دیدار روسای جمهور روسيه و چين/ تلاش روسيه و چين برای رکوردشکنی در امضای قرارداد

رئیس جمهور چین در حالی با همتای روس خود دیدار و گفتگو کرد که روسيه و چين قصد دارند رکوردی در زمينه امضای قراردادهای بين دولتی به جا بگذارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "شی جینپینگ" رئیس جمهور چین روز سه شنبه با "ولادمیر پوتین" همتای روس خود دیدار و گفتگو کرد.

"ولادمیر پوتین" به منظور شرکت در اجلاس امنیتی آسیا در شانگهای به سر می برد و این دو کشور همچنین با برگزاری رزمایش یک هفته ای نیروهای دریایی خود در دریای چین شرقی - با حضور 14 کشتی - در حال به رخ کشیدن قدرت نظامی خود هستند.

از زمان به قدرت رسیدن شی جینپینگ در چین در سال گذشته ، این نخستین سفر پوتین به این کشور محسوب می شود. در این سفر همچنین قرار است قرارداد صادرات گاز روسیه به چین سرانجام امضا شود.

خبرگزاری شین هوا گزارش داد قبل از برگزاری رسمی مذاکرات مراسمی برای استقبال از پوتین برگزار شد.

روابط روسیه با آمریکا و اتحادیه اروپا در ماه های اخیر به سبب الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه ، به پایین ترین سطح خود - همانند دوران پس از جنگ سرد - رسیده است. غرب همچنین مسکو را به افزایش ناآرامی در شرق اوکراین متهم کرده است.

این در حالی است که پکن نیز با همسایگانش از جمله ویتنام، ژاپن و فیلیپین مناقشه ارضی دارد.

"رافائلو پانتوچی" محقق ارشد در موسسه مطالعات امنیتی و دفاعی سلطنتی اعلام کرد:« روس‌ها بیشتر می خواهند نشان دهند که گزینه های دیگری نیز در اختیار دارند. آن ها می خواهند نشان دهند که روابطی بسیار مستحکم با چین دارند.»

او همچنین گفت:« چینی ها بیشتر درباره آنچه که در قلمرو دریایی رخ می دهد نگرانند و خواهان حمایت روسیه از خود هستند.»

این دو کشور از اعضای دارای حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند و همواره از سوی گروه های حقوق بشری مورد انتقاد قرار می گیرند و اغلب در مقابله با آمریکا درباره موضوعات گسترده با یکدیگر همکاری می کنند.

روسیه و چین در حال حاضر همانند جنگ سرد اتحاد نردیکی با یکدیگر دارند، زمانی که چین و اتحاد جماهیر شوروی هر دو از کشورهای کمونیست محسوب می شدند.

اما یک روزنامه دولتی چین روز سه شنبه این موضوع را رد کرد که داشتن روابطی نزدیک با روسیه برای مقابله با غرب از جمله آمریکاست.

روزنامه گلوبال تایمز - که به سبب مواضع ملی گرایانه اش مشهور است - گزارش داد:« برقراری روابط نزدیک تر با هدف مقابله با یک کشور سوم نیست اما نقشی مهم در حمایت از یکدیگر و حفاظت از فضای راهبردی و جلوگیری از فشارهای خارجی بازی می کند.»

پوتین در آستانه این سفر در گفتگو با رسانه های چینی اعلام کرده بود روابط دو کشور در بالاترین سطح خود در تاریخ قرار دارد. یکی از مشاوران ارشد پوتین اعلام کرد پیش بینی می شود در این سفر حدود 30 توافق نامه امضا شود.

روسای جمهور چین و روسیه روز چهارشنبه در افتتاحیه رسمی کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در اسیا شرکت خواهند کرد .

این نشست درست در زمانی برگزار می شود که روابط چین با همسایگان آسیایی اش به سبب مناقشه ارضی تیره شده است.

روابط بین پکن و هانوی پس از آن رو به وخامت گذاشت که چین اوایل این ماه حفاری های نفتی خود را در آبهای مورد مناقشه  در دریای چین جنوبی آغاز کرد.

چین و ژاپن همواره بر سر جزایر دریای چین شرقی مناقشه داشته اند در حالی که فیلیپین، چین را به کنترل یک تپه دریایی در منطقه متهم می کند.

روزنامه اینترنتی روسی نیزاویسیمایا گازیه تا نوشت، با اشاره به این موضوع که امروز رئیس جمهور روسیه سفر خود را به چین شروع کرد که انتظار می رود در آن رکورد قابل توجهی در زمینه امضای قراردادهای دوجانبه به جا گذاشته شود، چنین نوشت: پوتین و جین پینگ همچنین مانور مشترک کشتیهای نیروی دریایی دو کشور را افتتاح و در نشست امنیت آسیا سخنرانی می کنند. بر اساس ارزیابی کارشناسان، مسکو و پکن تصمیم گرفته اند با توجه به شرایط پیچیده منطقه روابط خود را تقویت کنند. 
به نوشته روزنامه، نشست سران دو کشور در شانگهای یعنی بزرگترین مرکز اقتصادی کشور برگزار می شود که این هفته قرار است نقش مهمی در حیات سیاسی کشور هم داشته باشد چون علاوه بر مذاکرات روسیه و چین نشست مربوط به اعتماد سازی در آسیا هم در آن برگزار خواهد شد. باید گفت اوضاع متشنج بین المللی درپی حوادث اوکراین و تحریمهای غرب علیه روسیه و نیز چرخش نظامی و سیاسی واشنگتن به سوی آسیا بر این نشستها تاثیر خواهد گذاشت. دیپلماسی چین که در رابطه با مسائل ارضی در سایر کشورها درکل بی نهایت محتاطانه است، از روسیه حمایت و سیاست تحریمی غرب را محکوم کرده است. 
هفته گذشته چن تاپین معاون وزیرخارجه این کشور در گفت و گو با خبرنگاران روسی در پکن این مساله را مورد تاکید قرار داد و به مشارکت واشنگتن در حوادث اوکراین اشاره کرد. البته مطالب رسانه های چینی به ویژه ارگانهای احزاب و دولت در این رابطه به مراتب روشن تر است. ولی این موضوع در دستورکار نشست سران روسیه و چین گنجانده نشده است. آندری دنیسف سفیر روسیه در چین با اعلام این موضوع تاکید کرده دستورکار دیدار با مسائل امنیتی آسیا هم ارتباطی ندارد. هرچند بسیاری از کارشناسان معتقدند این مساله در هر صورت بررسی خواهد شد. 
کارشناسان چینی با اشاره به فهرست اسامی معاونان نخست وزیر روسیه که درگفت و گو با طرف چینی مشارکت دارند تاکید می کنند موضوع نشست انرژی، سرمایه گذاری و تولیدات دفاعی خواهد بود. به گفته دنیسف در مرحله نخست طرحهای سرمایه گذاری بزرگی بررسی خواهد شد. یوری اوشاکف دستیار رئیس جمهور هم اعلام کرده تعداد زیادی سند دو جانبه، بین دولتی و بین شرکتی برای امضا درحال تدارک است که تعدادشان به رقم چهل و سه رسیده که یک رکورد محسوب می شود و احتمال امضای سی سند زیاد است. 
به گفته خود پوتین هم مقامات مسکو و هم مقامات پکن به خوبی متوجه هستند امکانات موجود در دو کشور به طور کامل استفاده نشده است. دو طرف می توانند در زمینه اقتصادی، علوم و فناوریهای پیشرفته همکاری کنند. وی یادآور شده چین مکان نخست را در میان شرکای خارجی روسیه دارد و سال گذشته حجم تبادل کالا بین آنها به نود میلیارد دلار رسیده است. طرفین قصد دارند این رقم را تا سال دو هزار و پانزده به یکصد میلیارد و تا سال دو هزار و بیست به دویست میلیارد برسانند چون در شرایطی که اوضاع اقتصادی جهان متلاطم است تقویت روابط تجاری و اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری بین آنها اهمیت فوق العاده زیادی دارد. به عقیده پوتین این عامل مهمی نه تنها برای توسعه اقتصادی و اجتماعی دو طرف و بلکه تثبیت کل بازار جهانی است. دو طرف باید همکاریهای مالی را هم تقویت و خود را در برابر لرزشهای ارزهای مهم جهانی بیمه کنند. به همین دلیل مسکو و پکن موضوع انجام محاسبات را با پول ملی خود بررسی می کنند. 
همانطور که اوشاکف تاکید کرده در رابطه با برخی مسائل پیچیده به کوتاه آمدن هر دو طرف نیاز است. صحبت به ویژه بر سر بزرگترین طرح گازی است که ده سال تمام است در دست بررسی قرار دارد. به گفته نماینده شرکت ملی نفت و گاز چین طرفین هماهنگی های لازم را در مورد مساله انتقال گاز از میادین خاوردور روسیه به چین انجام داده اند و قرار است در سی سال آینده روزانه سی و هشت میلیارد متر مکعب گاز به استانهای شمال شرقی و شمالی چین منتقل شود. وی تاکید کرده همه مسائل غیر از قیمت بررسی شده است. چین خواهان قیمت قابل قبول برای مردم و صنایع خود است ولی روسیه با این مساله موافق نیست چون بهره برداری از این میادین و ساخت خط لوله به سرمایه گذاریهای کلانی نیاز دارد. به گفته مقام چینی احتمال امضای توافقنامه بین دولتی در این خصوص طی دیدار پوتین و جین پینگ منتفی نیست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار