بحران اوکراین و تشدید لابی گری در آمریکا

درگیری و بحران در اوکراین باعث شده لابی گری در میان شرکت ها و موسسات اقتصادی و نیز مقامات سیاسی دولت آمریکا تشدید شود .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری بلومبرگ ؛ این خبرگزاری در مقاله ای به قلم "مارگارت تالو و جاناتان آلن " با اشاره به درگیری ها وتنش هایی که در ماههای اخیر در شهرهای اوکراین روی داده است ، نوشت : تعدادی از کارخانه ها و سازمان ها در آمریکا ترجیح می دهند تا با تشدید بحران در اوکراین لابی گری خود را با مقامات و قانون گذاران بیش از پیش افزایش دهند .

بحران اوکراین به قدری برای این شرکت ها ، سازمان ها و کارخانه های آمریکایی اهمیت دارد که آنها فعالیت خود را به گونه ای که تنها خواسته های آنان به طور تلویحی اجرا گردد ، بدون آنکه نامی از آنها مطرح شود به سرعت افزایش داده اند .

بر اساس گزارش افشا شده توسط سنای آمریکا در مورد سه ماهه اول سال 2014 ، شرکت سهامی اکسون موبایل ،شرکت کوکاکولا ، شرکت سهامی زیروکس و شرکت جنرال موتورز از جمله 29 شرکت برجسته ای هستند که "اوکراین" را به لیست موضوعات مورد بحث خود در جلسات لابی با مقامات فدرال قرار داده اند .

این آمار در مقایسه با سه ماه پایانی سال 2013 روندی صعودی داشته است . لابی گران بدون آنکه شناخته شوند یا اقدامی را در معرض دید عموم مردم انجام دهند ، به مقامات آمریکایی قانونگذاران این کشور هشدار می دهند که منافع تجاری و اقتصادی آنان در سایه تحریم های ضدروسی در خطر خواهد بود . 

در ادامه این مقاله آمده است : در حقیقت این افراد نهایت تلاش خود را انجام میدهند تا سیاست خارجی دولت آمریکا را در مسیر اهداف و منافع خود کنترل و هدایت کنند و در این کسیر نیز ناشناخته باقی بمانند . 

توماس پیکرینگ ، سفیر سابق ایالات متحده در روسیه و سازمان ملل در این باره اظهار داشت : لابی گرها تمایل ندارند که در اذهان عمومی بعنوان افرادی معرفی شوند که تنها بدنبال منافع و خواسته های خود هستند . آنها ترجیح میدهند در خط عقب قرار بگیرند و در عین حال محور اصلی تصمیم و تغییرات سیاسی و اقتصادی دولت باشند . 

بلومبرگ در ادامه نوشت : هم اکنون منافع اقتصادی شرکت ها و موسسات لابی گر در روسیه و اوکراین به خطر افتاده است . ایالات متحده هم اکنون تعدادی از مقامات روسی نزدیک به ولادیمیر پوتین ، رییس جمهوری روسیه را در لیست تحریم قرار داده است . کاخ سفید همچنین تهدید کرده است که فرصتهای اقتصادی بیشتر با روسیه از بین خواهد رفت . 

این تهدید تمامی نقاط سودآور این شرکت ها را در معرض نابودی قرار داده است ، از برنامه توسعه نفت در دریای سیاه و شمال تا فروش انواع نوشیدنی ها طبق قراردادهای منعقدشده با دولت روسیه و اوکراین . در قبال اوکراین باید شرکت ها تا موعد 25 می _ که تاریخ انتخاب دولت جدید در این کشور است _ منتظر بمانند . 

بر اساس گزارش موسسه "ارنست و یانگ " در سال 2013 در حالی که روسیه تنها 1 درصد _ معادل 38 میلیارد دلار _ از حجم کلی تجارت ایالات متحده رابه خود اختصاص داده است ، کارخانه ها و شرکتهای آمریکایی بزرگترین منابع سرمایه گذاری خارجی در مسکو محسوب می شوند . 

نویسندگان این مقاله همچنین تصریح کردند : پیکرینگ افزود : بسیاری از شرکت های آمریکایی نگران تبعات سیاست تحریمی کاخ سفید در قبال روسیه هستند . آنها تلاش می کنند که حوزه فعالیت اقتصادی و تجاری آنان با سیاست هایی که اوباما علیه پوتین اعمال می کند یکسان نباشد . این یکسانی می تواند برای آینده آنان بسیار مخرب باشد .

با توجه به حساسیتی که در میان افکار عمومی در مورد نقش لابی گری در سیاست گذاری های دولت وجود دارد بسیاری از شرکت ها و موسسات فعال اقتصادی و تجاری در حال شناسایی سیاستمداران و دولتمردان با نفوذ تر در سیاست ایالات متحده بود و در حال حاضر ماموریت اصلی خود را بر محور "لابی گری " قرار داده اند . 

بعنوان مثال سخنگوی واحد آمریکایی شرکت "رویال دویچ شل plc" این تلاش خود برای لابی گری را این گونه توصیف می کند : بطور کلی تلاش می کنیم مباحث عمومی مربوط به آموزش را پیگیری کنیم و البته گفتگوهای آزاد را نیز با سیات مداران دولت داشته باشیم . بدلیل اینکه ما هم اکنون در دولت در حال فعالیت هستیم ، بنابراین باید حوادث و وقایع این کشور را از نزدیک رصد کنیم . تنها از این طریق می توانیم در پاسخ به فشارها وتحریم های بین المللی واکنشی مناسب از خود نشان دهیم .

بن شیلدر ،سخنگوی "کوکاکولا " نیز این گونه اظهار داشته است : تصور می کنیم اطلاعات منتشر شده به اندازه کافی موقعیت و نحوه فعالیت های ما را نشان میدهد ، ما نکته دیگری جز آنچه مطرح شده نداریم . 

روسیه بزرگترین تولید کننده نفت در دنیاست و اوکراین نیز تا پایان سال 2020 به اصلی ترین صادرکننده گاز در جهان تبدیل خواهد شد . به همین دلیل شرکتهای فعال در زمینه نفت ، گاز و انرژی هسته ای در صدر لیست لابی گران با مقامات آمریکایی قرار دارند . 

گفتنی است پروژه های گسترده شرکت های نفت و گازی از جمله "شل" در دریای سیاه در بخش های اعظمی با مشارکت روسیه و اوکراین انجام می گیرد بنابراین لابی گران این شرکت تلاش برای حذف شدن از لیست تحریم ها و یا تغییر سیاست فشار از سوی واشنگتن علیه مسکو را در اولویت برنامه های کاری خود قرار داده اند . 



انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار