دبیر نخستین جشنواره نقاشی "مهربانی با طبیعت" خبر داد:

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره نقاشی مهربانی با طبیعت/ پرنده های تهران سوژه بعدی این جشنواره می شوند

دبیر نخستین جشنواره نقاشی "مهربانی با طبیعت" از معرفی برگزیدگان اين جشنواره در مراسم اختتاميه و نامگذاری دومین دوره جشنواره نقاشی مهربانی با طبیعت، به نام پرندگان تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  ؛ هادی پیروز حمیدی دبیر نخستین جشنواره نقاشی "مهربانی با طبیعت"، با اشاره به برگزاری این جشنواره با عنوان "یوزپلنگ ایرانی، نقاشی خدا"، گفت: مهمترین کاری که ما در این حوزه می توانیم انجام دهیم، فرهنگسازی دوستی با محیط زیست و ارتقای اخلاق محیط زیستی است.
 
وی افزود: بلایایی که یوز ایرانی به خود می بیند، بلایای انسانی مانند حفر معدن، جاده سازی و شکار است که برای پیشگیری از آن باید فرهنگسازی شود.
 
دبیر نخستین جشنواره نقاشی مهربانی با طبیعت، با اشاره به اینکه هنر می تواند در غنای این امور باعث هم افزایی شود، اظهار داشت: هنر، چون با حس و روح کودکان آمیخته است و این قشر آینده سازان جامعه هستند، می تواند در حفظ یوزپلنگ ایرانی موثر باشد.
 
معاون آفرینش و اجرای سازمان فرهنگی هنری منطقه 2 خاطرنشان کرد: مساله ای که برای ما در این جشنواره حائز اهمیت بود، حضور کودکان کار بود که برای اولین بار اقدام به خلق یک اثر هنری کردند و بسیار مورد توجه قرار گرفت.
 
وی تاکید کرد: حدود 10 هزار دانش آموز با یوز ایرانی آشنا شدند و پس از آموزش های لازم، بیش از 7 هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد که از این میان، 220 اثر در نمایشگاه حضور یافتند.
 
حمیدی در پایان، درباره دومین جشنواره مهربانی با طبیعت گفت: در هر دوره از این جشنواره، با یک موضوع محیط زیستی همراه می شویم که سوژه دومین دوره این جشنواره "پرنده های تهران" هستند.
 
 
* تاکید بر حفاظت از یوزپلنگ ایرانی
 
مجید رفیعی، مدیر فرهنگسرای ابن سینا، در اختتاميه اين مراسم با قدرداني از دانش آموزانی که در این جشنواره شرکت کردند، گفت: کارهای مشابهی در حوزه حفاظت از این نماد ایرانی، انجام شده که اعلام 7 هزار اثر رسیده به این جشنواره، گواه موفقیت برگزارکنندگان، در گام نخست است.
 
وی در ادامه افزود: یوزپلنگ ایرانی، ثروت ملی است و باید با آموزش های درست، روش های حفظ این ثروت ملی را به کودکان مان بیاموزیم تا آیندگان نیز، از آن بهره مند شوند.
 
رفیعی در پایان، اظهار داشت: این جشنواره با حمایت و همراهی سازمان حیات وحش میراث پارسیان، سازمان حفاظت از محیط زیست تهران، اداره آموزش و پرورش منطقه 2 و شهرداری این منطقه برگزار شد که از همگی آنها کمال تشکر را دارم.
 
پس از سخنان مدیر فرهنگسرای ابن سینا، کلیپی در معرفی یوزپلنگ ایرانی و چگونگی زندگی این حیوانِ در خطر انقراض نمایش داده شد که مورد استقبال حاضران در مراسم قرار گرفت.
 
*مشارکت 90مرکز آموزشی

حمیدی دبیر این جشنواره در ادامه اين مراسم با اشاره به اهمیت توجه و حمایت از یوزپلنگ ایرانی، خاطرنشان کرد: ایده نخست این طرح در اسفند سال گذشته شکل گرفت و پس از انتخاب یوزپلنگ ایرانی، به عنوان موضوع نخستین دوره نقاشی مهربانی با طبیعت، مراحل اجرایی این کار آغاز شد.
 
وی تصریح کرد: از 25 فروردین تا 31 اردیبهشت، مربیان آموزش دیده را به مدارس اعزام کردیم تا پس از ارائه اطلاعاتی درباره یوز ایرانی، آثار دانش آموزان را جمع آوری و به دبیرخانه ارسال کنند.
 
دبیر نخستین جشنواره نقاشی مهربانی با طبیعت، در پایان به حضور بیش از 90 مدرسه و مرکز آموزشی در این طرح اشاره کرد و گفت: پس از ارسال بیش از 7 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره، این آثار در 2 مرحله داوری و 220 اثر به گالری جشنواره راه یافت و از بین این آثار نیز 80 اثر به عنوان برگزیده هریک از مراکز و 10 اثر به عنوان برگزیده این جشنواره انتخاب شد.
 
*حداقل 50 قلاده یوز ایرانی در کشور وجود دارد
 
هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی، در ادامه اين مراسم  با تقدیر از والدین و مدارسی که مشوق دانش آموزان در این راه هستند، اظهار داشت:کاری که در 13 سال گذشته و در پروژه  بین المللی و برنامه توسعه ملل متحد شروع شده، توسط شما در این 2 سال به انجام رسیده است.
جوکار افزود: بخشی از پروژه یوز آسیایی، آگاه سازی در جهت حفاظت از آن بوده که امروزه به عنوان مهمترین بخش آن به شمار می رود.
 
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی، در پایان به جمعیت یوزپلنگ های ایرانی اشاره کرده و خاطرنشان کرد: حدود 6 میلیون هکتار، از مساحت کل کشور، زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است؛ با روشی که ما برای به دست آوردن تعداد این نوع یوزپلنگ در ایران انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که حداقل 50 قلاده در کشور ما وجود دارد و امیدواریم این تعداد به بیش از اینها برسد.
 
در ادامه مراسم میرشاد ماجدی سرپرست تیم استقلال تهران و دکتر کاووس سید امامی، استاد دانشگاه و مدیرعامل موسسه حیات وحش پارسیان نیز، درباره یوزپلنگ ایرانی به سخنرانی پرداختند.
 
 
*معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره نقاشی مهربانی با طبیعت
 
 
در پایان مراسم نیز از برگزیدگان و دست اندرکاران نخستین جشنواره نقاشی مهربانی با طبیعت، "یوزپلنگ ایرانی، نقاشی خدا"، تجلیل شد و برگزیدگان این جشنواره در بخش های مختلف، بدین شرح معرفی شدند:
 
برگزیدگان بخش نهایی
امیرحسین قانونی - صوفیا حیدری - متین نبی زاده - بردیا کنعانی - پارسا حسن
 
برگزیدگان WORK SHOP تکمیلی
پارسا جمالی - سید مهدی سجادی - امیرعلی خالقی - امیرحسین شریفی
 
برگزیدگان کمیته اجرایی برای نگاه ویژه به تعامل فرهنگ، هنر و محیط زیست
عرفان عبدوس – امیر ملک قاسمی
 
برگزیده کمیته اجرایی برای نگاه دقیق به آسیب های وارده به یوزپلنگ ایرانی
امیر حاج علی میر
 
برگزیده آرای مردمی
امیر حسین محکم کار  
 
همچنین  80 نفر برگزیده به عنوان برگزیدگان مراکز و مدارس شرکت کننده معرفی شدند.
 
 
شايان ذکر است؛ نخستین جشنواره نقاشی مهربانی با طبیعت، "یوزپلنگ ایرانی، نقاشی خدا"، از 25 فروردین تا 31 اردیبهشت به همت فرهنگسرای ابن سینا، شهرداری و اداره آموزش و پرورش منطقه 2 در مدارس تهران برگزار شد و آثار برگزیده در قالب نمایشگاهی، از تاریخ دوم تا هشتم خرداد، در فرهنگسرای ابن سینا، در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.
 
انتهاي پيام/
 
 
برچسب ها: جشنواره ، نقاشی ، مهربانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار