خانه منسوب به سعدی در حال ویران شدن +‌ تصاویر

خانه منسوب به سعدی، شاعر پرآوازه قرن هفتم در حال ویران شدن بوده و مالکان آن می‌گویند توان تعمیر این خانه را ندارند .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،یکی از خانه‌های پشت مسجد نو منسوب به سعدی، شاعر پرآوازه قرن هفتم  است خانه ای که در حال ویرانی بوده و مالکان آن می گویند توان تعمیر آن را ندارند.

این ساختمان به صورت چهار ضلعی است و در سه ضلع آن اتاق‌های سه‌دری، ارسی و پنج دری قرار داشته و در سه طبقه ساخته شده است.

در یکی از اضلاع و در طبقه فوقانی تالاری زیبا با تزئینات از جنس چوب قرار داشته که اکنون تمام بخش‌های چوبی از تیرک‌های سقف تا دریچه‌های کوچک اتاق‌ها با موریانه دست و پنجه نرم می‌کنند و متأسفانه موریانه‌ها بلای خانه سعدی شده‌اند.

خانم مدحت یکی از مالکان خانه که هم اکنون در این منزل سکونت دارد، می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی هیچ‌گونه اجازه تعمیر و مرمت را به ما نمی دهد و ود نیز دست بکار نمی شود و حتی در چند سال گذشته که یکی از شاخه‌های درخت توت قدیمی باغچه وسط حیاط شکست تنها حمایت سازمان میراث فرهنگی محکم کردن دیگر شاخه‌های درخت با استفاده از داربست بود.

آقای مدحت، صاحب این خانه، می‌گوید: سقف یکی از اتاق ها فرو ریخته و درحال تخریب کامل است البته موریانه نیز امان این خانه را بریده است.

وی با بیان این‌که تاکنون سازمان میراث فرهنگی هیچ حمایتی مبنی بر مرمت و نگهداری خانه نداشته است، افزود: متأسفانه بخش‌هایی از خانه خراب شده و سقف یکی از اتاق‌ها فرو ریخته و خدا را شاکریم که آسیبی به اعضای خانه وارد نشده است.

صاحب خانه با اشاره به اختصاص مبلغ 40 میلیون تومان برای تعمیر و بازسازی منزل در زمان دولت گذشته، خاطرنشان کرد: متأسفانه کارگرانی که از طرف اداره میراث فرهنگی برای مرمت خانه مراجعه کردند مدت زمان بسیاری را برای این منظور تلف کرده و تخصص لازم برای مرمت منزل را نداشتند و صاحبخانه مجبور به اخراج کارگران از منزل شد و تنها مبلغ 4 میلیون تومان برای منزل هزینه و مابقی به صندوق بودجه دولت بازگردانده شد.

خانم مدحت می‌گوید: دلمان می‌خواهد بعد از ما این خانه با نام سعدی پابرجا مانده و حاضریم با سرمایه‌گذار همکاری کرده و موجب باقیات و صالحات باشد و در راه خیر استفاده شده و از بین نرود.

سقف‌های خانه که با تیرک‌های چوبی ساخته شده با نقش‌های گل مرغی، گل بته‌های زیبا و آب طلاکاری تزئین شده که اکنون به سبب رخنه موریانه در آنها فقط بعضی از قسمت‌ها سالم مانده و مابقی در حال ریختن بوده و بسیاری از قسمت‌ها دچار مشکل هستند.

صاحبخانه در خصوص مرمت خانه می‌گوید: هرساله مبالغ سنگینی را برای تعمیر و نگهداری منزل هزینه کرده و متأسفانه از طرف سازمان میراث فرهنگی گفته می‌شود هرگونه دست‌کاری در منزل موجب برخورد قانونی می‌شود.

مصیب امیری رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در مورد این منزل تاریخی می‌گوید: این منزل یکی از 450 منزل تاریخی ثبت شده در سازمان میراث فرهنگی بوده و تحت حمایت سازمان میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به ارزشمند بودن این‌گونه منازل در توسعه گردشگری استان افزود: بخشی از مرمت‌های این منازل تاریخی به عهده مالک و بخشی از آن به عهده سازمان میراث بوده و این مطلب نباید برای مالکان توقع ایجاد کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس خاطرنشان کرد: مرمت خانه‌های تاریخی نیاز به تخصص داشته و این امر باید با مشارکت مالک و سازمان میراث انجام شود.

امیری تصریح کرد: اگر بخش خصوصی بخواهد در زمینه استفاده و بهره‌برداری از منازل تاریخی در راستای توسعه گردشگری فعالیت داشته باشد سازمان میراث فرهنگی طرح آن را ارائه داده و بر حسن اجرای مرمت و بازسازی آن نظارت می‌کند.

وی مهم‌ترین راه نجات منازل تاریخی را بهره‌برداری از این منازل دانست و بیان کرد: هتل نیایش، خانه سعادت، خانه مشکین فام و غیره از جمله منازل تاریخی شیراز هستند که با نظارت سازمان میراث فرهنگی و مشارکت بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است.

بهرام پارسایی، رئیس کمیسون گردشگری شورای شهر شیراز نیز در این رابطه، اظهار کرد: باید از منازل قدیمی نگهداری کرده و از خراب شدن این منازل جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: در کشور آلمان یک فنجان قهوه‌خوری را با ادعای این‌که گوته در آن قهوه نوشیده در موزه در معرض دید مردم قرار و درآمدزایی می‌کنند درحالی‌که بهترین میراث ما با قدمت بسیار در محله‌های قدیمی شهر در حال تخریب بوده و هیچ چاره‌ای اندیشیده نمی‌شود.

منبع: تسنیم
برچسب ها: خانه ، منسوب ، سعدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.