در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته؛

اولیایی‌منش: تعرفه‌ها از اول تیرماه افزایش خواهد یافت/ محسنی‌بندپی: اقدامات پیشگیرانه دندان از 15 خرداد تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد + فیلم و تصاویر

مدیر کل استاندارد و تعرفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه 18 درصد از تعرفه‌های بخش خصوصی و 32 درصد در بخش تعرفه‌های دولتی از اول تیرماه رشد خواهیم داشت گفت: سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمانی بیمارستان‌های دولتی در سال 93 کاهش یافته است به طوری که حدود یک چهارم رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، افزایش تعرفه‌های خدماتی تشخیصی درمانی در بخش‌های دولتی و خصوصی، شب گذشته 31 اردیبهشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "اولیایی منش" مدیرکل استاندارد و تعرفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و "محسنی بندپی" معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
مدیرکل استاندارد و تعرفه وزارت بهداشت، در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون تعرفه بخش خصوصی و دولتی گفت: برای رفتن به سمت قیمت واقعی خدمات درمانی در برنامه پنجم توسعه الزام قانونی داریم اما منابع دولتی تاکنون برای اجرای این موضوع کافی نبوده است.
 
**در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر بخش سلامت تمرکز شده است
 
وی با بیان اینکه دولت در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش سلامت تمرکز کرده است، افزود: با همکاری وزارت‌خانه‌های بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های بیمه‌گر در شورای عالی بیمه سلامت، قیمت تمام‌شده اقامت بر روی تخت بیمار و ویزیت سرپایی را به قیمت تمام شده نزدیک و در تعرفه اعمال کردیم.
 
مدیرکل استاندارد با اشاره به اینکه مردم پیش از این در حوزه سلامت متحمل رنج می‌شدند، اظهار داشت: در این دوره تمرکز بر روی قیمت تمام شده هتلینگ و یا اقامت برروی تخت بیمار صورت گرفت.
 
اولیایی‌منش با بیان اینکه در سال جاری بر روی قیمت تمام شده اقامت بر روی تخت و ویزیت سرپایی تمرکز شده است، خاطرنشان کرد:  از اول تیر 18 درصد در بخش خصوصی و 32 درصد در تعرفه بخش دولتی رشد خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه فعلاً‌ً دستمزدها برای چند ماه اول سال ثابت نگه داشته شده است، افزود: از اول تیرماه کارهای مربوط به جراحی، بیهوشی و بیماریهای داخلی تصمیم گیری خواهیم کرد.
 
**قیمت‌ ها در ویزیت و هتلینگ واقعی شده‌اند
 
مدیرکل استاندارد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تا چه حد به قیمت تمام شده نزدیک شده‌ایم، افزود: در برخی از بخش‌ها مثل هتلینگ و یا اقامت بر روی تخت بیمار حداقل 80 تا 90 درصد قیمت‌ها واقعی شده‌اند به طوری که در ویزیت هم  تلاش شد تا حدود 60- 70 درصد قیمت‌ها واقعی شود، این در حالی است که در بقیه بخشها با قیمت واقعی فاصله داریم.
 
**سهم مردم در بیمارستان‌های دولتی به یک چهارم رسید
 
اولیایی‌منش گفت: سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمانی بیمارستان‌های دولتی در سال 93 کاهش یافته است و به حدود یک چهارم رسیده است.
 
وی با اشاره به اینکه رشد تعرفه‌ها با منابع بیمه‌ای در حال جبران است، خاطرنشان کرد: دولت در این رابطه سهم خود را اضافه کرده است.
 
مدیرکل استاندارد با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت اظهار داشت: کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم، افزایش دسترسی‌ها و ارتقاء کیفیت از اهداف این طرح به شمار می‌آید.
 
اولیایی‌منش این طرح را بیشتر به بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی مرتبط دانست و عنوان کرد: بیشتر قشرهای ضعیف و متوسط جامعه به بیمارستان‌‌های دولتی مراجعه می‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه بیمارستان‌های دولتی مرجع و پناهگاه طبقات متوسط و پایین جامعه است، افزود: برخی خدمات پزشکی تحت پوشش بیمه‌ای قرار ندارند که این موضوع در آینده در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.
 
وی گفت: طرح تحول سلامت عمده خدمات بستری را به گونه‌ای پوشش داده که مردم به بیرون از بیمارستانها مراجعه نکنند.  
 
اولیایی منش‌ با بیان اینکه باید کیفیت خدمات ارتقاء یابد تا مردم متحمل فشار نشوند، گفت: وزارت بهداشت برنامه‌های متعددی را همزمان با طرح تحول سلامت در دست اقدام دارد که تدوین تعرفه‌ها مبتنی بر شواهد و اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد از جمله آن است.
 
وی با اشاره به ایکه هتلینگ بیمارستان‌های دولتی در سال گذشته 48 هزار تومان بوده است، اظهار داشت: بیمارستان‌ها برای جبران هزینه‌هایشان مجبور بودند تا کاری کنند که مردم هزینه‌ها را تقبل کنند.  
 
مدیرکل استاندارد با بیان ایکه از بیمارستان‌ها خواستیم تا سطح خدماتشان را با قیمت تعیین‌شده وزارت بهداشت تنظیم کنند، اظهار داشت: همه بیماستان‌ها موظف هستند همه ملزومات پزشکی را برای مردم در داخل بیمارستان‌ها فراهم کنند.
 
اولیایی منش با اشاره به اینکه مردم باید 10 درصد از قیمت ملزومات پزشکی را پرداخت کنند، خاطرنشان کرد: دولت درصدد بهبود وضعیت سلامت مردم است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا کتاب تعرفه‌ها بومی‌سازی خواهد شد، گفت: برنامه‌های وزارت بهداشت فقط در قالب تزریق منابع نیست بلکه اصلاحات بسیار زیادی را به صورت همزمان در دست انجام دارد.
 
**نسخه جدید کتاب تعرفه‌ها عملیاتی خواهد شد
 
مدیرکل استاندارد با اشاره به بندهای 9-6 و 9-7 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری افزود: نسخه جدید کتاب تعرفه‌ها نیز عملیاتی خواهد شد و پرداخت‌ها به گونه‌ای خواهد بود که گروه‌های پزشکی و غیر پزشکی از آن بهره ببرند.  
 
اولیایی منش با تأکید بر اینکه اگر همکاری و همدلی کنونی میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان‌های بیمه‌گر و همچنین بقیه دست اندرکاران  نظام سلامت ادامه داشته باشد قطعاً اوضاع سلامت مردم در انتهای سال 93 با  سال  92 تفاوت خواهد داشت، افزود: کارگروهی در وزارت بهداشت تشکیل شده که اعضای آن درباره همه بندهای تحول سلامت در حال بحث و تبادل نظر هستند.

وی گفت: یکی از بندهای طرح تحول سلامت مربوط به طب سنتی است و معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت و شرکت‌های دانش بنیان هم در این زمینه فعال شده‌اند که امیدواریم به زودی به نتایج خوبی دست یابیم.  
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران محسنی بندپی رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان نیز در ادامه در پاسخ به سوال اول مجری مبنی بر اینکه سهم مردم چگونه در نظام سلامت کاهش خواهد یافت، افزود: سال‌ها تلاش کرده‌ایم تا سهم واقعی نظام سلامت را از بودجه ناخالص دولتی و از منابع عمومی دریافت کنیم.  
 
رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان با بیان اینکه همیشه در بخش‌های خدماتی مثل گاز، آب و برق، قیمت تمام شده و قیمت مصرف کننده وجود داشت، خاطرنشان کرد: دولت مابه التفاوت میان قیمت تمام شده و قیمت مصرف کننده را پرداخت می‌کرد،تاکنون برای بخش سلامت، دولت به پای کار نیامده بود اما خوشبختانه شاهد هستیم که دولت تدبیر و امید حوزه سلامت را در اولویت کارهای خود قرار داده است.  
 
*** اعتبار بیمه سلامت ۶۵ درصد افزایش یافت  
 
وی با تاکید بر اینکه این دولت عدالت اجتماعی را در سرلوحه کارهای خود قرار داده است، بیان کرد: دولت در تقویم بودجه ۹۳ اعتبار بیمه سلامت را ۶۵ درصد افزایش داد.  
 
رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان با تاکید بر اینکه پرداخت از جیب مردم باید به ۳۰ درصد و پرداخت از منابع عمومی باید به ۷۰ درصد برسد، گفت در سال ۹۱، ۴. ۶ درصد مردم دچار هزینه‌های سنگین در بخش سلامت بودند که ۴۶ درصد آن مربوط به دارو و ۲۳ درصد در زمینه بستری بود.  
 
بندپی با اشاره به طراحی طرح تحول سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در اجرای این طرح میان سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت همکاری خوبی وجود دارد، به گونه‌ای که تصمیم گرفته شد هزینه بستری مردم را به حداقل برسانیم.  
 
وی با اشاره به اینکه هزینه بستری در ‌‌نهایت ۱۰ درصد برای شهر‌ها و ۵ درصد برای روستایی‌ها است، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید به پای کار آمد و اعتبارات بخش سلامت را افزایش داد.  
 
رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به طرح تحول سلامت که مورد تصویب هیئت دولت قرار گرفت، ادامه داد: متاسفانه میان منابع بیمه و قیمت واقعی فاصله وجود داشت، به طوری که خوشبختانه این فاصله از محل هدفمندی یارانه‌ها جبران شده است.  
 
بندپی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ هزینه هر تخت بیمارستانی ۴۷ هزار تومان بود، افزود: دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها ۶۵۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت داده است تا با نظارت بیمه هزینه‌ها را به استاندارد برساند.  
 
وی با اشاره به همکاری خوب وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در راستای طرح تحول سلامت افزود: تلاش کردیم تا هزینه‌های بستری دریافتی از مردم را به حداقل برسانیم.  
 
رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان گفت: وزارت بهداشت بیمارستان‌ها را مکلف کرده که آن‌ها ملزومات پزشکی را برای بیماران تهیه کنند تا بیماران دیگر مجبور به خروج از بیمارستان برای تهیه ملزومات پزشکی نشوند.  
 
بندپی درپاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شیوه تعیین تعرفه‌ها در بخش‌های دولتی و خصوصی چگونه بوده است، ادامه داد: ویزیت پزشکان عمومی در بیمارستان‌های دولتی اکنون ۸۰۰۰ تومان و در بخش خصوصی حدود ۱۶ هزار تومان و ویزیت پزشک متخصص در بیمارستان‌های دولتی ۱۰ هزار و در خصوصی ۲۶ هزار تومان است.  
 
وی با بیان اینکه ویزیت پزشکان فوق تخصص در بیمارستان‌های دولتی ۱۲ هزار و در بیمارستان‌های خصوصی ۳۳ هزار تومان است، افزود: در شورای عالی بیمه سلامت و هیئت دولت مصوب شد که برخی از کارهای پیشگیری دندان تحت پوشش بیمه قرار بگیرد که از ابتدای ۱۵ خرداد امسال نیز اجرایی خواهد شد.  
 
رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به اینکه ۷۵ درصد مراجعات بستری در بخش دولتی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم این ۷۵ درصد مردمی را که به بخش دولتی مراجعه می‌کنند دغدغه پرداخت و کیفیت خدمات را از دوش آن‌ها برداریم کار بزرگی انجام داده‌ایم.

بندپی با اشاره به اینکه روستاییان نباید بیش از ۵ درصد هزینه به بیمارستان‌های دولتی پرداخت کنند، افزود: شهروندان و کارکنان دولت ۱۰درصد هزینه بیمارستان را خواهند داد.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بیمار به صورت مستقیم هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد یا خیر ، گفت: بیمار با مراجعه‌اش به بیمارستان هزینه‌ای پرداخت نخواهد کرد، بلکه بیمارستان با منابع بیمه و منابع وزارت بهداشت هزینه‌ها را دریافت خواهد کرد.  
 
رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان طرح تحول سلامت را طرح "تحول‌گر" دانست و افزود: این طرح باید به مرور توسعه پیدا کن و نقاط ضعف آن برطرف و نقاط قوت آن نیز تقویت شود.  
 
بندپی با اشاره به اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان برای بهبود تعرفه‌های پزشکی که در مناطق محروم هستند اختصاص داده شده است تا آن‌ها فعالیت خود را در اینگونه مناطق ادامه دهند، اظهار داشت: دولت در ۲۸ اسفند ۹۲ مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه ۸۰۰ میلیارد تومان باید در اختیار سازمان بیمه سلامت ایرانیان قرار بگیرد تا بتوانیم معوقات بیمارستان‌ها را پرداخت کنیم.  
 
**برای اولین بار سازمان بیمه سلامت معوقات بیمارستان‌ها را پرداخت کرد
 
وی با اشاره به اینکه برای اولین بار سازمان بیمه سلامت معوقات بیمارستان‌ها را پرداخت کرده است، گفت: تنها در بخش خصوصی و تامین اجتماعی عقب‌ماندگی داریم.  
 
رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به اینکه کودکان زیر ۱۲ سال مشمول بیمه دندانپزشکی می‌شوند، گفت: درکارهای پیشگیری دندان برای اولین بار برای معاینه دوره‌ای تعرفه‌ای را قرار داده‌ایم که مثلا فرد مثلا در سال دوبار بتواند از پوشش بیمه‌ای برخوردار شود.  
 
بندپی با اشاره به اینکه در راستای این طرح افراد می‌توانند به دندانپزشک برای چکاپ دندان مراجعه کنند، افزود: باید نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به افراد آموزش داد.  
 
وی با بیان اینکه برخی از افراد دچار کمبود فلوراید هستند، گفت: کمبود فلوراید در منابع غذایی سبب بروز لکه‌های زردرنگ در دندان‌ها می‌شود، بنابراین بیمه هزینه فلوراید تراپی اینگونه افراد را پرداخت خواهد کرد.  
 
رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان افزود: از اول خرداد این طرح در روستا‌ها انجام خواهدشد.  
 
بندپی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه چگونه باید نظارت‌ها را قوی‌تر از گذشته کرد، اظهار داشت: میان معاونت درمان و سازمان بیمه سلامت و معاونت سلامت وزارت بهداشت تفاهمنامه‌ای منعقد شده تا در روند رسیدگی به اسناد نظارت‌های لازم صورت گیرد.  
 
وی با تاکید بر اینکه نیرو‌هایمان را برای نظارت در بیمارستان‌ها دوبرابر کرده‌ایم، ادامه داد: در همه بیمارستان‌ها در راستای طرح تحول سلامت تابلویی تصب شده که خدمات صورت گرفته در آن بیمارستان در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.  
 
رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به اینکه اگر کسی اعتراض و شکایتی دارد می‌تواند به وزارت بهداشت و ناظران مقیم سازمان بیمه سلامت شکایت خود را اعلام کنند.  
 
بندپی با اشاره به اینکه در مناطق محروم باید بتوانیم نیروهای متخصص را ماندگار کنیم افزود: ۱۸۰۰ پزشک در مناطق محروم کم داریم که باید جبران شود.  
 
وی با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت ایرانیان پوشش همگانی بیمه پایه سلامت را در دستور کار دارد، گفت: از سوم خرداد برای کسانی که نام نویسی کرده‌اند دفترچه بیمه سلامت صادر می‌شود.  
 
رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در این زمینه نام نویسی کرده‌اند، اظهار داشت: این نام نویسی ادامه دارد و متوقف نخواهد شد.  
 
بندپی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری ادامه داد: باید به دنبال تامین منابع پایدار باشیم.  
 
وی با اشاره به سهم سلامت از بودجه عمومی دولت گفت: باید هزینه‌ها، درآمد‌ها و فعالیت‌ها مورد شفاف سازی قرار بگیرد.  
 
رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان با تاکید بر اینکه با تامین منابع پایدار از حقوق بیمه شدگان صیانت خواهیم کرد، افزود: ان شاءالله به سمت افزایش کیفیت سلامت در نظام سلامت پیش خواهیم رفت.  
 
بندپی با اشاره به اینکه صیانت از منابع و حقوق بیمه شدگان در برنامه پنجم برعهده بیمه است، خاطرنشان کرد: باید به نحو احسن این مهم را انجام دهیم، به طوری که باید به سمت خرید راهبردی پیش برویم .
 
وی با اشاره به اینکه باید به سمت استفاده از راهنمایی‌های بالینی سوق پیدا کنیم، ادامه داد: باید با همکاری وزارت بهداشت به سمت ارتقای کیفیت سلامت در نظام سلامت پیش برویم.  
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: قیمت واقعی خدمات درمانی در دستور کار شورای عالی بیمه سلامت قرار دارد.  
 
وی هدف شورای عالی بیمه سلامت را از واقعی کردن قیمت خدمات درمانی افزایش کیفیت خدمات، کاهش سهم پرداخت از جیب مردم و رشد مناسب تعرفه‌ها در بخش دولتی دانست و عنوان کرد: سازمان نظام پزشکی بر جامعه پزشکی نظارت دارد، به گونه‌ای که این سازمان در اجرای طرح تحول سلامت پیش قدم است.  
 
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به همکاری خوب جامعه پزشکی در شهرستانهای مختلف گفت: درصد کمی از پزشکان خارج از تعرفه‌ها عمل می‌کردند که وزارتخانه‌های بهداشت، رفاه و معاونت نظارت و راهبردی رئیس جمهور با در نظر گرفتن برنامه‌هایی درصدد کاهش این موضوع هستند.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: محسنی ، تیرماه ، تعرفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۴۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۳
با این افزایش قیمت ها در بخش درمان که بالغ بر 100/.می شود چطور سهم بیمار 30/.می شود .؟سهم بیمار اگر افزایش قیمتی نداشتیم شاید می شد گفت کاهش یافته اما اینگونه نشده بلکه سهم بیمار افزایش هم داشته است منتهی غوغا سالاری دارد خلاف این را جلوه می دهد. یارانه ها را از جیب عده ای قطع کرده و تحت عنوان کمک به بهداشت مردم آنرا واریز کردیم در جیب پزشک و پرستار . چرا وزارت بهداشت هیچ گونه کنترلی بر روی تولیدات دامی و باغی و کشاورزی ندارد تا این همه شاهد بروز سرطان معده نباشیم !چرا وزارت بهداشت شعار خود را فراموش کرده که پیشگیری بهتر از درمان است.شما رسانه محترم در زمینه امنیت غذایی مردم و کوتاهی دو وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی اطلاع رسانی کنید. چرا همه هندوانه ها قرمز رنگند ؟!!!!
Netherlands
ایرانی
۲۰:۴۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۳
دکتر محسنی از مدیران توامند کشور هستند و در هر سمتی بودند موفق بودند و تحولی را ایجاد نمودند
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۷:۵۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۳
دیگه شورشو درآوردید....بعد میگید چرا مردم نمیرن دکترو میرن داروخونه!!!!!
فقط امیدوارم هیچکی هیچوقت مریض نشه . . .
آخرین اخبار