گاردين؛

گستردگی زيان افشاگريهای اسنودن به قابليتهای اطلاعاتی آمريکا

افشاگری اسنودن درباره عملیات جاسوسی آمریکا، زیان گسترده و تکان دهنده ای بر قابلیتهای اطلاعاتی این کشور وارد ساخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گاردین؛ پایگاه اینترنتی روزنامه امروز فاش کرد: در یک گزارش فوق سری، پنتاگون در ارزیابی زیان وارده به امنیت ملی آمریکا به موجب افشای اسناد سری آژانس امنیت ملی آمریکا (اِن اس ای) توسط ادوارد اسنودن نتیجه گیری شده است که «دامنه اطلاعات فاش شده در ارتباط با قابلیتهای اطلاعاتی آمریکا گیج کننده است.»
گاردین به نسخه ای از ارزیابی محرمانه آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (دی آی ای) در پاسخ به دادخواستی که اوایل امسال طبق قانون انتشار اطلاعات بر ضد وزارت دفاع آمریکا مطرح شد، دست یافته است. این گزارش سی و نه صفحه ای که اصلاحات بسیاری برای انتشار آن صورت گرفته است، در ماه دسامبر تحت عنوان «گروه ویژه بازنگری اطلاعات وزارت دفاع- شماره دو: ارزیابی اولیه، زیان ناشی از افشای مطالب محرمانه توسط یک پیمانکار سابق ان اس ای» تدوین شده بود.
اما درحالیکه گزارش دی آی ای زیانهای وارده به قابلیتهای اطلاعاتی آمریکا را «عظیم» توصیف می کند، دولت این کشور هنوز از انتشار هرگونه جزئیات خاص در تایید این نتیجه خودداری می کند. طبق فرمان ریاست جمهوری در مورد حفظ اطلاعات محرمانه و چند استثناء دیگر در قانون انتشار اطلاعات، ارزیابی کامل زیان ناشی از افشاگریها جزو مطالبی نبود که در اختیار گاردین قرار گرفت. دی آی ای فقط دوازده صفحه از آن گزارش را از حالت محرمانه خارج و منتشر کرد. یک وکیل وزارت دادگستری آمریکا گفت که دی آی ای اسناد داخلی دیگری را که به گزارش این آژانس اشاره داشته باشد، برای انتشار احتمالی در اواخر امسال مورد بازنگری قرار می دهد.
استیون افترگود مدیر پروژه رازداری دولت در فدراسیون دانشمندان آمریکا تصمیم به عدم انتشار برخی جزئیات را زیر سوال برد و گفت: اهمیت این گزارش در این عبارت نهفته است که «دامنه اطلاعات فاش شده در ارتباط با قابلیتهای اطلاعاتی آمریکا گیج کننده است» اما هیچگونه جزئیاتی درباره مفهوم این عبارت مهم منتشر نشده است.
این ارزیابی فاقد اطلاعات مرتبط با ان اس ای است و در آن منحصرا به مطالب دفاعی غیرمرتبط با ان اس ای پرداخته شده است. این گزارش برای چند فرماندهی ارتش آمریکا در سراسر جهان و هر چهار نیروی نظامی ارسال شده است.
در بخشی از آن گزارش که از حالت محرمانه خارج شده و گاردین به آن دست یافته است، فقط آمده است که دی آی ای «با اطمینان بالا به این نتیجه می رسد که افشای اطلاعات توسط یک پیمانکار سابق ان اس ای تاثیر «عظیمی» بر دفاع ملی آمریکا خواهد داشت».
گزارش محرمانه ارزیابی خسارت اولین بار در یک گزارش خبری در نشریه فارین پالسی مورخ نهم ژانویه مورد اشاره قرار گرفت. در گزارش فارین پالسی جزئیات ارزیابی دی آی ای به مایک راجرز رئیس کمیسیون اطلاعاتی مجلس نمایندگان و دموکرات هم رتبه اش دوچ روپرسبرگر نسبت داده شد. قانون گذاران گفتند کاخ سفید به آنها مجوز داده بود درباره آن سند صحبت کنند تا از اهمیت مطالب اسنودن که یک خبرچین قهرمان قلمداد می شود، کاسته شود.
راجرز و روپرسبرگر و قانون گذاران دیگر به کرات با اشاره به گزارش دی آی دی ادعا کرده اند که افشاگریهای اسنودن کارکنان دولتی آمریکا را به خطر انداخته است.
در گزارش منتشر شده تعداد اسنادی که ادعا می شود اسنودن به آن دست یافته است، ذکر نمی شود. راجرز و روپرسبرگر، مجددا با اشاره به ارزیابی دی آی ای، ادعا کرده اند تعداد آن اسناد یک میلیون و هفتصد هزار عدد بود.
واشنگتن پست اکتبر گذشته به نقل از منابعی که نام نبرد، گزارش داد که اسنودن آن اسناد را از یک شبکه فوق سری بدست آورد که تحت اداره آژانس اطلاعات دفاعی و مورد استفاده شاخه های اطلاعاتی نیروهای زمینی، هوایی و دریایی بود. طبق ادعای واشنگتن پست، اسنودن به سی هزار سند دست یافته بود که به عملیات اطلاعاتی یکی از نیروهای نظامی مربوط می شد.
هیچ مدرکی در تایید ادعاهای صاحب نظران و قانون گذاران مبنی بر اینکه اسنودن هیچیک از اسناد ان اس ای را در اختیار یک «دشمن خارجی» قرار داده باشد،‌ بدست نیامده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار