مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ٣٠ اردیبهشت؛

صادرات 90 میلیون دلاری برای فناوری اطلاعات/ ترفند تازه فیس‌بوک برای سرک کشیدن به زندگی خصوصی دیگران

شبکه اجتماعی همراه برای مخفی‌کارها، نرم افزاری که به قیمت CD ارزشگذاری می‌شود، سهم مخابرات و زیرساخت در کاهش قیمت ADSL بخش خصوصی پرداخت نشد، شماره تلفن‌های استان قزوین از فردا هم‌کد می‌شود و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






صادرات 90 میلیون دلاری برای فناوری اطلاعات/ نرم افزاری که به قیمت CD ارزشگذاری می‌شود
خبرگزاری مهر/ افشین کلاهی در مورد چالش های صنعت نرم افزار و مشکلاتی که بر سر راه صادرات آن وجود دارد، گفت: آخرین آمار صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط به سال 91 است که از سوی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و سازمان توسعه تجارت برای سال 91 اعلام شده و براساس آن میزان کل صادرات خدمات و کالا در حوزه فناوریهای نوین در سال 91 مبلغ 900 میلیون دلار بوده که 90 میلیون دلار آن مربوط به صادرات خدمات و کالا در حوزه فناوری اطلاعات بوده و بیشترین بخش آن نیز به صادرات نرم افزار اختصاص داشته است.

وی با تاکید براینکه بر روی این رقم بحث بسیاری مطرح است و به نظر می رسد میزان صادرات در این بخش بیشتر از این ارقام باشد، اظهار داشت: به دلیل آنکه نرم افزار، ایده و خدمات مهندسی قابل ارزشگذاری در گمرک نیست قیمت واقعی این خدمات و کالاها برای صادرات محاسبه نمی شود و این یک ضعف بزرگ در حوزه صادرات محصولات IT است.

کلاهی افزود: روش قیمت گذاری در این بخش باید تغییر یابد؛ به همین دلیل کار کارشناسی در این زمینه در حال انجام است تا روش ارزشگذاری محصولات فناوری در گمرک تغییر کند. باید در کمیسیون تصمیم گیرنده در این زمینه، نماینده ای از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری حضور داشته باشد تا بتواند بر ارزشگذاری این خدمات نظارت و دخالت داشته باشد.



رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان مساله دیگر در این بخش را صادرات غیررسمی عنوان کرد که از سوی شرکتهای نرم افزاری و خدماتی حوزه فناوری اطلاعات انجام می شود و گفت: شرکتهای نرم افزاری میزان صادرات خود را به گمرک اعلام نمی کنند چرا که نیازی به اعلام وجود ندارد. دلیل این امر نیز این است که نه تنها جایزه صادراتی به این بخش تعلق نمی گیرد بلکه شرکتها درگیر بروکراسی های گمرکی می شوند و ترجیح می دهند صادراتشان را گزارش ندهند.

کلاهی با تاکید براینکه به دلیل این موارد، نحوه جمع آوری صادرات بخش فناوری مورد شک است، افزود: با وجودی که صادرات معاف از مالیات است اما شرکتهای فعال در این حوزه به دلیل دردسرهای بروکراسی اداری ترجیج می دهند کالای صادراتی خود را اظهار نکنند و آنچنان انگیزه ای برای اظهار صادراتی ندارند چرا که سالهاست خبری از مشوق های صادراتی نیست.

این عضو تشکل فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی تصریح کرد: برای مثال قیمتگذاری نرم افزار در گمرک براساس نرخ CD محاسبه می شود و این باعث شده شرکتهای نرم افزاری که بیشترین میزان صادرات نیز به آنها اختصاص دارد انگیزه ای برای اظهار صادرات خود نداشته باشند.

وی با بیان اینکه قانون حمایت از صادرات و جوایز صادراتی در کشور وجود دارد اما 3 سال است که به دلیل نبود بودجه اجرایی نمی شود، افزود: واقعیت این است که قوانین و آیین نامه براساس شرایط واقعی تدوین نمی شود و به دلیل اجرای این قوانین بخش خصوصی خود را درگیر آن نکرده و ترجیح می دهد چراغ خاموش حرکت کند.

کلاهی رفع این مشکلات را در گرو آمار مشخص ارزش محصول و میزان گردش مالی آن عنوان کرد و گفت: با این وجود اگر شرکتها کسب و کار و صادراتشان زیر سوال نرود به طور قطع موارد موردنظر را طی می کنند و آمار مشخصی از صادرات خواهیم داشت.


سهم مخابرات و زیرساخت در کاهش قیمت ADSL بخش خصوصی پرداخت نشد
خبرگزاری فارس/ محمدحسن شانه‌ساز زاده در خصوص اعمال تخفیف اینترنت شرکت ارتباطات زیرساخت برای ارائه‌دهندگان ADSL اظهار داشت: مراحل بهره‌مندی از این تخفیف طولانی است. این فعال بازار ADSL افزود: برای بهره‌مندی از این تخفیف شرکت‌های PAP باید از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شرکت زیرساخت نامه‌ای مبنی بر میزان استفاده از پهنای باند برای مصرف ADSL، ارائه کنند که تاکنون در چندین مرحله اطلاعات لازم به رگولاتوری ارائه شده است.



وی یادآور شد: این روش در حالی اعمال می‌شود که شرکت‌های PAP از حدود 6 سال پیش به طور مستمر گزارش ماهانه‌ای از وضعیت خود به رگولاتوری ارائه می‌کنند. این فعال بازار ADSL با بیان اینکه هنوز موفق به دریافت تخفیف از شرکت زیرساخت نشده‌اند، تصریح کرد: کاهش قیمت اینترنت طبق مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات توسط شرکت‌های PAP از اسفندماه 92 اجرا شده؛ اما با گذشت دو دوره از صدور صورت‌حساب توسط مخابرات و زیرساخت، تخفیف‌‌های لازم هنوز برای شرکت‌ها اعمال نشده است.


34 طرح مخابراتی در تهران بهره برداری می شود
خبرگزاری مهر/ 34 طرح مخابراتی به مناسبت هفته ارتباطات در استان تهران به بهره برداری می رسد. این طرح ها شامل 25 طرح در تهران و 9 طرح در استان البرز است که تمامی این طرح ها مربوط به سوییچ و تجهیزات شبکه است.



هم اکنون 7 میلیون و 587 هزار شماره تلفن ثابت در استان تهران مشغول به کار است و ضریب نفوذ در این استان به 13/50 درصد و در شهر تهران 63 درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد تلفن های همگانی مشغول به کار در این استان 36 هزار و 301 دستگاه است و یک هزار و 191 روستا در استان تهران دارای ارتباط تلفنی هستند.


شماره تلفن‌های استان قزوین از فردا هم‌کد می‌شود
خبرگزاری تسنیم/ در راستای اجرای طرح هم کدسازی تلفن ثابت در استانهای کشور، تلفنهای استان قزوین از ساعت ۲۲ روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری هشت رقمی و کد استان به ۰۲۸ تغییر می‌یابد.
با اجرای این طرح، رقم اول شماره تلفن های شهر قزوین حذف و به جای آن عدد 33 و به ابتدای کلیه شماره تلفن های شهرهای بوئین زهرا، آبیک، تاکستان، البرز، محمدیه، بیدستان، شریف آباد، کاسپین، شال، نهاوند، معلم کلایه و ضیاءآباد عدد 3 و در شهرهای اقبالیه و محمودآباد همانند شهر قزوین، رقم اول شماره تلفن حذف و به جای آن عدد 33 افزوده می شود.



بر اساس این گزارش؛ برای اطلاع از وضعیت شماره های تغییر یافته، شماره رایگان 3030 برای مشترکین داخل استان اختصاص یافته است. اطلاعات کلیه شماره‌های استان برروی وب سایت شرکت مخابرات ایران ( tci.ir ) و پورتال شرکت مخابرات استان قزوین ( tc-qazwin.ir ) قابل دسترسی است.


ترفند تازه فیس‌بوک برای سرک کشیدن به زندگی خصوصی دیگران
خبرگزاری فارس/ به نقل از ای بی سی نیوز، به تازگی دکمه‌ای موسوم به پرسش یا Ask به فیس‌بوک اضافه شده تا کاربران کنجکاو بتوانند به این وسیله در مورد وضعیت تاهل دیگر کاربران از آنها سوال کنند. البته استفاده از این دکمه در صورتی مفید است که کاربر اطلاعات مربوط به وضعیت تاهلش را برای عموم کاربران به اشتراک نگذاشته باشد.

کاربران در زمان ارسال درخواست خود در این زمینه می‌توانند مطلبی را نیز به طور شخصی به نگارش درآورند. کاربران در پاسخ می‌توانند مواردی مانند مجرد، متاهل، در وضعیت پیچیده و ... را انتخاب کنند و تصمیم بگیرند که پاسخشان به طور عمومی یا تنها برای سوال کننده به نمایش درآید.



این دکمه از چند ماه قبل برای پرسش کاربران از یکدیگر در مورد مسائلی همچون برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه یا شماره تلفن شخصی مورد استفاده بود، اما این اولین بار است که از آن برای پرسش در مورد مسائلی چنین شخصی استفاده می شود.

تحلیل‌گران معتقدند فیس‌بوک در تلاش است به هر نحو ممکن اطلاعات بیشتری در مورد کاربران خود جمع آوری کند که این امر با تلاش برای حفاظت از حریم شخصی آنها مغایرت دارد و جالب است که در پاسخ های پیش‌بینی شده در زمینه وضعیت تاهل گزینه به شما مربوط نیست، وجود ندارد.


شبکه اجتماعی همراه برای مخفی‌کارها
خبرگزاری فارس/ کاربرانی که نگران افشای هویت و اطلاعات خود در شبکه‌های اجتماعی عادی مانند فیس بوک هستند، می‌توانند برای تبادل اطلاعات با هویت ناشناس از برنامه همراه ویسپر استفاده کنند.
به نقل از مشبل، برنامه همراه Whisper یا زمزمه یک شبکه اجتماعی مبتنی بر مخفی ماندن هویت کاربران است که اخیرا با طراحی مجدد و افزوده شدن امکانات تازه در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. کاربران این شبکه می‌توانند با به اشتراک گذاری عقاید و ایده‌هایشان افرادی با طرز فکر مشابه را بیابند و نظرات و دیدگاه‌هایشان را با هم به اشتراک بگذارند. دسته بندی کاربران در این شبکه بر اساس موضوعات و منطقه جغرافیایی محل سکونت صورت می‌گیرد.



مهمترین ویژگی این شبکه امکان تبادل نظر بدون افشای هویت و نقض حریم شخصی است که موجب نارضایتی و اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی بزرگ دیگر و از جمله فیس بوک شده است. ارزش مالی این شبکه که از سال 2012 راه اندازی شده هم اکنون به حدود 60 میلیون دلار رسیده است. مهم ترین تغییر جدید در آن نیز اضافه شدن دو بخش مقوله ها و موارد مرتبط است که به کاربران کمک می‌کند اطلاعات مورد نظر خود را بهتر دسته بندی کرده و بیابند.


انتهای پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار