شهرکرد/

مستند "آخرین کوچ" آداب و سنن بختیاری را به خوبی نشان می دهد

یک محقق ایرانشناس گفت: فیلم مستند آخرین کوچ آداب و سنن قوم بختیاری را به نیکی نشان داده است.

فیلم مستند بلند "آخرین کوچ" ساخته فریدون نجفی بختیاری است که روایت اختلاف دو طایفه را نشان می دهد که در نهایت با وساطت ریش سفیدان و بزرگان ایل به صلح و سازش می انجامد.
فیلم "آخرین کوچ" از فریدون نجفی در دومین شب از جشنواره فیلم و عکس در استان چهارمحال و بختیاری در مجتمع فرهنگی هنری مهر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرکرد اکران و نقد شد.
عباس قنبری افزود: بافت و زندگی عشایر بختیاری با کوچ تداوم دارد و در فیلم آخرین کوچ، کارگردان صلح و سازش، عزا و عروسی و تلاش برای رزق روزی حلال را به خوبی نشان داده است.
سلحشوری یکی از ویژگی های قوم بختیاری است و سینما ایران می تواند بخشی از تولیدات خود را به انعکاس این سلحشوری ها اختصاص دهد.
کارگردان مستند بلند اخرین کوچ نیز گفت: این مستند نگاهی جامعه شناسانه نسبت به برخی از آداب و سنن قوم بختیاری ها دارد.
فریدون نجفی افزود: این اثر نخستین تجربه جدی من در زمینه مستند بود، اما موضوع بیشتر ساخته هایم در سینمای داستانی به همین تقابل بین سنت و مدرنیته برمی گردد.
وی اظهار داشت: با توجه به موضوع این فیلم، می توان گفت آخرین کوچ مستندی قوم نگارانه است و رخداد اصلی و کشمکش های بین انسان این مستند را پیش می برد.
نجفی یادآور شد: ساخت این مستند دو سال به طول انجامید و در ساخت آن سعی شده است که تمامی رخدادها واقعی و مستند جلوه داده شود.
نخستین جشنواره فیلم و عکس استان چهارمحال و بختیاری از سوم خرداد به مدت یک هفته از سوی انجمن سینمای جوانان ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در حال برگزاری است./ش/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.