مدعیان آلایندگی بنزین پتروشیمی چه بنزینی به مردم تحویل می‌دادند؟+سند

در حالی وزیر نفت و رئیس سازمان محیط زیست توزیع بنزین حاصل از ریفرمیت پتروشیمی‌ها را با محتوای حداکثر ۳.۵ درصد بنزن به شدت «آلاینده»، «خطرناک» و «سرطان‌زا» می‌دانند که درباره توزیع بنزین پالایشگاه تهران با بنزن ۵ درصدی در دوره قبلی مسئولیت خود دغدغه‌ای نداشتند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، این روزها حرف و حدیث در مورد آلایندگی ریفرمیت تولیدی پتروشیمی‌ها به حدی رسیده است که علاوه بر وزیر نفت و معاونانش مسئولان سازمان محیط زیست نیز در این زمینه واکنش نشان داده‌اند، چنانکه حتی مسئولان محیط‌زیست بدون انجام آزمایش اعلام کرده اند که این ریفرمیت سرطانزا است و کار را به جایی رسانده‌اند که درباره اعلام جرم نسبت به تولید‌کنندگان بنزین پتروشیمی صحبت می‌شود.

مسئولان صنعت نفت و سازمان محیط زیست علت آلایندگی ریفرمیت پتروشیمی ها را وجود بنزن با درصد بالا و ترکیبات سرطان‌زایی اعلام می کنند که در این ریفرمیت(ماده اولیه تولید بنزین) وجود دارد.

مسئولانی که امروز بعد از گذشت 8 سال دوباره بر مسند کار قرار گرفته و در مورد آلایندگی بنزین عرضه شده در کشور سخن می‌گویند،افرادی هستند که در دوره قبلی فعالیت در صنعت نفت و سازمان محیط زیست در قبال عرضه بنزین آلاینده در کشور سکوت کرده بودند و حتی کمترین اعتقادی به طرح های زیست محیطی که منجر به بهبود کیفیت بنزین تولیدی کشور شود نداشتند.

اگر امروز بحث آلایندگی ریفریمیت تولیدی پتروشیمی ها در مورد بنزن 2 تا 6 درصد مطرح است،که پس از امتزاج با نفتای سبک و سنگین و رافینیت به کمتر از 2 درصد و نزدیک به 1 درصد می رسد؛ براساس سندی که در زیر منتشر می شود بنزین تولیدی در پالایشگاه شهید تندگویان تهران در سال 81 یعنی زمانی که  خانم ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست و بیژن زنگنه، وزیر نفت بودند، بنزین تولیدی در پالایشگاه تهران دارای 36.15 درصد آروماتیک و نزدیک به 5 درصد بنزن بوده است.

در حالی وزیر نفت و رئیس سازمان محیط زیست توزیع بنزین حاصل از ریفرمیت پتروشیمی‌ها را با محتوای حداکثر 3.5 درصد بنزن به شدت«آلاینده»، «خطرناک» و «سرطان‌زا» می‌دانند که نه ابتکار و نه زنگنه هیچ یک درباره توزیع بنزین پالایشگاه تهران با محتوای بنزن 5 درصدی در دوره قبلی مسئولیت خود هیچ دغدغه‌ای نداشته‌اند.

طرفه آنکه بنزن موجود در ریفرمیت پتروشیمی برزویه که 70 درصد از کل بنزین پتروشیمی را تولید می‌کند زیر 2 درصد بوده است و یوسف رشیدی مسئول اقلیم‌های سازمان محیط زیست می‌گوید محیط زیست بدون آزمایش بنزین پتروشیمی‌ها به آلایندگی آنها پی برده و در این باره حکم داده است!

لازم به توضیح است اسدالله میکائیلی، مدیرعامل پالایشگاه تهران در سال 81 هم اکنون به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره فعلی شرکت ملی پالایش و پخش توسط وزیر نفت منصوب شده است.

عباس کاظمی مدیرعامل فعلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شاهرخ خسروانی معاون وی و نتاجی عضو هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همگی در دوره‌های مختلف در پالایشگاه تهران مسئولیت داشته‌اند.

آنچه در بالا آمد تنها بخشی از ماجرای عدم توجه مسئولان فعلی و وقت سازمان محیط زیست و صنعت نفت به آلایندگی بنزین تولیدی در واحدهای پالایشگاهی بود.

در ادامه به سند دیگری اشاره می شود که نشان می دهد مسئولانی که امروز درباره آلایندگی ریفرمیت تولیدی پتروشیمی ها به شدت احساس نگرانی می‌کنند و می‌گویند به این دلیل به دنبال واردات بنزین خارجی هستند، در گذشته هیچ عزمی برای اجرای طرح های زیست محیطی در پالایشگاه‌های کشور نداشتند.

تصویر سندی که در زیر ملاحظه می شود محصول کار کارشناسی است که در سال 2001 انجام شد، به طوری که کارشناسان پالایش و پخش با تهیه این سند که مربوط به طرح بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت پالایشگاه شازند اراک است به دنبال بهبود کیفیت فراورده های تولیدی در این پالایشگاه بودند.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به این سند می گوید: در سال 2001 ( سال 80 و 81) تعدادی از کارشناسان و مدیران صنعت پالایش در راستای منافع ملی به دنبال اجرای طرح بهبود کیفیت پالایشگاه شازند اراک بودند که پس از ماه ها کار کارشناسی نیتجه ای که ملاحظه می کنید تدوین و در اختیار وزیر نفت قرار گرفت.

وی ادامه می دهد: بررسی های ما به گونه ای انجام شد که در سال 2001 به دنبال تولید فراورده هایی بودیم که استاندارد یورو 4 و یورو 5 را پاس کنند.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: حتی در مورد فاینانس انجام این پروژه نیز با چند شرکت اروپایی صحبت شد به طوری که تامین مالی این پروژه به صورت خودگردان انجام می شد به این معنی که پس از انجام فرایند بهبود کیفیت و از کنار فروش فراورده مابقی هزینه مورد نیاز این پروژه تامین می شد.

وی تصریح کرد: اما پس از ارائه این اسناد به وزیر نفت، به دلیل آنکه وی معتقد بود پروژه‌های زیست محیطی اولویت ندارد، از انجام آن خودداری شد و نهایتا با سال‌ها تاخیر پروژه بهبود کیفیت فراورده های تولید در پالاشگاه تهران و شازند اراک در سال 86 آغاز شد.

بر اساس این گزارش اگرچه برخی از مسئولان صنعت نفت معتقد هستند که علت بهبود کیفیت هوای تهران در سال جاری عدم عرضه شدن بنزین پتروشیمی ها در این کلانشهر است اما با تایید برخی دیگر از مسئولان صنعت نفت و همچنین برخی از مدیران سازمان محیط زیست، بنزین تولیدی با ترکیب ریفرمیت پتروشیمی ها به هیچ عنوان در تهران عرضه نشده است و بهبود کیفیت هوای تهران در واقع مدیون عرضه بنزین و بیش از آن گازوئیل یورو 4 است که با تلاش متخصصان صنعت نفت در دولت قبل در پالایشگاه های تهران و اراک تولید شده است.
برچسب ها: وبگردی ، بنزین ، پتروشیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار