رييس كارگروه كاهش تقاضاي مبارزه با مواد مخدر تشخيص مصلحت نظام:

درب اتاق‌هاي مسولين بايد به روي سازمان‌هاي مردم‌نهاد باز شود/دستگیری 220 هزار قاچاقچی در سال

رييس كارگروه كاهش تقاضاي كميته مستقل مبارزه با مواد مخدر تشخيص مصلحت نظام گفت: براي اجتماعي كردن امر مبارزه با مواد مخدر بايد درب اتاق‌هاي مسولين به روي سازمان‌هاي مردم نهاد باز شود.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، صفاتيان با بيان اينكه اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر بهترين استراتژي دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر است، گفت: بيش از يك دهه است كه در همه كشورها در حوزه مباره با مواد مخدر سيستم اجتماعي كردن مواد مخدر به عنوان موفق‌ترين استراتژي تجربه شده است  و نگاه دبير كل ستاد نيز با اين رويكرد، نگاهي درست، كارشناسي و دقيق است.
 
وي افزود: براي اجتماعي كردن موضوع مبارزه با مواد مخدر سوالاتي مطرح است كه براي ورود به اين رويكرد ابتدا بايد پاسخ اين سوالات مشخص شود از جمله اينكه آيا  مي توان با يك فروشنده مواد مخدر وارد مذاكره  براي بحث اجتماعي كردن شد؟ و در اينجاست كه مي توان گفت در حوزه اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر نه تنها بايد حوزه درمان و پيشگيري فعال باشد بلكه در حوزه مقابله نيز مي توان امر مبارزه با مواد مخدر را اجتماعي كرد.
 
 رييس كارگروه كاهش  تقاضاي كميته مستقل مبارزه با مواد مخدر تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: امر اجتماعي كردن موضوعات اجتماعي از جمله اعتياد در اكثر كشورهاي دنيا موفق بوده و در كشور ما نيز بايد زمينه‌هاي اين سياست فراهم شود كه يكي از مهمترين زمينه‌ها  بازيابي اجتماعي و تصميم گيري از پايين به بالاست به اين معنا كه تصميم‌گيري‌ها و سياست‌ها  در داخل اتاق‌هاي  در بسته انجام نشود در حالي كه امروز شاهد اين روند هستيم و تصميات از بالا به پايين است.
 
صفاتيان با تاكيد بر اينكه بايد  در بازيابي اجتماعي و تصميم از پايين به بالا نظر كارشناسان  احصا و مورد استفاده قرار بگيرد با طرح اين پرسش كه چرا هميشه دولتمردان تصور مي‌كنند  نياز جامعه را مي‌دانند ؟ گفت: نياز جامعه را بايد از خود جامعه پرسيد  و در اين راستا ديدگاه‌هاي سازمان‌هاي مردم نهاد كه تشكل مردمي هستند بسيار حائز اهميت است.
 
وي با انتقاد از اينكه تاكنون بجز حوزه درمان، سازمان‌هاي مردم نهاد در ساير حوزه‌هاي مرتبط با مواد مخدر دخالت داده نشدند اظهار كرد: به نظر مي رسد براي اجتماعي كردن امر مبارزه با مواد مخدر بايد در اتاق‌هاي مسسولين به روي  سازمانهاي مردم نهاد  باز شود و اين سوال مطرح است كه در حال حاضر دستگاههاي دولتي در اين زمينه از چه پتانسيلي برخوردار هستند و آيا مي توانند درهاي خود را به روي اين سازمانها باز كنند؟
 
رييس كارگروه كاهش  تقاضاي كميته مستقل مبارزه با مواد مخدر تشخيص مصلحت نطام ادامه داد: زماني كه بحث اجتماعي كردن امر مبارزه با مواد مخدر از سوي وزير كشور و دبيركل ستاد مطرح شد اولين فردي بودم كه طي نامه‌اي از وي قدرداني كردم چرا كه  پس از سال‌ها استراتژي درستي در ستاد مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته و اگر ستاد بتواند اين برنامه و رويكرد جديد را به درستي برنامه‌ريزي و هدايت كند قطعا مشكلات فعلي قابل حل بوده و  به نتايج موفقي خواهد رسيد.
 
وي با ابراز خرسندي از حضور دستگاه‌ها براي اجتماعي كردن امر مبارزه با مواد مخدر صريح كرد: براي رسيدن به نتايج مطلوب بايد  مشخص شود چه تعداد كارشناس در حوزه اعتياد وجود دارد همچنين بايد نقش و برنامه دستگاه‌ها نيز مشخص شود  تا در چارچوب‌هاي تئوري و نظري بتوانند به رويكرد درستي برسند و همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها بايد برنامه عملياتي براي اجتماعي‌كردن مبارزه با مواد مخدر داشته باشند.
 
صفاتيان با  بيان اينكه  اجتماعي كردن رويكرد مبارزه با مواد مخدر دستوري و پروتكلي قابل اجرا نيست، تاكيد كرد: رفتارهاي فرهنگي همانند "بستن كمربند ايمني در هنگام رانندگي"  يا " شستن ميوه وسبزيجات با مايع ضد عفوني كننده " امروزه  بدون اجبار از سوي مردم پذيرفته شده و راهنمايي و رانندگي در كنار اعمال قوانين سخت توانست مردم را به اين باور برساند و يا وزارت بهداشت پس از سالها اقدام فرهنگي توانست رعايت بهداشت سبرزيجات را فرهنگ‌سازي كند لذا اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر نيز هر چند نيازمند زمان است اما اگر به درستي هدايت شود و مردم درگير اين موضوع باشند اجتماعي خواهد شد.
 
رييس كارگروه كاهش  تقاضاي كميته مستقل مبارزه با مواد مخدر تشخيص مصلحت نطام با اشاره به انتخاب درست دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر از تبيين چنين رويكردي خاطرنشان كرد: چنانچه دستگاه‌ها بتوانند در سطوح مختلف به درستي برنامه عملياتي خود را انجام دهند اتفاقات خوبي در اين حوزه خواهد افتاد ضمن آنكه نبايد ظرفيت و پتانسيل دستگاه‌هاي همانند شهرداري، بسيج وبهزيستي را  دست كم گرفت چرا كه اين دستگاهها در داراي پايگاه اجتماعي در جامعه هستند.
 
 وي تصريح كرد:  خانواده ها بايد در هر سه حوزه پيشگيري ، درمان و مبارزه با مواد مخدر درگير باشند و در كلاسها  براي آشنايي با تبعات اين پديده شركت كنند تا از ورود فرزندانشان به دايره اعتياد جلوگيري شود؛ چرا كه آنان داراي نقش ومسوليت هستند، آنها بايد بدانند كه در امر مبارزه مي‌بايست همراه دولت باشند و با توجه به اينكه سالانه 220 هزار قاچاقچي مواد مخدر در كشور دستگير مي‌شود ، اگر مراقب فرزندان خود نباشند ممكن است جز همان قاچاقچيان دستگير شوند، والدين بايد بدانند كه ابتلاي به ايدز از طريق مواد مخدر دردي است كه تا پايان عمر گريبان فرد را خواهد گرفت لذا درگبر كردن تمام بدنه جامعه با اين امر يك استراتژي درست و كارشناسي است .
 
 صفاتيان با اشاره به اينكه در امر اجتماعي كردن مواد مخدر نيازمند علم روز هستيم ، گفت: امروز در كشور ما در حوزه پيشگيري اين علم روز وجود ندارد و در برخي موارد در جا مي زنيم و نمي خواهيم  علم آن را از آن سوي مرز بگيريم  در حالي كه كشورهاي اروپاي غربي در موضوعات اجتماعي كردن بسيار موفق عمل كرده‌اند.
 
 رييس كارگروه كاهش  تقاضاي كميته مستقل مبارزه با مواد مخدر تشخيص مصلحت نطام در ادامه ، تقويت بيمه معتادان، تقويت يارانه آنها و رهان كردن  معتادان  پس از درمان را جز مهمترين اقداماتي برشمرد كه  از بازگشت مجدد افراد به چرخه اعتياد جلوگيري مي كند و بايد زمينه‌هاي پاك ماندن آنها فراهم شود.
 
صفاتيان گفت: در امر اجتماعي كردن بايد برنامه‌اي تببين شود كه قابل تسري به كل جامعه بوده، براي مردم هزينه بر نباشد و در مكان‌هايي انجام شود كه  مردم به آن دسترسي داشته باشند. ضمن آنكه توجه به 300 منطقه حاشيه شهرها كه 8 ميليون جمعيت در اين مناطق زندگي مي كنند نيز بسيار حائز اهميت است و نبايد تنها متن جامعه در برنامه موضوعات اجتماعي باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار