به مناسبت درگذشت آیت‌الله "محمدحسین زرندی"، سه روز عزای عمومی در استان کرمانشاه اعلام شد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله "محمدحسین زرندی"، امام جمعه سابق کرمانشاه و از روحانیون شناخته شده کشور که تا به امروز نماینده مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری نیز بود، شامگاه دوشنبه(5 خردادماه) در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.

رئیس جمهور، برخی مسئولان ارشد استان کرمانشاه و برخی از اعضاء خبرگان رهبری طی پیام‌های جداگانه‌ای این مصیبت را تسلیت گفتند.

علما، روحانیون و مسئولان استان برای ارج نهادن به فعالیت و حضور نزدیک به 3 دهه مرحوم آیت‌الله محمدحسین زرندی در این کرمانشاه، سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

براساس این گزارش، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه این هفته به مناسبت درگذشت این عالم جلیل‌القدر در استان کرمانشاه عزای عمومی خواهد بود.


آیت‌الله زرندی که بود؟

آیت‌الله حاج شیخ محمد حسین زرندی در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در قریه امیر آباد زرندیه ساوه در خانواده‌ای کشاورز و مذهبی، از پدری بنام حاج علی اکبرمشهور به حاج مقدس و مادری بنام رقیه خاتون که از متدینین و مورد اعتماد مردم محل بودند چشم به جهان گشود.

تحصیلات:


ایشان از کودکی تا نوجوانی یعنی تا ششم ابتدایی را در محل و در شهر زرندیه ساوه گذرانده و نظام قدیم را با معدل بالا کسب نمودند. به دلیل علاقه وافر پدر به روحانیت و تشویق ایشان به شهر مقدس قم عزیمت نموده و به تحصیل علوم دینی اشتغال یافتند، با توجه به هوش و علاقه سرشار دروس مقدمات و سطح حوزه را گذرانده و به زودی به درس خارج را یافتند.

اساتید:

آیت‌الله زرندی دروس مقدمات و سطح را نزد اساتید بزرگواری چون حضرات آیات فکور، سلطانی و اشعری تلمذ نمود و دروس خارج فقه و اصول را نزد امام خمینی (ره) به مدت هشت سال و آیت‌الله العظمی بروجردیبه مدت سه سال و خارج مکاسب را نزد حضرت آیت‌الله العظمی اراکی و دروس فلسفه (منظومه) را نزد حضرت آیت‌الله حاج آقا رضا صدر و بخشی از اسفار و شفاء را نزد مرحوم علامه حضرت آیت‌الله العظمی محمد حسین طباطبایی گذراندند.

مبارزات سیاسی:

ایشان از علاقمندان و ارادتمندان حضرت امام خمینی (ره) بودند و در آغاز نهضت حضرت امام با عشق و علاقه وافر همگام با آن حضرت، در نهضت اسلامی شرکت نمود. در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی پس از تبعید حضرت امام خمینی به ترکیه مدت کوتاهی در قم بازداشت گردید و پس از آزادی از محبس، با تشویق و اصرار برخی از بزرگان و علماء محلی، به منظور تبیین و ترویج احکام نورانی اسلام و رسالت انقلابی، به شهر کرمانشاه عزیمت و در همانجا ازدواج نمودند. پس از ادامه مبارزه و روشن کردن ماهیت رژیم منحوس پهلوی در سال ۱۳۵۳ به مدت سیزده ماه توسط ساواک دستگیر و به جرم طرفداری از امام خمینی (ره) و ترویج راه ایشان در زندان‌های رژیم ستمشاهی محبوس بودند.

فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی قبل از انقلاب:

ایشان با مشارکت مرحوم آیت‌الله حاج مجتبی حاج آخوند، در سال ۱۳۵۱ مدرسه علمیه حاج شهباز خان کرمانشاه را تأسیس نموده و به تربیت طلاب علوم دینی پرداختند. در سال ۱۳۵۳ این مدرسه به واسطه حمله ساواک و دستگیری حضرت آیت‌الله زرندی و مرحوم آیت‌الله حاج آخوند و تعدادی از طلاب تعطیل شد و بعد از آزادی، معظم له در منزل شخصی خود به تدریس دروس رسائل و مکاسب و کفایه مشغول شدند.

فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی بعد از انقلاب:

آیت‌الله زرندی، بعد از انقلاب در مدرسه حضرت امام صادق (ع) برادران و در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) خواهران به تدریس و تا کنون به فعالیت و نشر احکام الهی و تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی مشغول بوده‌اند. توسعه و بازسازی مدرسه علمیه حضرت آیت الله بروجردی نیز از اقداماتی است که ایشان در سالهای آغازین انقلاب در شهر کرمانشاه به انجام رساندند.

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران معظم له بنا به حکم حضرت امام خمینی (ره) به همراه مرحوم آیت الله حاج آخوند، به عنوان سرپرست مدارس علمیه کرمانشاه منصوب شدند و با تلاشهای بی‌وقفه آیت الله زرندی، مدارس علمیه کرمانشاه با جذب طلاب جوان و پرشور و علاقمند رونق یافت و بحمدالله جمع کثیری از طلاب شایسته، ماحصل زحمات ایشان می‌باشد.

آیت‌الله زرندی در سال ۱۳۶۳ از سوی رهبر کبیر انقلاب به عنوان نماینده ایشان در استان و امام جمعه کرمانشاه منصوب شدند و از آن سال تا سال ۸۶ وظیفه خطیر اقامه نماز جمعه و رسالت بزرگ هدایت و آگاه کردن مردم استان را بر عهده داشتند

ایشان به نمایندگی از مردم استان کرمانشاه در دوره‌های اول و سوم درمجلس خبرگان رهبری حضور داشته‌اند. تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه و مسئولیت آن تا سال ۱۳۶۳، مسئولیت ستاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی به مدت پنج سال، عضویت هیئت امناء کمیته‌های انقلاب اسلامی کرمانشاه در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت کمیته ارزاق عمومی در آغاز انقلاب، مسئولیت ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر و ریاست شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه، مسئولیت ستاد اقامه نماز استان کرمانشاه و مسئولیت نمایندگی بنیاد بین المللی غدیر استان کرمانشاه از دیگر مسئولیت‌هایی است که معظم له به عهده داشته‌اند.

روحش شاد و قرین رحمت حق تعالی.

گفتنی است؛ پیکر این عالم بزرگوار، به وصیت ایشان در حوزه علمیه امام خمینی(ره) کرمانشاه به خاک سپرده می‌شود.

این مراسم ساعت 10 صبح روز پنجشنبه( 8 خردادماه) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار