گردشگری در ایران/

چشمه های گوارا در منطقه کوهستانی "میان جنگل فسا"

منطقه میان جنگل فسا به لحاظ دارابودن چشمه هاي گوارا وچشم اندازهاي زيبا ،از نظر جذب توريسم داراي اهميت است .

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛منطقه ميان جنگل فسا در 90کيلو متري جاده شيراز-فسا و در شمال غربي شهرستان فسا  واقع گرديده است.

 اين منطقه از شرق و شمال به جاده ارتباطي "فسا ـ شيراز" از غرب به راه ارتباطي خانه كهدان  به نظر‌آباد و حسين‌آباد و سرانجام به مومن آباد و از جنوب به شهرستان فسا و خاوران محدود مي شود ،وسعت منطقه56528 هکتار است.
 
اقليم منطقه حفاظت شده ميان جنگل فسا از نوع نيمه خشك سرد مي باشد و عمده سيستمهايي كه  منطقه مورد مطالعه را تحت تاثير قرار مي دهند، نظير اكثر مناطق كشور منشاء غربي داشته است.

منطقه حفاظت شده ميان جنگل فسا، عرصه اي كوهستاني است و چهره سرزمين در بخشهاي وسيعي از اين پهنه به طور كامل ، كوهستاني مي باشد.  
 
 اين منطقه همچنين به لحاظ دارابودن چشمه هاي گوارا وچشم اندازهاي زيبا از نظر جذب توريسم داراي اهميت است .

 از ابشخورهاي مهم منطقه مي توان چشمه کل – چشمه قشقه – چشمه بجشک – چشمه تزنک- چشمه چالبا – چشمه گچ بزرگ را نام برد .

  از زيبايی هاي منطقه مي توان به  دره نقشه ،دره لاي تاريک نام برد، که از اطراف بوسيله کوههاي جنگل , نظر آباد و کوه بره به طور طبيعي محصور مي باشد، که محل مناسبي براي تکثير بعضي از گونه هاي نادر وحشي مي باشد .


 چشمه تزنگ در 10 کيلومتري شهرستان سروستان و در 1500 متري جاده آسفالته شيراز – فسا قرار گرفته است که دسترسي به اين چشمه به راحتي و توسط وسيله نقليه به نزديکي چشمه،امکان پذیر است و در  اطراف آن ني زار واقع گرديده است .

چشمه بادگير در 20 کيلومتري شهرستان فسا و در ارتفاعات کوه بادگير و باغ صمد واقع گرديده , پرندگان و پوشش گياهي منطقه بسيار متنوع مي باشد دسترسي به اين چشمه نيز به راحتي صورت مي گيرد .
 
 امامزاده اسماعيل يکي از زيارتگاههاي معروف استان فارس مي باشد و در 35 کيلومتري شهرستان فسا واقع شده که مرقد مطهر آن چون نگيني درخشان , منطقه حفاظت شده ميانجنگل را نورافشاني مي کند.                        
    
  منطقه مذکور به دوقسمت شرقي وغربي تقسيم مي گردد که دربخش غربي اغلب كوهها وكوهپايه ها ودرقسمت شرقي تپه ها ، تپه ماهورها و دشت هاي نسبتا" كوچك قرارگرفته است .

. دو رشته كوه اصلي منطقه عبارتند از كوه ميانجنگل با ارتفاع2790 مترو و كوه نظر آباد با ارتفاع 2850متر است ، اين دورشته  به طور موازي با يكديگر ،از شمال به جنوب امتداد يافته وبه تدريج به سمت جنوب فاصله اين دو رشته كوه ازيكديگر بيشتر مي شود .


درانتهاي جنوبي كوه نظر آباد رشته كوه ديگري بنام كوه بره با ارتفاع 2577مترازغرب به شرق امتداد يافته وانتهاي كوه نظر آباد وميانجنگل را به يكديگر وصل مي كند، حدفاصل اين سه. رشته كوه به دره قشقه ( لاي تاريك ) مشهور است .
 

پوشش گياهي منطقه حفاظت شده ميانجنگل فسا بسيار غني بوده  و بالغ بر 325 گونه گياهي در اين منطقه مي رويد که  متعلق به 64 تيره گياهي هستند .

 در ميان گياهان شناسائي شده 41 گونه از آنها در رديف گياهان انحصاري هستند،وجود 41 گونه انحصاري در اين منطقه حكايت از يك بانك ژن گياهي قوي را دارد كه وظايف مسئولان سازمان محيط زيست را هر چه سنگين تر مي نمايد، زيرا حفظ اين عناصر بومي كه از سرمايه هاي ملي اين مملكت محسوب مي شوند ،به عهده آنها گذاشته شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
در مورد تنگ اهرو چیزی نبود
آخرین اخبار