مهشید افشارزاده در نشست نقد و بررسی فیلم "پنج ستاره":

فيلم من فمينيستي نيست/ کارشکنی ها باعث عقب نشینی من از سینما نمی شود

فيلم من يك فيلم زنانه است،اما فمينيستي نيست و اصلا شخصيت قهرمان اين فيلم پدر خانواده است كه مي خواهد براي تحصيل دخترش خانه اش را بفروشد تا دخترش به دانشگاه برود.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران نشست نقد و بررسی فیلم"پنج ستاره "در قالب پنجاه و هفتمين برنامه خانه فیلم فردوس با حضور  مهشيد افشار زاده(كارگردان)،شيرين بينا،بهنوش بختياري،ليلا بلوكات،ديبا زاهدي(بازيگران) و محمدرضا لطفی مجری و منتقد شب گذشته در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

مهشيد افشار زاده، کارگردان فیلم "پنج ستاره" در خصوص دوره ای سکوت و بازگشت به سینما از طریق کارگردانی این فیلم گفت: دغدغه و علاقه اصلي من از همان ابتدا كارگرداني بود.من يك بار به دليل انقلاب فرهنگي از تحصيل در رشته پزشكي باز ماندم و يك بار هم در سال 65 با آوردن رتبه 61 در كنكور هنر در مصاحبه رد شدم.اما با اين حال تصميم گرفتم كه تاتر را به شكل ديگري دنبال كنم تا اينكه يك بار در مجله فيلم آگهي بازيگر براي سازمان تبليغات را ديدم و براي تست به آنجا رفتم و براي فيلم ردپاي شن محمدرضا هنرمند انتخاب شدم كه نرفتم.پس از آن براي فيلم باي سيكل ران انتخاب شدم كه آغاز فعاليت حرفه اي من در سينما شد و از آن طريق و در طول فعاليت بازيگري سعي كردم كه كارگرداني را هم ياد بگيرم و در كار كارگردانها فضولي كنم و از آنها سوال كنم،تا اينكه بعد از دوره طلايي ام به شكلي ناخواسته كنار گذاشته شدم.اين حذف من توسط عده اي دشمن مرا نه افسرده كرد و بي انگيزه،بلكه به اين نتيجه رسيدم كه به سراغ كارگرداني بروم و در دانشكده شروع كردم به تحصيل و از صفر دوباره آغاز كردم و چند فيلم كوتاه ساختم كه همگي آنها جوايزي را بردند و بعد هم فيلم نود دقيقه اي آغاز دوم را ساختم و بعد به پنج ستاره رسيدم.در حقيقت براي شروع كارگرداني سينمايي ام چند فيلمنامه ارائه دادم كه آنها مورد موافقت قرار نگرفتند و بعد از دوستان خواستم كه اگر فيلمنامه اي دارند به من بدهند كه هيچ كدام مرا جذب نكرد تا فيلمنامه اي از آقاي قاضي نظام به دستم رسيد كه از آن خيلي خوشم آمد و ايشان هم گفتند كه آقاي سماواتي هم اين فيلمنامه را دوست دارند،براي همين به نزد آقاي سماواتي رفتم و باهم براي ساخت اين فيلم به توافق رسيديم.ايشان به من گفتند كه مي خواهي فيلم هنري بسازي يا تجاري؟كه من پاسخ دادم فكر نمي كنم اين دو باهم مغايرتي داشته باشد،من مي خواهم فيلم خوب بسازم و در ادامه راه آقاي پرتوي هم به عنوان مشاور فيلم به جمع ما پيوستند و توليد پنج ستاره راه افتاد.


وی همچنين در مورد انتخاب بازيگران فيلم عنوان کرد: به اعتقاد من انتخاب درست بازيگران پنجاه درصد ماجراست و دوست داشتم كه مردم از طريق بازيگران به ديدن فيلم بيايند و بعد به وسيله آنها اگر فيلمي مي خواهم بزنم به شكلي غير مستقيم عنوان كنم.دوست ندارم و نداشتم كه فيلمي سياه و تلخ بسازم و بيننده را خسته كنم.بيننده اي كه اين روزها خود از همه چيز خسته است و حالا من هم با يك فيلم او را افسرده تر و خسته تر كنم.زماني كه بازنويسي فيلم را شروع كردم،به تغييراتي دست زدم.مثلا در نسخه ابتدايي رضا با بازي شهاب حسيني يك پيانيست بود كه دختري پولدار با شنيدن صداي پيانوي او در لابي عاشق او مي شود و رضا اما عاشق يك خدمتكار است كه من اين بخش را عوض كردم و با تحقيقاتي كه كردم او را به معاون قسمت خدمه تغيير دادم و فريبا را راهم مدير قسمت پذيرش كردم.در همان ابتدا براي رضا روي شهاب حسيني فكر مي كردم و شخصيتي كه بهناز جعفري آن را ايفا كرده در فيلمنامه اوليه اصلا وجود نداشت و من با اضافه كردن او به خانم جعفري فكر كردم.در مورد كاركتر مريم هم به دنبال يك چهره جديد بودم،چون سينماي ايران در برهه فعلي بازيگر نوزده بيست ساله خوب ندارد و ما به اين نتيجه رسيديم كه يك چهره جديد معرفي كنيم.هرچند كه در ابتدا قرار بود سحر قريشي نقش اول را بازي كند كه بعد باهم به اين نتيجه رسيديم كه او نقش فريبا را بازي كند.همچنين براي نقش هاي مهين و زري و شقايق با بازي بلوكات و بختياري در ابتدا قصد داشتيم تا چهره اي جديد بگذاريم،اما با مشورت امیر سماواتي و پرتوي ديديم كه فيلم خيلي تلخ مي شود و به حضور فردي مثل خانم بختياري نياز داشتيم و در نهايت به اين عزيزان رسيديم.

كارگردان فيلم "پنج ستاره" در ادامه اظهار داشت: فيلم من فمينيستي نيست و اساسا اين واژه يك حقه حكومت هاي كمونيستي بود كه از نيروي كار زن بهره بگيرد و دوره اش هم به سرآمده است.فيلم من يك فيلم زنانه است،اما فمينيستي نيست و اصلا شخصيت قهرمان اين فيلم پدر خانواده است كه مي خواهد براي تحصيل دخترش خانه اش را بفروشد تا دخترش به دانشگاه برود.

وی در ادامه صحبت هايش به علت صدا و گويش شهاب حسيني اشاره داشت كه دليل اين نوع صدا اين بود كه به نوعي اين حس به مخاطب القا شود كه رضا و امثال رضا هرچقدر كه مي خواهند فرياد بزنند و از حق بگويند صدايشان خفه است و نمي توانند بلند حرف بزنند.

افشارزاده در قسمت پاياني حرفهايش به بحث بودجه و فروش پرداخت و گفت: برخلاف تصور خيلي ها هتل هما اصلا اسپانسر فيلم نبوده و "پنج ستاره" با سرمايه شخصي خانواده من و با گذشتن از زندگي مان براي طرح يك موضوع اجتماعي ساخته شده است و از فروش فيلم تا امروز راضي هستم،هرچند كه نمي دانم چرا براي اين فيلم هيچ مواد تبليغاتي صورت نمي گيرد و كارشكني هايي از جمله آمار غلط و كم فروش فيلم و تعداد بيشتر روزهاي اكران صورت مي گيرد.من در همين جا مي گويم كه نه اين كارشكني ها و نه بي مهري جشنواره به فيلم هيچ كدام مرا از راهي كه آمده ام بازنمي دارد.من فيلم را براي مردم و مخاطب ساخته ام.

در ادامه شيرين بينا بازیگر فیلم در خصوص حضور خود در این گروه گفت:در وهله اول مهمترين ملاك من براي حضور در پنج ستاره كارگردان فيلم بود كه يك زن بود و من كاركتر و بازي هاي ايشان را دوست داشتم و وقتي از دفتر توليد فيلم بامن تماس گرفتند گفتم به خاطر خانم افشارزاده نخونده قبول مي كنم.متاسفانه در فرهنگ ما موضوعي وجود دارد كه بعضي جريانها را براي يك زن جالب نمب دانند و يا فكر مي كنند كه انجام آن از توان يك زن خارج است،از جمله همين كارگرداني و فيلمسازي كه براي همين ما بازيگران در چنين مواردي سعي مي كنيم از يك فيلمساز زن حمايت كنيم.حتي در اين پروژه هم تعدادي از آقايان كه سركار مي آمدند مي گفتند كه مگر ممكن است كه يك زن بتواند چنين فيلمي را جمع كند.

وی ادامه داد: اين دليل اول و اصلي من بود،اما وقتي كه فيلمنامه را خواندم از موضوع قصه و معضل اين خانواده يعني داستان خانواده اي كه دخترشان در دانشگاه قبول شده و شهريه بالاي دانشگاه مانع از تحصيل دختر مي شود خيلي خوشم آمدم و ديدم كه اين بحران خيلي از خانواده هاي ماست و براي همين نقش را پذيرفتم.هرچند كه فكر مي كنم اين شخصيت يعني هما جا داشت تا پرداخت بيشتري بشود.


 بعد از پایان یافتن صحبت‌های شيرين بينا، بهنوش بختياري ديگر بازيگر فيلم درخصوص پذیرش این نقش گفت: من در ابتدا در ادامه صحبت هاي شیرین بينا در مورد زنان بايد بگويم كه من آدم فمينيستي نيستم،اما فكر مي كنم در جامعه ما به هر دليلي نسبت به خانمها رنج بيشتري وجود دارد و اميدوارم كه روزي اين اتفاق از بين برود.اما در مورد پنج ستاره و چيزي كه شما گفتيد بايد بگويم كه بله من مي توانستم بگويم كه يك عمر طنز بازي كرده ام و حالا با اين فيلم بهتر است كه يك نقش كاملا جدي و خشك و گريه دار را ايفا كنم تا توانايي هايم را به رخ بكشم،اما واقعيت اين است كه وقتي با خودم فكر كردم و خلوت كردم منطق فيلمنامه بر خودخواهي بازيگري ام غلبه كرد و چربيد.زري در اين فيلم بايد يك آدم منطقي مي بود و اگر من از آن فراتر مي رفتم به فيلم خيانت كرده بودم.من نوزده سال است كه در رشته هاي مختلف از جمله دستياري و منشي صحنه و بازيگري و غيره در سينما فعاليت كرده ام و اميدوارم فيلمسازان ما اين جسارت را داشته باشند كه نقش هاي متفاوت تري به من بدهند.بر اين باورم كه امتياز بزرگ پنج ستاره اين بود كه عوامل با هم خيلي يكدل و رفيق بودند و بعد از اين همه سال كار كردن فهميده ام كه فيلم،فيلم نمي شود مگر اينكه تمام عوامل دست به دست هم بدهند.

پس از صحبت هاي بهنوش بختياري ليلا بلوكات هم عنوان كرد: نقش من در اين فيلم خيلي كوتاه بود،اما چيزي كه براي من همواره اهميت داشته و دارد قرار گرفتن در تيم خوب و فيلم خوب است و بازيگري نيستم كه نقش را متر كنم و آن را اندازه بگيرم.من در آثاري مثل آقا يوسف،جيب برخيابان جنوبي و روز رستاخيز نقش كوتاه داشتم و در فيلم پنج ستاره هم آخرين نفري بودم كه به گروه پيوستم.اين نقش نه از لحاظ طولي چندان بلند بود و نه از لحاظ كاركتر خاصيتي داشت.اما من سعي كردم همين شخصيت را هم جذاب بازي كنم و كاملا رفاقتي جلو آمدم.چون ما به اندازه انگشتان دو دست هم كارگردان زن نداريم و بايد از آنها حمايت كردم.كار كردن با يك كارگردان زن براي من خيلي جذاب بود و خانم افشار زاده دومين كارگردان زني بودند كه من افتخار همكاري داشتم و تجربه بسيار لذتي بخشي بود و همواره دوست دارم كه در يك تيم خوب و يك فيلم خوب باشم و نه نقشي بلند،چراكه معتقدم اتفاق خوب خودش مي آيد.

همچنین ديبا زاهدي بازيگر جوان و چهره معرفي شده اين فيلم به سينما بيان کرد:"پنج ستاره" اولين تجربه بازيگري من به حساب مي آيد و من دوره هاي زنده ياد سمندريان را گذرانده بودم و محمد رحمانيان و خانم مهتاب نصيرپور از معامان بسيار خوب من بودند كه به من خيلي كمك كردند.من پيش از اين فيلم كار تاتر كرده بودم و با دفتر آقاي سماواتي آشنا بودم و از طريق ايشان به افشارزاده و پرتوي معرفي شدم و براي نقش مريم انتخاب شدم.قرار گرفتن كنار بازيگران حرفه اي به من خيلي كمك كرد كه بتوانم خودم را بالا بكشم و در اين راه جا دارد از شهاب حسيني و خانم بينا كمال تشكر را بكنم كه به من براي بازي در اين فيلم خيلي كمك كردند.

محمدرضا لطفی (مجری – منتقد) در پایان این نشست با اشاره به این موضوع که از آن جايي كه فيلم بطور كامل در بخش خصوصي ساخته شده است،خود يك حركت مثبت و قابل تقدير است و بايد مورد حمايت قرار بگيرد عنوان كرد: "پنج ستاره" به عنوان اولين ساخته يك كارگردان نمره قبولي مي گيرد.نمي توان گفت كه پنج ستاره يك شاهكار و يك فيلم مانا و فراموش نشدني است،اما فيلم كم اشكال و گرمي است كه دغدغه اجتماعي دارد و از باب فتح گيشه و تجارت ساخته نشده است.يكي از ايرادات فيلم تعدد شخصيت هاي فيلم است كه باعث شده تا كاركترها عمق كافي پيدا نكنند،اما در مقابل اين فيلم يك امتياز بسيار بزرگ دارد و اينكه همين فيلمنامه بدون هيچ تغييري مي توانست تبديل به يك فيلم تلخ و سياه بشود كه كارگردان با آن پز روشنفكري بدهد،اين حركت و نگاه در برهه فعلي براي فيلمسازان اول ما شايد وسوسه كننده باشد،اما خوشبختانه افشارزاده از اين مرز عبور كرده و اثرش در عين حال كه حرف مي زند و معضل اجتماعي را به نمايش مي گذارد،اما سياه نيست.خوشبختانه در اين فيلم قشر كارگر آدمهاي لمپن و نادان و بيچاره و عقب مانده نشان داده نمي شود.پنج ستاره با وجود دارا بودن شخصيت هاي كليشه اي،اما در كليت اصلا كليشه اي نيست و مخاطب را اذيت نمي كند.مضاف براينكه ادا و اصوا فمينيستي هم ندارد و حرف اش را بالحن درست بازگو مي كند و الكن نيست.



انتهای پیام/اق
برچسب ها: سینما ، فیلم ، نقد ، ستاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار