پرونده‌ بررسی اقتصاد سینمای ایران؛/ 1

"جمال ساداتیان": سینمای ایران معادل رشد کیفی‌اش توسعه پیدا نکرده است

"جمال ساداتیان" گفت: سینمای ایران با توجه به شرایط موجود اقتصادی معادل رشد کیفی‌اش توسعه پیدا نکرده و افت نیز داشته است.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ امسال را هم سال فرهنگ اسم گذاشته‌اند و هم اقتصاد  همین بهانه‌ای می‌شود تا پرونده‌ای برای اقتصاد سینمای ایران بازکنیم یعنی سینمایی که از نظر مالی تا مرز ورشکستگی کامل پیش رفته و عنقریب است که این ضعف کل پیکره آن را فلج کند. 

اکثر کسانی که درباره ضعف‌های اقتصادی این سینما اظهار نظر می‌کنند علت‌های این قضیه را مسائلی مثل کمبود سالن‌های نمایش، بالا بودن هزینه‌های تولید و یا حتی موارد ممیزی می‌دانند.
 
در حالی که مردم در منازل و پای دستگاه‌های خانگی صوت و تصویر هم بیشتر فیلم‌های خارجی را می‌بینند تا ایرانی و این نشان می‌دهد که فیلم‌های حال حاضر ما نمی‌توانند حتی از ظرفیت همین تعداد سالنی که داریم استفاده کنند.

هزینه‌های تولید هم در خارج ایران چند برابر اینجاست و فیلمی که اینجا با یک میلیارد تومان ساخته می‌شود در اروپا حدود 12 میلیارد تومان آب می‌خورد اما با این همه خارجی‌ها از فروش بلیت همان فیلم‌ها پول هم در می‌آورند. 

در مورد ممیزی هم باید گفت: تنها عاملی که باعث دیده شدن یک فیلم می‌شود مسائلی نیست که ممیزی‌ها جلوی آن را می‌گیرند و راه‌های کسب حلال هنوز بسته نیست. 

پس مشکل اصلی کیفیت فیلم‌هاست البته اگر متصدیان سینمایی کشور قصد داشته باشند که زیربار این انتقاد بروند! 

در این باره با افرادی از صنوف مختلف سینمایی ایران صحبت کردیم که آنچه در ادامه می‌خوانید یکی از این گفتگوهاست: 

"جمال ساداتیان" تهیه کننده سینما در گفتگو  با خبرنگار ما در خصوص اقتصادی سینمای ایران بیان کرد: در داخل سینما معضلاتی وجود دارد، معضلاتی که ناشی از برنامه‌ها و ظرفیت‌ها است. بعضی از انتقادهایی که در خصوص سینما می‌شود، واقعی و برخی دیگر کاذب هستند.
 
وی ادامه داد: انتقادها به ظرفیت‌های اکران واقعی است در سال حدود 100 فیلم ساخته می‌شود و از این بین حدود 40 فیلم اکران می‌شود.
 
ساداتیان افزود: سینمای ایران معادل رشد کیفی‌اش توسعه پیدا نکرده و افت نیز داشته است.
 
وی ضمن اشاره به این نکته که تعدادی از سالن‌های سینما قابل استفاده نیستند، تصریح کرد: افرادی که به موقعیت مالی دارند به خاطر ادعای فرهنگی‌شان در سینما سرمایه‌گذاری می‌کنند اما این تزریق پول‌های کاذب تعهد فرهنگی ایجاد نمی‌کند و با چنین پول‌هایی نمی‌توان فیلم فاخر ساخت.
 
این تهیه کننده در خصوص راهکار برای بهبود وضعیت اقتصادی سینما گفت: دولت باید بودجه را برای توسعه سالن‌های سینما و همچنین تولید آثار در اختیار افراد حرفه‌ای قرار دهد تا فیلم‌هایی ساخته شوند که با مردم ارتباط برقرار کند.
 
ساداتیان اظهار داشت: تهیه کننده براساس معادلات سینما و گردش مالی برای یک اثر عوامل خود را انتخاب می‌کند و این معادله بین عرضه وتقاضا است.
 
وقتی کسی برای ساخت یک فیلم 600 میلیون در نظر می‌گیرد، اما کس دیگری برای فیلمی با همان مبلغ، در حدود یک میلیارد خرج می‌کند، این امر باعث وقفه امور شود.
 
این تهیه کننده بیان کرد: اگر موضوع فیلم‌ها با مخاطبان ارتباط برقرار کند، مردم به سینما رفتن تمایل دارند. فیلم‌های هالیوودی و فیلم‌های تلویزیونی در بازار رقابت وجود دارد، اما با توجه به شرایط موجود باید چه ابتکاری به خرج داد تا مردم به سینما بروند.
 
وی خاطرنشان کرد: مجموع کارهایم برای مخاطبان پیام داشته و با آنها ارتباط برقرار کرده است.
 

گفتگو از منا شمسایی

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار