سفیر سابق ایران در لیبی:

"نوری مالکی" ابربازیگر صحنه سیاسی عراق است/ طایفه‌گرایی محصول دیکتاتوری نظام سابق عراق است

سفیر سابق ایران در لیبی گفت: طبق پیش بینی‌ها، هیچ فهرستی نمی‌تواند نصف به علاوه یک آراء را کسب کند و طبیعتا فرصت برای چانه زنی‌های پس از انتخابات فراهم خواهد شد، اما مالکی ابربازیگر صحنه سیاسی عراق است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "حسین جابرانصاری" سفیر سابق ایران در لیبی با حضور در میزگرد دیپلماسی ایرانی با موضوع انتخابات عراق گفت: حضور ۶۰ درصدی واجدان حق رای با توجه به شرایط امنیتی عراق و تحریم انتخابات از سوی بعثی‌ها و القاعده‌ای‌ها به معنای پیروزی نسبی طرفداران عراق جدید است.  
 
وی افزود: یکی از نتایج این انتخابات تشکیل طائفه گرایی بود که در حقیقت این پدیده نه محصول انتخابات، بلکه محصول دیکتاتوری نظام سابق عراق است.  
 
سفیر سابق ایران در لیبی اظهار داشت: در این انتخابات هر یک از هویت‌های سه گانه عراقی بر لیست خود تاکید داشتند و به این ترتیب هویت ملی عراق تحت الشعاع قرار گرفته و تضعیف شد.  
 
جابرانصاری تاکید کرد: در این انتخابات شیعیان، اعراب سنی و کرد‌ها هریک به لیست هویتی خود رای دادند و فهرست‌های سکولار و فرافرقه‌ای عملا هیچ موفقیتی بدست نیاوردند.  
 
وی تصریح کرد: در نتیجه این انتخابات مشاهده کردیم که بیش از ۶۰ درصد جمعیت از آن شیعیان است و قطعا نخست وزیری برای آنان خواهد بود.  
 
سفیر سابق ایران در لیبی افزود: لیست دولت قانون به ریاست نوری مالکی بزرگترین فهرست ملی و شیعی عراق است و این در حالی است که جریان‌های درون شیعی و برون شیعی مخالفت‌های گسترده‌ای را با آن داشتند.  
 
وی اظهار داشت: همچنین گروه‌های اسلام سیاسی حداقل در جریانات شیعی نفوذ گسترده‌ای را از خود نشان دادند و این در حالی است که عده‌ای معتقدند جریان اسلام سیاسی در جهان عرب به حاشیه رانده شده است.  
 
جابرانصاری تاکید کرد: این انتخابات نشان می‌دهد که شیعیان عراق و به طور کلی مردم این کشور به یک شخصیت قدرتمند برای اداره امور نیازمندند و این در حالی بود که حتی برخی از مراجع نجف نیز با نوری المالکی موافقت کردند.  
 
سفیر سابق ایران در لیبی با بیان اینکه احتمالا نخست وزیری نوری المالکی تمدید خواهد شد، گفت: اعراب اهل سنت و کردهای عراق روی هم رفته کمتر از ۴۰ درصد ترکیب جمعیتی این کشور را نمایندگی می‌کنند.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق پیش بینی‌ها، هیچ فهرستی نمی‌تواند نصف به علاوه یک آراء را کسب کند و طبیعتا فرصت برای چانه زنی‌های پس از انتخابات فراهم خواهد شد، اما فهرست آقای مالکی ابربازیگر صحنه سیاسی عراق است.

انتهای پیام/
برچسب ها: مالکی ، صحنه ، سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار