تحولات اخیر تایلند/

ارتش تايلند اعلام حکومت نظامی کرد/ نظاميان ارتش تايلند يک تجمع اعتراضی طرفدار دولت را محاصره کردند

تحولات اخیر تایلند از اعلام حکومت نظامی در این کشور از سوی ارتش و محاصره یک تجمع اعتراضی در بانکوک تا استقرار ارتش در پایتخت این کشور و صدور حکم سانسور رسانه ها را را شامل می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ ارتش تایلند بعد از چندین ماه ناآرامی سیاسی در این کشور، اعلام حکومت نظامی کرد.

 ارتش تایلند اعلام کرده است هدف از اعلام حکومت نظامی بازگرداندن آرامش و صلح به کشور و عادی کردن اوضاع است نه کودتا؛ در شش ماه گذشته با توجه به مخالفت بخشی از مردم تایلند با دولت و در کنار آن، پافشاری دولت برای ماندن بر سر قدرت و سر باز زدن از کناره گیری، این کشور شاهد ناآرامی های خیابانی و تجمعات خیابانی بود.

به باور برخی از کارشناسان، در صورتی که ارتش نتواند هر دو طرف نارضایتی ها را خرسند کند و چنین به نظر برسد که این اقدام ارتش به سود یکی از طرفین مناقشه است، همین اقدام می تواند ناآرامی های بیشتری را دامن بزند.

مخالفان دولت، خواستار روی کار آمدن دولتی انتصابی هستند و انتخابات برای تعیین تکلیف دولت را رد کرده اند.

این در حالی است که برخی دیگر از شبکه ها نیز به نقل از یکی از معاونین نخست وزیر تایلند اعلام کرد دولت در جریان اعلام حکومت نظامی قرار نگرفته است و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد، درپی اعلام حکومت نظامی در تایلند، نظامیان ارتش تجمع اعتراضی شماری از "پیراهن قرمزهای "طرفدار دولت را در بانکوک پایتخت این کشور به محاصره خود در آوردند.

رهبر این تجمع اعتراضی در گفتگویی در توضیح این خبر اظهار داشت نظامیان ارتش از همه سو، ما را به محاصره خود درآورده اند.

درپی اعلام حکومت نظامی در تایلند، نظامیان ارتش تجمع اعتراضی شماری از "پیراهن قرمزهای " طرفدار دولت،  را در بانکوک پایتخت این کشور به محاصره خود در آوردند.

رهبر این تجمع اعتراضی در گفتگویی در توضیح این خبر اظهار داشت نظامیان ارتش از همه سو، ما را به محاصره خود درآورده اند.

به گفته مشاور ارشد امنیتی «نیواتومورونگ  بونسونگپایسان» نخست وزیر تایلند، ارتش تلاش می کند تا معترضان پیراهن قرمز را متقاعد کند به تجمع اعتراضی خود پایان دهند.

وی افزود ارتش هم اکنون سرگرم مذاکره با معترضان برای متفرق کردن آنهاست.

پیراهن قرمزها از صدور حکم جنجال برانگیز دادگاه که به برکناری "یینگلاک شیناواترا" نخست وزیر تایلند در اوایل این ماه انجامید، بسیار خشمگین شده اند و نسبت به وقوع جنگ داخلی در صورت انتقال غیر انتخابی قدرت به فردی دیگر، هشدار داده اند.

از سوی دیگر گزارش خبرگزاری رویترز در خبری اعلام کرد، کفیل وزارت دادگستری تایلند روز سه شنبه گفت با وجود اعلام حکومت نظامی از سوی ارتش، دولت همچنان اداره امور کشور را به عهده دارد و امنیت را حفظ خواهد کرد.

"چایکاسم نیتیسیری" کفیل وزارت دادگستری تایلند در این باره اعلام کرد: "خوب است که ارتش در پی حفظ امنیت کشور است. با این وجود، دولت هنوز قدرت کامل را مبنی بر اداره کشور در دست دارد."

ارتش تایلند روز سه شنبه و به منظور برقراری آرامش و نظم عمومی در پی چند ماه اعتراضات مخالفان دولت  در این کشور، حکومت نظامی اعلام کرد.

در جریان اعتراضات اخیر تایلند،‌ تاکنون 28 نفر کشته و صدها تن نیز زخمی شده اند.
در همین حال خبرگزاری فرانسه در خبری از استقرار سربازان ارتش تایلند در مرکز بانکوک خبر داد. 

استقرار این نیروها بعد از اعلام حکومت نظامی صورت گرفت.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه خبر داد، فرمانده ارتش تایلند روز سه شنبه دستور داد رسانه ها در این کشور برای حفظ «امنیت ملی» سانسور شوند. 


وی با صدور بیانیه ای اعلام کرد ارتش تمام رسانه ها را از ارائه گزارش،‌ خبر یا تصویری که به امنیت ملی آسیب برساند منع می کند.

ارتش تایلند امروز دستور داد که 10 شبکه ماهواره‌ای که برخی از آنها را گروه‌های طرفدار و برخی دیگر را گروه‌های مخالف و رقیب اداره می‌کنند به‌خاطر حفظ صلح و کشور پخششان را متوقف سازند.

ارتش در بیانیه ای که در تلویزیون پخش گردید اعلام کرد : ارتش از شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای می‌خواهد که برای جلوگیری از تحریف اخبار،  پخش خود را متوقف سازند .

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد، ارتش تایلند روز سه شنبه اعلام کرد بر اساس قانون حکومت نظامی، نه حامیان دولت و نه معترضان ضد دولت این کشور حق برگزاری هیچ گونه راهپیمایی ندارند. 

در بیانیه ارتش تایلند در این باره آمده است هدف از ممنوعیت راهپیمایی حامیان و مخالفان دولت، جلوگیری از بروز درگیری های جدید است.

در بیانیه مذکور آمده است: «تمام گروه ها باید از جابجایی و رفتن از یک مکان به مکان دیگر خودداری کنند.»

ارتش تایلند ساعات اولیه بامداد سه شنبه حکومت نظامی در این کشور اعلام کرد. این اقدام ارتش با هدف استقرار دوباره نظم در تایلند پس از شش ماه اعتراض مخالفان دولت صورت گرفت. اعتراضات مخالفان باعث شده است دولت تایلند عملا غیر فعال شود. 

با این وجود مقامات ارتش تایلند راه اندازی کودتای نظامی را در این کشور تکذیب کردند.
در همین حال خبرگزاری فرانسه خبر داد ، ارتش تایلند روز سه‌شنبه از قطع پخش برنامه‌های 10 شبکه تلویزیونی این کشور خبر داد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار