سرمربی تیم ملی بسکتبال در شروع تمرینات تیم ملی گفت: وقتی اوضاع مالی و شرایط تیم‌ها در لیگ خوب نباشد، بازیکنان که به خوبی در لیگ حمایت نشده‌اند در شروع تمرینات تیم ملی شاداب به نظر نمی‌رسند.

مهمد بچیروویچ که در دو هفته گذشته به کشور خود سفر کرده بود در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در مورد رسیدن کاپ قهرمانی جهان به اسلوونی گفت: تعجبی نیست چون اسلوونی کشور بسکتبال است و با تصمیم فدراسیون جهانی جام را به پایتخت این کشور آوردند. متاسفانه ورود کاپ نایسمیت با دو روز پایانی سفرم همزمان بود و فرصت سر زدن به محل نگهداری کاپ را پیدا نکردم.

وی که صبح دوشنبه پنجم خرداد به تهران رسیده و عصر همان روز نیز جلسه ای با مسئولان فدراسیون داشت در مورد جلسه توضیح داد: تابستان بسیار شلوغی را در پیش داریم و تنها برای هماهنگ کردن برنامه های تیمها به فدراسیون رفتم. ما کاپ آسیا، جام جهانی و بازیهای آسیایی را در پیش داریم و تیم ب را نیز به مسابقات ویلیام جونز می فرستیم.



انگیزه ایجاد کردن برای بازیهای آسیایی سخت است


سرمربی تیم ملی در مورد تیمی که به مسابقات آسیایی اینچئون اعزام می شود توضیح داد: بازیهای آسیایی برایمان بسیار مهم است و به همین دلیل هم باید با تیم اصلی به این مسابقات برویم. اهمیت این مسابقات برای ورزش ایران با بازیهای جام جهانی برابری می کند و به همین دلیل نمی توانیم تیم دوم را به کره بفرستیم. این برای ما و بازیکنان واقعا سخت است چون یک بار در ابتدای سپتامبر به بالاترین حد فشار بازی برای جام جهانی می رسیم و بعد که کار تمام شد باید بار دیگر همان انگیزه را برای بازیکنان ایجاد کنیم تا به بازیهای آسیایی برویم .

بچیروویچ در مورد انصراف تونی پارکر ستاره تیم فرانسه از جام جهانی گفت: اتفاقا ما خوشحال می شدیم که شانس بازی مقابل بازیکنی در سطح پارکر را پیدا کنیم. فرانسه در هر حال تیم بسیار قدرتمندی است اما تیم ما هم در مجموع بد نیست و از بازی مقابل هیچکس نمی ترسیم هر چند که واقعیتها را هم در نظر می گیریم و در عین حال تلاش می کنیم که بهترین کارمان را انجام دهیم. 

مصر هم تنها دنبال شکست ایران است


وی در مورد مصر به عنوان تنها تیمی که امکان شکست آن وجود دارد توضیح داد: اتفاقا مصری ها هم با همین تصور در مورد ما وارد بازیها می شوند چون تکلیف تیمهایی مثل فرانسه، اسپانیا، برزیل و صربستان که مشخص است. برزیل 6 یا 7 بازیکن از NBA دارد. فرانسه سال قبل قهرمان اروپا شده و اسپانیا همیشه یک مدعی است. قدرت صربستان هم که مشخص است. هر کدام از این 4 تیم می توانند یک مدعی برای رسیدن به مرحله نهایی باشند. 

بچیروویچ که در شروع کار خود هدف اصلی را بهبود کار دفاع بازیکنان ایرانی می دانست در مورد پیشرفت دفاعی آنها تاکید کرد: اوضاع دفاع تیم بسیار خوب شده اما حالا باید یک قدم جلوتر برویم و دفاع جنگنده تری داشته باشیم در صورت موفقیت در این شکل دفاع، به بحث حمله می رسیم و زمان پیشرفت در این زمینه می رسد. 



21 ژوئن تیمهای الف و ب را جدا می کنیم
 
بچیروویچ در مورد کنار هم قرار داشتن دو تیم الف و ب اشاره می کند: برخی بازیکنان مانند آرن داودی و سامان ویسی از دو ماه قبل کارشان تمام شده و هیچ مسابقه ای نداده اند به همین دلیل نیاز دارند که به شرایط مطلوب آمادگی برسند. از طرفی بازیکنانی مثل صمد، آفاق و حدادی نیاز به استراحت داشتند که در فرصت تمرینات اولیه این استراحت را به آنها دادیم در مقابل بازیکنانی مثل یخچالی و زنگنه بسیار جوان هستند و نیازشان به تمرین بیشتر از استراحت است به همین دلیل تمام این نفرات را در کنار هم به اردوی اول فراخواندیم تا 5 روز تمرین و سه روز استراحت داشته باشند. بعد از سه هفته بازیکنانی که استراحت داشتند نیز به اردو اضافه شده و در نهایت روز 21 ژوئن دو تیم الف و ب را جدا می کنیم.

جواد داوری از بازیهای ملی این تابستان انصراف داده و تنها موافقت بچیروویچ باقی مانده است.
سرمربی تیم ملی در مورد داوری می گوید: جواد داوری را با توجه به بازیهای خوبش در لیگ به تیم ملی دعوت کردم و فکر می کنم که استحقاق بودن در تیم را دارد اما باید ابتدا با او صحبت کنم و بعد در مورد انصرافش نظر دهم. به هر حال چند بازیکن جوان را هم داریم که نگران نباشیم.

شاید بعد از جام جهانی چند بازیکن را مرخص کنیم


آیا بازیکنان جوان شانسی برای قرار گرفتن در ترکیب نهایی تیم الف دارند؟ بچیروویچ پاسخ می دهد: قرار گرفتن بازیکنان جوان در ترکیب اصلی به خود آن بازیکنان بستگی دارد. شاید برخی بازیکنان تجربه داشته باشند اما از طرفی بازیکنان جوانتر هم انرژی زیادی دارند و به همین دلیل حالت ایده آل داشتن تیمی با ترکیبی از این نفرات است اما فعلا نمی دانم که چه بازیکنانی را در ترکیب نهایی قرار می دهیم. مطمئنا چند نفر به ترکیب 15 بازیکن نهایی می رسند و بعد از آن هم شانس رفتن به جمع 12 نفر را دارند اما در نهایت 3 بازیکن را باید قبل از جام جهانی به خانه بفرستیم که ممکن است بعد از جام جهانی جایگزین برخی بازیکنان اصلی با توجه به شرایط شوند.

وی تاکید کرد: بعد از یک تابستان سنگین همیشه ترس مصدومیت بازیکن وجود دارد و به همین دلیل شاید برخی بازیکنان را برای بازیهای آسیایی مرخص کنیم تا چند بازیکن پر انرژی وارد تیم شوند. همین حالا هم بازیکنانی مثل صمد با مشکل آسیب دیدگی و خستگی روبرو هستند.




در ایران همیشه مربی مقصر است


سرمربی فصل گذشته مهرام در مورد صحبت با این تیم برای جام باشگاهها گفت: من به ایران آمدم که بسکتبال این کشور را پیشرفت دهم نه یک باشگاه خاص. البته معمولا برای جام باشگاهها بهترین بازیکنان تیم ملی همراه تیم نماینده ایران اعزام می شوند و بهترین نتیجه هم از این تیم خواسته می شود اما حالا که بازیها به تعویق افتاده بهتر است که در این مورد صحبت نکنیم.

وی ادامه می دهد: بهترین کار برای باشگاه مهرام این بود که با خود هاشمی سرمربی تیم به جام باشگاهها بروند چون به هر حال بازیهای فینال شرایط خود را دارد. پتروشیمی تیمی بسیار قدرتمند با بازیکنان خارجی قوی مثل گیبسون بود. بازیهای فینال شرایط خاصی دارد و برد و باخت اتفاق می افتد اما در ایران همیشه وقتی می بازید، سرمربی تیم مقصر است. البته من با جریان سال قبل برای خودم مشکلی ندارم چون شغلم را درک می کنم اما بردن در فینال اصلا آسان نیست. در ایران دو تیم خوب وجود دارند. مهرام و پتروشیمی در نهایت به فینال می رسند و مهم این است که کدام یک از آنها در چند بازی خوب عمل کند.

بازیکنان بعد از لیگ خوشحال نیستند


بچیروویچ در مورد ضعیفتر بودن لیگ امسال تاکید کرد: سال قبل تیمهای قویتری وجود داشتند. برای مثال فولاد ماهان فصل قبل ساختار بسیار قویتری داشت و امسال تیمهایی مثل زنجان و افرا خلیج فارس مشکلات مالی زیادی داشتند. تیم نیروی زمینی هم تنها برای حضور در بازیها آمده بود و کیفیت مناسبی نداشت. من هم موافقم که در لیگ ایران 8 یا 10 تیم قوی وجود داشته باشد تا در نهایت تیم ملی هم خوب باشد.

وی به مشکل تیم ملی بعد از یک لیگ ضعیف اشاره می کند: وقتی بازیکنان با پشت سر گذاشتن چنین فصلی به اردوهای تیم ملی می آیند با توجه به دریافت نکردن پول و حمایت نشدن در طول فصل برای تمرینات تیم ملی هم شاداب نیستند. برای داشتن تیم ملی قوی، باید لیگی قدرتمند با بودجه خوب داشته باشیم تا بازیکنان را حمایت کنند. امسال با همین شرایط بازیکنان خوبی مثل صمد و کاردوست به لیگهای خارجی رفتند. از یک طرف رفتن این بازیکنان جا را برای بقیه باز می کند اما از طرف دیگر برای قدرت بیشتر لیگ، باید این نفرات هم در تیمها باشند.



نسل تیم جوانان فعلی خوب است

بچیروویچ با این وجود از بازی کردن و پیشرفت برخی بازیکنان جوان در این لیگ خوشحال است.
 
وی همچنین در مورد میلوش پی ایچ سرمربی صربستانی که برای هدایت تیم جوانان معرفی کرده، توضیح می دهد: پی ایچ مربی بسیار خوبی است که در صربستان کار کرده و در قهرمانیهای سالهای 2006 و 2007 اروپا به عنوان مربی در کنار تیمهای این کشور بوده است. میلوش می تواند مربی خوبی برای این نسل از بازیکنان جوان باشد. 

سرمربی تیم ملی تاکید می کند: چند بازیکن خوب در تیم جوانان پیدا می شود و در مجموع نسل خوبی هستند اما همه چیز در آینده به این بستگی دارد که چطور با این نفرات کار شود و به تیم ملی بزرگسالان برسند.

برچسب ها: بچیروویچ ، تیم ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار