همدان/

برگزاری همایش واکاوی پنجاه سال پژوهش های باستان شناسی در شهرستان ملایر

همایش واکاوی پنجاه سال پژوهش های باستان شناسی، ساعتی پیش در دانشگاه آزاد اسلامی ملایر آغاز شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان؛ مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت : این همایش یک روزه همزمان با هفته میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باحضور کارشناسان و اساتیدباستان شناسی و فعال در حوزه میراث فرهنگی در حال برگزاری است .

ایزدی از برگزاری همایش واکاوی 50 سال پژوهش‌های باستان‌شناسی ملایر با حضور باستان‌شناسان برجسته داخلی و خارجی خبر داد.

وی با بیان اینکه امروز سه نشست تخصصی باستان شناسی همزمان با این همایش برگزارمی شود افزود : این نشست ها در بخش دوره ی تاریخی ، پیش از تاریخ و دوره ی اسلامی است.

وی افزود: با فراخوانی که در سال گذشته انجام شد بیش از 27 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد، با نظر هیئت داوران 23 مقاله برای چاپ برگزیده و انتخاب شد.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان با اشاره به اینکه در این همایش یک‌روزه 10 مقاله توسط صاحبان آن ارائه خواهد شد تصریح کرد: از این تعداد چهار مقاله با حضور باستان‌شناسان خارجی مدعو به همایش ارائه می‌شود که به طور حتم سطح علمی این رویداد مهم فرهنگی را بالا خواهد برد.

ایزدی خاطرنشان کرد: تمام مقالات ارسال شده در راستای چهار محور کاوش‌های باستان‌شناسی و لایه‌نگاری، گمانه‌زنی و تعیین حریم، بررسی‌های باستان‌شناسی و مطالعات باستان‌شناسی در ملایر است که از سه ماه قبل اطلاع‌رسانی در خصوص این همایش صورت گرفته است.

وی یادآور شد: یکی از برجسته‌ترین باستان‌شناسان خارجی خارج در همایش « جان ادوارد کورتیس» از کشور انگلستان است که حضور وی برای اهالی رشته باستان‌شناسی جالب توجه خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان با اشاره به اینکه حضور کارشناسان و زبدگان عرصه باستان‌شناسی در این همایش بسیار ارزشمند است افزود: کارشناس سازمان میراث فرهنگی کشور، جلیل گلشن‌بافقی رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، مهدی رهبر، محمدرحیم صراف، مهدی محبعلی از اساتید عرصه باستان‌شناسی، مدعوین ویژه این همایش یک روزه خواهند بود.

وی گفت: در این همایش از خدمات ابراهیم حیدری نخستین مدیر سازمان میراث فرهنگی استان نیز تقدیر می‌شود که در سال‌های مدیریتش در استان اقدامات پژوهشی مطلوبی را در تپه‌های باستانی نامیله و نوشیجان ملایر انجام داد.

ایزدی یادآور شد: پایان‌بخش این همایش بازدید گروهی از تپه باستانی نوشیجان به عنوان تنها بنای خشتی و تنها اثر معماری دوران ماد است که در نزدیکی شهرستان ملایر قرار دارد./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.