جشنواره هجدهم مراكز استان‌ها كليد خورد

افتتاحيه هجدهمين جشنوراه توليدات راديويی و تلويزيونی مراكزاستان عصرديروز در شهر تبريز باحضور نماينده ولي فقيه، قائم مقام سازمان صداوسيما و جمع كثيری از هنرمندان بخش‌های مختلف مراكز برگزار شد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراكز استان‌ها، پس از قرائت آیاتی چند از قرآن كریم و اجرای زنده سرود جمهوری اسلامی ایران توسط گروه كر تبریز آیین بازگشایی جشنواره هجدهم مراكز استان‌ها كلید خورد. نمایش كلیپی حاوی تصاویر برگزیده از تولیدات سیمای استان‌های مختلف از دیگر بخش‌های ابتدایی مراسم بود. در دكور برنامه همچنین تلاش شده بود تا از نمادهای مربوط به جشنواره استفاده شود. برای مثال لوگوهای تمامی شبكه‌های استانی در گوشه‌ای از دكورتعبیه شده بود. همچنین طرح پوستر جشنواره هم در سوی دیگری از آن قرار داشت. در ادامه مراسم سید كمال الدین افصحی مجری مراسم از علی نواداد مدیر كل صداوسیمای آذربایجان شرقی دعوت به سخنرانی كرد.

تبریز ندای مهمان نوازی سر داده است

در ابتدای این مراسم علی نواداد با خیر مقدم گویی به حاضران در جشنواره گفت: هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراكز استان‌ها همزمان با عید مبعث آغاز می‌شود. آری دل در سینه سرایران آذربایجان و تبریز قهرمان می‌تپدو به انتظار شورانگیز تشریف فرمایی برادران و خواهران هنرمندش از سراسر ایران جاویدان كه:

شهر تبریز است و جان قربان جانان می‌كند

سرمه چشم از غبار كفش مهمان می‌كند

وی در ادامه افزود: خدای بزرگ را شاكریم كه برگزاری این جشنواره فرصتی مغتنم و بهانه‌ای نیكو فراهم آورده است تا رنگین كمان فرهنگ و هنر استان‌های سرزمین خدایی مان با رنگ‌های غالب خلاقیت، ابتكار و زیبایی در منظر چشمان تیزبین اهل هنر و نظر، بر آسمان آبی اذربایجان نقش بندد و پیام‌های كارساز دین، اخلاق، امید و آگاهی به همراه نغمه‌های روح بخش و اتحاد آفرین كار، كوشش و جوشش اصیل و درونی در سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی در گوش دل نیوشندگان بصیر و مشتاق بنشیند.

نواداد استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز را زادگاه اندیشه‌های الهی و مهد فرهنگ، هنر و تاریخ دانست و تصریح كرد: آذربایجان و تبریز كه از دور دست تاریخ تا به كنون همواره زادگاه اندیشه‌های الهی، مهد تاریخ و فرهنگ و تمدن و پایتخت اسلام و تشیع بوده است، با همه سرمایه‌های دینی، علمی، هنری و تاریخی خود به پیشباز نمایندگان توانای فرهنگ‌های بومی ایران گرامی آمده كه می‌خواهند در تلاشی جانانه و در رقابتی برادرانه فرهنگ ملی را بارورتر سازند

وی افزود:

چشمان آینده نگر سه علامه بزرگ امینی، طباطبایی و جعفری و نگاه عمیق دو شهید محراب قاضی و مدنی، دیدگان خونبار روحانیان مبارز شهیدان ثقه السلام و خیابانی، چشمان تیزبین سردار ملی ستارخان و سالار ملی باقر خان و نگاه جوان و مهربان سرداران شهید باكری، یاغ چیان، تجلایی و شفیع زاده نظر حقیقت بین استادان سخن، نظامی، خاقانی، قطران، همام، پروین و شهریار و دیدگان زیبایی جوی بلبلان انقلاب مشروطیت و انقلاب اسلامی اقبال آذر و قره باغی و چشمان مشتاق صدها تن از دیگر فرزندان برومند آذربایجان به این محفل نورانی و روحانی دوخته شده است كه به فضل الهی، مهمانان گرامی و نكته‌سنج این جشنواره با دلی شاد از عرضه هنر خود و با دستی پر از هدایای معنوی و شناختی عینی از هموطنان خود در این استان به دیار دیدنی خود بازگردند.

تكنولوژی را برای معرفی دین به خدمت بگیرید

پس از پایان سخنرانی نواداد كلیپی مستند درباره معرفی مكان‌های تاریخی و فرهنگی جشنواره به پخش رسید. سپس آیت‌الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه تبریز ضمن تبریك مبعث رسول اكرم(ص) و خیر مقدم گویی به دست‌اندركاران رسانه ملی كه در گردهمایی هجدهمین جشنواره مراكز شركت كرده اند، گفت: بعثت پیامبر گرامی اسلام تحولی در جهان بشریت به وجود آورد. این تحول تنها به جزیرة العرب هم محدود و منحصر نماند. بلكه به كشورهای مختلف جهان آن دوره همچون هند، مصر و ایران راه یافت. به‌ویژه تحول عظیمی در جزیره‌العرب به وجود آورد كه در آن دوره شرایط ظلمت را سپری می‌كرد. انحطاط فرهنگ اقتصادی بر آن غلبه داشت و این بعثت تحولی چشمگیر را ایجاد كرد. بت پرستان خداپرست شدند. كسانی كه پیش از این به قتل و غارت شهره بودند به مقام ایثار و از خود گذشتگی رسیدند.

وی همچنین در ادامه سخنان خود به برخی از امتیازات دین مبین اسلام نسبت به دیگر ادیان اشاره كرده و گفت:

دین اسلام از جهات بسیاری مزیت و برتری دارد. جامع‌ترین و كامل‌ترین ادیان است. با فطرت انسان سر و كار دارد. دینی است جهانی و جاودان و بعد از آن دین دیگری نخواهد آمد. بنابراین لازم و ضروری است كه دینی با این امتیازات كاملا تبیین شود و حقایق و معارف پایه‌ای آن تبیین گردد.

امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه با تاكید بر این كه تكنولوِی باید در خدمت معرفی دین در هر عصری قرار گیرد، ادامه داد:

در هر عصری لازم است تكنولوِی به خدمت دین آمده و به‌واسطه آن به مردم معرفی شود. بنابراین رسانه ملی در عصر ما وسیله و ابزاری است برای تبیین بهتر معارف اسلام. تمام متولیان فرهنگی ایران هم در این زمینه مسوولیت دارند. به‌ویژه صداوسیما كه می‌تواندنقش به سزایی در این بخش داشته باشد و مهم‌ترین وسیله برای تبیین یك سلسله معارف و حقایق است. به‌ویژه در شرایط فعلی كه مسوولیت عزیزان رسانه ملی سنگین‌تر شده است. چراكه از طرفی بحث بیداری اسلامی مطرح است و استعمارگران هم كارشكنی‌هایی برای به سرانجام نرسیدن حركت ملت‌ها ترتیب می‌دهند. از طرف دیگر دشمنان قسم خورده اسلام، مدتی است جنگ فرهنگی را آغاز كرده اند و می‌خواهند به جای اصالت دین، اصالت لذت‌گرایی غرب را جایگزین سازند و به جای حقایق ناب اسلام مسائل تحریف شده، دور از واقعیت و مبتذل را به خورد مردم بدهند.

وی به جایگاه و اهمیت رادیو و تلویزیون در قانون اساسی نیز اشاره كرده و افزود: من در اصل 175 قانون اساسی می‌خواندم كه بعد از واژه وسایل ارتباط جمعی در پرانتزی به رادیو و تلویزیون اشاره شده است. همین مساله نشان از جایگاه مهم این دو رسانه دارد و تاكید می‌كند كه این دو رسانه از بقیه رسانه‌ها عملكردشان مهم‌تر و تأثیرگذار‌تر است. ما وظیفه داریم تا از رسانه به نحو احسن استفاده كنیم. به‌ویژه در شرایطی كه نگرانی‌ها و دغدغه‌های فرهنگی زیادتر از دیگر زمان‌هاست. مقام معظم رهبری نیز با نامگذرای امسال به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی بر مساله فرهنگی تاكید كرده اند. به طور كلی زحمات صداوسیما در شبكه‌های سراسری و استانی قابل تقدیر است اما شرایط به گونه‌ای است كه همت والاتری را‌طلب می‌كند. هرچه از طریق رسانه به ترویج فرهنگ اسلامی بپردازیم، ارزش بیش‌تری دارد.

آیت‌الله مجتهد شبستری در پایان صحبت‌های خود به ضرورت توجه به ملاك‌های اعتقادی در بهره‌گیری از رسانه‌ها اشاره كرده و گفت: توجه به ملاك‌های اعتقادی و ارزشی در بهره‌گیری از فناوری‌های رسانه باید از سوی تولیدكنندگان مورد توجه قرار گیرد و قبل از استفاده از این فن‌آوری‌ها همه ابعاد و نقاط قوت و ضعف آن سنجیده شود. مبادا نقطه ضعفی وجود دشته باشد كه بعدها مساله ساز شود. من نیز امیدوارم همچون گذشته كه دست اندركاران رسانه به این مسائل توجه داشته اند، بعد از این توجه بیش‌تری مبذول نمایند.

سپس گروه تواشیح طارق به مناسبت عید مبعث قطعه‌ای را در خصوص گرامیداشت این روز اجرا كردند.

همچنین دكتر نجفی شهردار تبریز به عنوان سخنران بعدی مراسم آماری از بودجه عمرانی و آبادانی شهر تبریز در سال جدید گفت: در سال 93 بالغ بر 90 میلیارد برای بخش جهادیتصویب شده است. امیدوارم با مدیریت، جهادی كه به معنای تلاش تا پای جان است و با علم و اراده برای رفع دغدغه‌های فرهنگی تلاش كنیم.

وی با اشاره به نقاط ضعفی كه تاكنون در معرفی شهر تبریز و دستاوردهای آن به مردم ایران وجود داشته است، بیان داشت: متاسفانه ما امروزه نتوانسته‌ایم هویت تبریز را به‌خوبی به مردم ایران معرفی كنیم. شهر تبریز قدمتی 4000 ساله دارد و به نظرم می‌توان گذشته از هوش و ذكاوت هنرمندان بهره از احساسات و عواطف هنری آن‌ها هم برای تحقق بهتر این هدف بهره جست. تاكنون شخصیت‌های برجسته‌ای از این منطقه برخاسته اند و اقدامات مهمی را رقم زده اند. مردم تبریز بسیار هوشمند و زبان‌شناسند. خوشبختانه طی چند روز گذشته بخشی از فرهنگ این شهر معرفی شد و به پخش رسید.



جشنواره هدف تقویت همبستگی ملی را دنبال می‌كند

دكتر محمد اسماعیل سعیدی رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی دیگر سخنران این مراسم بود وی با تاكید بر ضرورت حمایت از هنرمندان شهر تبریز بیان داشت: تاكنون شخصیت‌های بزرگی در طول تاریخ از شهر تبریز در حوزه‌های مختلف علمی، دینی، فرهنگی و مذهبی برخاسته اند كه نه‌تنها در سطح ملی كه در عرصه‌های بین‌المللی هم تأثیرگذار بوده اند. هنرمندان كنونی این مرز و بوم نیز چنین استعداد و قابلیتی دارند. بنابراین باید در جهت معرفی ظرفیت‌های ادبی و فرهنگی این مرز و بوم تلاش صورت گیرد. اهداف جشنواره نیز بر تقویت همبستگی ملی بوده و هست. ما افتخار داریم كه اولین حكومت شیعی نقطه شروعش در تبریز بوده است و ادبیات این منطقه مملو از مفاهیم مبارزه، اعتقادات دینی و مخالفت با ظلم و مضامینی از این دست است.

وی مهم‌ترین هدف جشنواره را در ارزیابی كمی و كیفی آثار دانست و گفت:

امیدوارم برگزاری این جشنواره هر ساله ادامه یابد. همچنین امیدوارم این دروه از جشنواره هم كه امشب افتتاح شد، زمینه‌ای برای رشد و شكوفایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های كشور مراكز استان‌ها و هنرمندانشان باشد.



تقدیر از صدای ماندگار انقلاب

ادامه آیین بازگشایی جشنواره هجدهم مراكز استان با اجرای زنده گروه موسیقی كر تبریز و سولوخوانی دكتر اسفندیار قره باغی، صدای ماندگار انقلاب رقم خورد و پس از این اجرا قائم مقام ریاست سازمان صداوسیما، استاندار آذربایجان، رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی، شهردار تبریز و مدیر كل صداوسیمای مركز اذربایجان روی سن آمده و از این هنرمند تقدیر كردند. همچنین متن لوح تقدیر عزت‌الله ضرغامی ریاست سازمان صداوسیما از قره باغی توسط مجری قرائت شد.

این هنرمند متولد 1322 در تبریز است و در رشته موسیقی تحصیل كرده است. تاكنون در بیش از 1100 سرود ملی و میهنی صدای او را شنیده‌ایم و تك خوانی بیش از 900 سرود را بر عهده داشته است. رهبری گروه كر تالار وحدت و خواندن ترانه‌های ماندگار دیگری در كارنامه كاری این هنرمند برجسته دیده می‌شود.

مخالف نگاه موسمی به جشنواره هستم

در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین سید رمضان موسوی مقدم قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما نیز ضمن قدردانی از معاون امور استانها در پیشرفت‌های شبكه‌های استانی گفت:

جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراكز استانها تابلوی تولید و توانمندی ایران است و می‌توان از به بار نشستن اندیشه، ابتكار و عمل موفق هنرمندان استانی لذت برد.

وی افزود:

چهار سال از آخرین جشنواره تولیدات استانی صداوسیمای سرزمین ما می‌گذرد و این فاصله چهار ساله و این دوران فترت دلخواسته، مهلت باز اندیشی، تصمیم‌ها و بازخوانی عملكردها را برای برگزار كنندگان این جشنواره فراهم كرد. بنده هر بار در آستانه برپایی جشنواره تولیدات مراكز، بیش‌تر به تقویت این باور می‌رسم كه ریشه و اصل برگزاری این جشنواره، همان فكر و ایده راه‌اندازی شبكه‌های استانی است. یعنی فرهنگ‌های بومی و محلی را ارج نهاده تا این فرهنگها هم دیده شوند. آن نگاه قدیمی تهرانی و پایتختی نسبت به كارها از تولیدات رادیویی و تلویزیونی ما برداشته شود و در یك كلام این جشنوراه با معرفی برترین‌ها به هدف واحد مجموعه پیچیده متنوع و متكثر و كارآمد فنی و پیشرفته صداوسیما كمك كند كه ا‌گر رادیو و تلویزیون را ویترین واقعیت‌های جامعه در نظر بگیریم، وحدت رفتار و عملكرد مجموعه استانی مراكز صداو سیما نیز نهایتاً هدفی جز وحدت ملی را در بر نمی‌گیرد اما جشنواره كه فقط تشویق برترین‌ها نیست.

قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در توضیح این مساله گفت: بنده اساساً با نگاه فصلی و موسمی به جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراكز استانها مخالفم و این نگاه را آسیبی جدی به ایده اولیه این مراسم و آفت خلاقیت وجودی این جشنواره می‌دانم. اولین و مشخص‌ترین مزیت جشنواره تولیدات مراكز استان‌ها این است كه هنرمندان راه‌یافته به این جشنواره خاص این مراسم كار تولیدی نكرده اند.

موسوی مقدم با تاكید بر یكی از نقاط ارزشمند جشنواره گفت:

تولیدات رادیویی و تلویزیونی استان‌های ما این است كه به نوعی اصالت هنری و نجابت ماهوی در آثار پژوهشی، خبری، رادیویی، تلویزیونی و موسیقایی مراكز ما به چشم می‌خورد كه با زبانی ساده، صادق و صمیمی می‌گوید كه صاحبان این آثار ضمن سختی كار، هدفی والاتر را در دستور كار خود قرار داده اند. بنابراین اولین مشخصه تمامی آثار جشنواره تولیدات مراكز استانی این است كه هنرمندان این جشنواره، فراتر از شغل روزمره خود و در یك فرضیه و ضرورت ملی و دینی به تولیدات خود نگاه كنند. مشخصه دوم هم پژوهش محوری و رعایت اصل تحقیق و بردباری در تولید است.

وی با اشاره به سخنان ارزشمند امام علی (ع) و نزدیك شدن به پایان ماه رجب گفت: حضرت علی بن ابیطالب (ع) فرمودند كه گران دیگران را ارزان بخرید، یعنی از تجربه افراد دیگر برای خودتان عبرت بسازید! عبرت و عبور، هر دو یك ریشه دارند یعنی با این عبرت‌ها باید از آن مسیر سخت عبور كنیم.

قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت:

ایشان در نخستین روز امسال در حرم مطهر رضوی (ع) فرمودند حرف من این است كه ملت ایران باید خود را قوی كند. حرف من درباره اقتدار ملی است. من به ملت عزیزمان عرض می‌كنم اگر ملتی ضعیف باشد، زور خواهد شنید، از او باج می‌خواهند و به او اهانت می‌كنند. وقتی نگاه می‌كنم سه عنصر پیدا می‌كنم كه اگر مورد توجه قرار بگیرند، یك ملت قوی می‌شود: یكی اقتصاد، یكی فرهنگ و سومی علم و دانش. امروز ما در دانش پیش می‌رویم و این امر مباركی است.

موسوی مقدم همچنین توصیه كرد:

باید تمام قد در خدمت توسعه همه جانبه استان باشید. با كارگزاران نظام تعامل و همكاری كنید. برای پیشرفت استان بهترین مشاور و مددكار باشید. از هر گونه ارتباطات سیاسی و حزبی و گروهی مخرب، خود و مراكز را دور كنید و در افق بلند خدمت به مردم و تحقق اهداف نظام و كشور در همه عرصه‌ها همت كنید و در رسانه از بهترین‌ها استفاده كنید. در عین حال از انعكاس مشكلات مردم، بیان حقایق و واقعیت‌های اجرایی، كم كاری‌ها، بی توجهی‌ها نسبت به ارزش‌های انقلاب و نیازهای واقعی مردم از سوی مسوولان و متولیان امور را در رسانه استانی به رخ بكشید و با نقادی دلسوزانه همراه با راهكارهای عالمانه در همه زمینه‌ها نقش رسانه‌ای خود را ایفا كنید. حیات خلوت‌ها را برملا و نقاط كور را با نورافكن دوربین و صدای میكروفون خود روشن كنید تا مدیران عبرت بگیرند و بر تلاش‌های خود بیفزایند و ضعف‌ها را برطرف و قوت‌ها را جایگزین كنند و در نهایت این نكته را در یك جمله خلاصه می‌كنم این كه رسانه‌ای فعال، پویا و موثر باشید.

موسوی مقدم خطاب به مدیران و دست اندركاران رسانه عنوان كرد:

همكاران محترم رسانه‌ای، مدیر رسانه‌ای بودن خود هنری است خاص. دامن خود را از حب و بغض‌های سیاسی و جناحی بتكانید و در سوگیری‌های رقابتی و جریانی بازاندیشی كنید. موثر باشید و پیش برنده، حركت‌آفرینی كنید، عمیق بنگرید و فقط به منافع ملت، انقلاب و مصالح كشور و نظام جمهوری اسلامی ایران نگاه كنید .

وی عنوان كرد: باید مطالبات عمومی را در رسانه در سطح توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها و استعدادهای واقعی و حقیقی نظام اجرایی كشور واستان تنظیم كنید. ضمن اینكه مقتدرانه و جسورانه هر گونه كم كاری و بی تدبیری و بی انضباطی‌های دیوانی را به نقد بكشید. به مردم و مخاطب خود تكیه كنید، حرف آن‌ها را بشنوید و درددل‌های آنان را خوب درك كنید و آن‌گاه به زیبایی و با دیدی هنرمندانه انعكاس دهید. در همه امور رسانه‌ای اخلاص و قصد قربت را فراموش نكنید كه مایه بركت و درونی شدن پیام رسانه در جان و هوش و انكار مخاطب خواهد شد كه بالاترین سرمایه اعتماد مخاطب به رسانه است.

وی در ادامه توصیه موكدی به مسوولان و اهالی رسانه كرده و بیان داشت:

تولیدات منطقه‌ای را در حوزه‌های مختلف به خصوص سبك زندگی، اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی، مدیریت جهادی و معرفی تولیدات بومی و دانش فنی خودكفایی و دیگر مقوله‌های مبتلا به و فراموش شده را درساختار «الف» و حتی «الف ویژه» در دستور كار خود قرار دهید. آقای ضرغامی ریاست محترم سازمان صداوسیما چند بار بر این امر تاكید داشتند كه اگر توان هنری و اعتبار مدیریتی و پشتیبانی چند مركز به درستی هدایت شود، می‌تواند آثار فاخر و مهمی را به دنبال داشته باشد كه حتی شبكه‌های سراسری هم از این ابشخور سیراب و نیاز خود را تعیین و به آن‌ها سفارش دهند. در حوزه‌های مختلفی همچون طنز، وحدت ملی و بیان وقایع تاریخی و مستند و انیمیشن به راحتی می‌توان تولیدات منطقه‌ای را به تولیدات فاخر تهرانی برتریس بخشید گوی سبقت را از آثار تهرانی‌ها ربود.

موسوی مقدم در ادامه به برخی از مهم‌ترین دستاوردهای مراكز استان‌ها اشاره كرده و افزود:

شما درحال‌حاضر در چند ساحت تولید طلایه دار هستید. مثل انیمیشن و طنز و تولیدات فاخر و موسیقایی. ضمن این كه باید این روند را تا تعیین كامل نیازمندی‌های رسانه ملی ادامه دهید و به‌دلیل همین دستاوردها هم باید به شما دست مریزاد و خسته نباشید گفت.

قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در خاتمه تصریح كرد:

در پایان چشم امید دارم كه با این احساس مسوولیت همگانی با این تعهد دینی و انقلابی و با این حس ارج نهادن به هنرمندان ایرانی شاهد جشنواره‌ای پویا و پایدار باشیم. این را یقین بدانید كه همه آثار شما برای همه مردم ایران موثر مفید و سودمند است. برای مثال موسیقی آفتوزنون چهارمحال بختیاری، نوای بی ته همیشه بهار مازندران، نغمه محلی مقدس قوراغی مركز گلستان و نجابت و اصالت آثار رادیویی ارزش خبری گزارش‌هایی مثل تكرار حماسه و خطر در كمین گسل‌نشینان مركز كرمانشاه همگی از آینه كاری محراب محبت به ایران هستند. از این رو عرصه‌های جهانی منتظر شما هستند.

شما چیزی از هنرمندان پر آوازه جهانی كم ندارید. فیلم «تنهای تنهای تنها» به تنهایی صداوسیمای مركز بوشهر را سر زبان‌ها انداخت. پس رسانه صداوسیما را به چشم یك امر مقدس نگاه كنید.

این مراسم بیش از 2 ساعته با سخنرانی قائم مقام ریاست سازمان صداوسیما در ساعت 20:30 دقیقه پایان یافت.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار