"هما روستا" زنگ نمایش "هملت" به کارگردانی "آرش دادگر" را نواخت

نمایش "هملت" به کارگردانی "آرش دادگر" ستاره سی و دومین جشنواره تئاتر فجر شب گذشته با نواختن زنگ توسط "هما روستا" کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران شب گذشته آیین افتتاح نمایش "هملت" در تماشاخانه ایرانشهر با حضور هنرمندان و علاقه مندان به تئاتر و اصحاب رسانه برگزار شد.

مسعود فروتن در ابتدا گفت: حدود سه سال است که رسم شده برای اجرا زنگ می زنند که یعنی آن نمایش اجرایش شروع شده. این زنگ را خیلی ها به صدا در آورده اند از "حمید سمندریان" گرفته تا دیگر هنرمندان حاضر در جمع ما. این کار به کارگردانی "آرش دادگر" است کارگردان شیرازی که شیرازی ها سال های سال تئاتر را نگه داشته اند و در آن می درخشند.

در ادامه برنامه "آرش دادگر" کارگردان نمایش "هملت" افزود: آیین افتتاح نمایش سنت تماشاخانه ایرانشهر است و تا به حال در هیچ کدام از نمایش هایم این اتفاق را نداشتم. همیشه عادت دارم که یک دقیقه قبل از اجرا در کنار تیمم باشم و با آن ها گرم کرده و خود را برای اجرا آماده کنم و نمی توانم مانند خیلی از کارگردان ها بی تفاوت بیرون سالن باشم و من مانند یک مربی فوتبال می مانم که تا آخرین لحظه در کنار تیمش است.

وی ادامه داد: ما سعی داریم تئاتر را به عنوان یک محصول فرهنگی ارائه دهیم و دوست دارم تماشاگران و ناظران نمایش نباشند و جزئی از کار بوده و با آن زندگی کنند. نمایش هملت حاصل 5 ماه تمرین بی وقفه و چهار سال نمایشنامه نویسی که تجربه ای بر "هملت" "شکسپیر" است.

مسعود فروتن در ادامه جلسه گفت: اردیبهشت ماه، ماه تئاتر است زیرا ماه تولد "حمید سمندریان" است وقتی اسم "حمید سمندریان" خود به خود نام "هما روستا" هم می آید.

به همین بهانه "مسعود فروتن" "هماروستا" را دعوت کرد تا سخنانی را ایراد کند.

"هما روستا" هم در ادامه تصریح کرد: من استاد نیستم و یک نفر مانند شما بازیگر و کارگردان هستم. استاد "حمید سمندریان" بود ما به همه نباید استاد بگوییم استاد جایگاه و شان بالایی دارد. من سال ها پیش به تماشای نمایش "شاه لیر" به کارگردانی "آرش دادگر" نشستم که آن کار آن قدر خلاقه، نو و زیبا بود که من و "حمید سمندریان" جیرت زده گشتیم و شب زیبایی را با نمایش "شاه لیر" گذراندیم و از "آرش دادگر" آموختیم که می شود بر آثار کلاسیک هم کار خلاقه انجام داد.

در ادامه جلسه ریاست خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر "مجید سرسنگی" گفت: این‌جا جا دارد به چند نکته اشاره کنم. نکته اول آن است که همان طور که گفته شد اردیبهشت ماهی است که "حمید سمندریان" بزرگ تئاتر ایران متولد شد تولد استاد ارجمند و مرد فرهیخته و بااخلاق که سال ها دانشجویان بسیاری را تربیت کرد و آن ها از مکتب وی اخلاق و انسانیت آموختند تبریک می گویم.

وی ادامه داد: "هما روستا" با وجود این که با نام "حمید سمندریان" گره خورده خود شخصیت هنری مستقل دارد و آثاری را در تئاتر و سینما بازی و کارگردانی کرده که در خاطره هنری این کشور خواهد ماند. نکته دوم بنده در این مدت به تماشای نمایش های جشنواره دانشجویی نشستم دیدن آثار دانشجویان برای بنده بسیار شوق انگیز بود و جای تاسف دارد که چرا امکانات برای این جوان ها فراهم نیست و این نوید را باید داد که خانه هنرمندان چند کار از ان نمایش های را انتخاب کرد تا در سالن انتظامی اجرا روند و حتی آثاری هم در سالن های تماشاخانه ایرانشهر اجرا شوند تا در تئاتر کشور حرفی برای گفتن داشته باشند.

سرسنگی در آخر تصریح کرد: سپاسگذارم از "آرش دادگر" که اجازه دادند تا نمایش "هملت" در تماشاخانه ایرانشهر اجرا شود و باید به بهانه زحمات "آرش دادگر" و دیگر هنرمندان بگویم که چرا نمایش های تماشاخانه ایرانشهر مورد حمایت مرکز هنرهای نمایشی قرار نمی گیرند مگر این ها تئاتری و بچه های این آب و خاک نیستند بنده از "علی مرادخانی" خواهش کردم تا این نکته را با "حسین طاهری" مطرح کند. انی مشکلات در دوره قبلی هم وجود داشت کارهایی که در سالن های وزارت ارشاد اجرا می شد از امکانات دولتی برخوردار بود اما وقتی به ایرانشهر می آمدند این امکانات از آن ها منع می شد.

وی افزود: تاکید "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر خصوصی سازی با کمک و حمایت میسر می شود. برخلاف سخنان سابق که تئاتر ایرانشهر رقیب تئاتر دولتی محسوب می شد اینگونه نیست بلکه تئاتر ایرانشهر رفیق تئاتر دولتی است که البته در این زمینه نقش رسانه ها قابل انکار نیست. دوستان خبرنگار تئاتر که با قلم ها و نقدهای مثبت و منفی از تئاتر کشور حمایت و آن را تبلیغ می کنند.
"آرش دادگشر" در انتها گفت: بنده در اجرای عموم از "مجید سرسنگی" تشکر می کنم که برنامه تماشخانه ایرانشهر را برای ما خالی کرد تا تیم ما در آن اجرا رود. سرسنگی در برهوتی که از فرهنگ وجود دارد بسیار به ما کمک کرد.

در انتهای این مراسم "هما روستا" بانوی تئاتر ایران زنگ نمایش هملت به کارگردانی "آرش دادگر" را نواخت.

قابل ذکر است که در این مراسم هنرمندانی چون "رویا افشار"، "کوروش نریمانی"، "محمد اسکندری"، "متیژه محامدی"، "اسماعیل خلج" و "سیاوش طهمورث" حضور داشتند.

از بازیگران نمایش هملت می توان به "مهران امام بخش"، "حسام منظور"، "بهروز کاظمی"، "عمار عاشوری"، محمدرضا علی اکبری"، امین طباطبایی"، "شبنم فرشادجو"، "خسزو شهراز" و "وحید راد" اشاره کرد.

این نمایش از شب گذشته اجرایش در تماشاخانه ایرانشهر سالن استاد سمندریان آغاز شد.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار