزادی واقعی برای زنان در متن قرآن گفته شده است، افزود: البته این مساله تهدید بزرگی برای کشورهای غربی بود زیرا نسبت به آن واکنش نشان دادند و هر آنچه مربوط به اسلام بود را شیطانی جلوه دادند که بیشترین ترکش این حمله متوجه زنان مسلمان این کشورها بود.

ریدلی در مورد نحوه مسلمان شدن خود اظهار داشت: من خبرنگاری بودم که بعد از واقعه 11سپتامبر برای تهیه خبر به افغانستان رفتم و بعد از وقوع اتفاقاتی در آنجا کشف کردم که اسلام من کشف کردم که اسلام دین حامی زندگی است و فقط به عبادت ختم نمی شود بلکه تمام زوایای زندگی بشر را در بر می گیرد.

وی همچنین اضافه کرد: بعد از واقعه 11 سپتامبر بیش از 100 هزار نفر زن در انگلستان مسلمان شدند که تعدادشان به مراتب بیشتر از مردان تازه مسلمان شده این کشور بود.

رییس اتحادیه بین المللی زنان مسلمان جهان با اشاره به معجزه بودن قرآن افزود: برای من خواندن قرآن کریم مانند گذراندن یک واحد درسی در دانشگاه بود و من در کسب این تجربه تنها نبودم زیرا زنان زیادی که در انگلستان شروع به خواندن این کتاب آسمانی کردند تجربه یکسانی با من داشتند و این عمل برای آنان تبدیل به یک حرکت معنوی برای تعالی روح شد.

وی با اشاره به اینکه آنچه در غرب به عنوان آزادی زنان نشان داده می شود تنها یک توهم است، افزود: در غرب از زنان به هر نحوی برای تبلیغات و دیگر برنامه های تفریحی به عنوان ابزار استفاده می شود و وقتی بیلبوردهای تبلیغاتی با بدنهای نیمه عریان زنان در خیابانهای شهر مواجه می شوید، به عنوان یک زن احساس شرم می کنید.

این خبرنگار انگلیسی با اشاره به نمونه های نگاه ابزاری به زنان گفت: در غرب بسیار کم اتفاق می افتد که زنی در جایگاه سیاسی سخنرانی بکند و در رسانه ها به جای تمرکز روی افکارش، درباره وی براساس ظاهر و نوع پوشش قضاوت نشود.
وی با اشاره به حضور تنها 22 درصد زنان در جایگاه نمایندگی مردم، عنوان کرد: به عنوان مثال نمی شود که وزیر این کشور که یک زن است به سخنرانی بپردازد اما در مورد کفش پاشنه بلند و دیگر زوایای ظاهری اش در رسانه ها نظر داده نشود.

این مسیحی مسلمان شده در پاسخ به سوالی که چرا علیه اسلام در بریتانیا موضع گیری می شود، گفت:یکی از دلایل این است که مسئولان برای راضی نگه داشتن طبقه کارگر تقصیر مشکلات اقتصادی و اجتماعی را به گردن مهاجران و مسلمانان می اندازد و از آنها برای فرافکنی بهره می گیرند.

ایوان ریدلی با بیان اینکه اسلام ستیزی در جهان رو به گسترش است، گفت: دائما به نوع پوشش و روش زندگی مسلمانان در اروپا حمله می شود و راست گرایان افراطی اروپایی در راس حمله کنندگان قرار دارند که روز به روز به قدرتشان افزوده می شود.

وی ادامه داد: افراد تندرویی بسیار محدودی هم وجود دارند که به شکل برنامه ریزی شده ای اقداماتی از قبیل آتش زدن پرچم بریتانیا و دیگر کارهای خشونت آمیز، بهانه به دست نمایندگان مجلس می دهند تا علیه مسلمانان قانون وضع گردد.

وی با اشاره به دلیل دیگر این موضع گیری ها افزود: دین و دینداری به هر نحو در اروپا نکوهش می شود و در انگلستان هر نوع دینداری یک تندروی سیاسی آشکار به شمار می رود لذا به محض اینکه مسلمان شدم و حجاب را رعایت کردم در معرض سرزنش ها و توهین های لفظی هموطنانم قرار گرفتم و مجبور به انجام عبادت پنهانی شدم.

رییس اتحادیه بین المللی زنان مسلمان جهان گفت: امروزه مسلمانان در شرایط سختی بسر می برند و من بسیار خوشحال شدم که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی دیروز خود به مناسبت عید مبعث درباره همین موضوع صحبت کردند.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین اقلیت دینی در برتانیا مسلمانان هستند، خاطرنشان کرد: قرار بر این بوده که کشور انگلستان یک کشور کاملاً مسیحی باشد ولی امروز می توان به وضوح گسترش مسلمانان را مشاهده کرد تا جاییکه تعداد مسلمانانی که برای نمازجمعه حاضر می شوند بیش از تعداد مسیحیانی است که یکشنبه ها به کلیساها می روند.

این خبرنگار مسلمان شده در خصوص شارلاتیزم رسانه های غربی عنوان کرد: مردم اروپا اخبار خود را از کانال های مختلف تلویزیونی دریافت می کنند و بسته به انتخاب کانال در مورد اخبار آن تحقیق می کند. به عنوان مثال افرادی که شبکه Press TV را مشاهده می کردند بسیار هوشمندتر نسبت به بینندگان شبکه Fox News دنبال می کند.

وی افزود: در شبکه Press TVبینندگان می توانستند همزمان دو طرف یک مسئله و نظرات متناقض را مشاهده کنند و تصمیم گیری نهایی با مخاطب بود که کدام نظر را انتخاب کند و شاید شاهد موفقیت این شبکه آن است که دیگر در انگلستان اجازه پخش ندارد.

ریدلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بهترین راه دعوت زنان چیست، اظهارداشت: زنان در غرب برای اسلام آوردن نسبت به مردان کار مشکل تری دارند، زیرا به محض اینکه اسلام آورده و حجاب انتخاب کنند، اعتقاداتشان هویدا می شود اما بهترین راه جذب به اسلام آوردن مثال و تمثیل از حقوق زنان در قرآن است.

وی با اشاره به داستانی از زندگی خود در مورد مواجهه پدرش با یکی از تابلوهای اسلامی اش گفت: وقتی پدرم با یکی از تابلوهایم که خطبه وداع پیامبراسلام بر روی آن نوشته شده بود مواجه شد اشک در چشمانش جاری گشت و من این تجربه را دارم که این نوشته به تنهایی می تواند تاثیر زیادی حتی برای غیرمسلمانان داشته باشد.

ایوان ریدلی سفر خود به مشهد و تشرف به حرم رضوی را بسیار خوشایند دانست و گفت: فضای روحانی، آرامش و حس محبت و دوستی که در حرم حاکم بود مرا بسیار تحت تاثیر قرار داد و همان تجربه قرار داشتن در خانواده بزرگ مسلمانان را که در تشرف به مکه داشتم در حرم رضوی کسب کردم.

وی افزود: ایستادن در صفوف منظم و به سمت یک قبله قرار گرفتن تجربه ای کاملا متفاوت است که هیچ گاه و در هیچ دینی آن را تجربه نمی کنید زیرا سراسر حس صلح و آرامش و اتحاد را بر همه کسانی که در صف قرار گرفته اند نشان می دهد.

رییس اتحادیه بین المللی زنان مسلمان جهان گفت: اگر مسلمانان این اتحاد و یکدلی در اقامه نماز را هفت روز هفته و در 24ساعت روز حفظ کنند و از خود چهره ای صلح طلب و متحد به جهانیان نشان دهند و همه مشکلات را پشت سر خواهند گذاشت.

انتهای پیام//س

برچسب ها: قرآن ، منشور ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.