زاهدان/

ایران و افغانستان ملزم به حفظ آب تالاب هامون شدند

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: براساس توافقنامه‌های همکاری مشترک بین ایران و افغانستان که براساس کنوانسیون احیای بین‌المللی تالاب‌ها انجام شد، دو طرف موظف به حفظ و احیای تالاب هامون شدند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران زاهدان .، احمد عاقبت‌بخیر در بازدید استاندار سیستان و بلوچستان از دهانه آبگیر رودخانه مشترک در سیستان در زابل اظهار کرد: براساس توافقنامه ایران و افغانستان که در نشست مشترک هیئت جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در دوم اردیبهشت ماه 93 در تهران برگزار شد، در بند 2 این توافقنامه طرفین ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود هامون‌ها و اثرات منفی و زیان‌های محلی و منطقه‌ای آن توافق کرده تا در زمینه احیا و حفاظت از آنها تلاش موثر به عمل آورند.

وی افزود: در این توافقنامه که به امضاء مقام‌های عالی دو طرف رسید، هر یک تلاش خود را در زمینه حفظ تالاب هامون، احیا و همچنین مسائل زیست‌محیطی انجام دهند که در همین راستا انتظار می‌رود با تشکیل کمیساریای زیست‌محیطی اقدام‌های بعدی به فراخور شرایط منطقه و براساس اصول کارشناسی انجام شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: براساس پیش‌بینی و اطلاعات به دست آمده از بالادست و نقشه‌های ماهواره‌ای جی‌آی‌اس، پیش‌بینی شده بود که در اواخر اسفندماه سال گذشته سیلاب روانه منطقه شود.

عاقبت‌بخیر گفت: بروز سیلاب با توجه به بارندگی‌های سنگین در کشور افغانستان و با گذشت زمان و باز شدن برف و یخ کوه‌های کشور همجوار، سیلاب 29 اسفندماه سال 92 به سمت ایران اتفاق افتاد و آب وارد تالاب هامون شد.

وی، میزان آب ورودی که تاکنون وارد تالاب هامون شده است را 10 درصد از ظرفیت کل تالاب ذکر کرد و افزود: آب ورودی که به هامون هدایت شده را در نظر داریم با مدیریت منابع آب، سبب ماندگاری بیشتر در تالاب بین‌المللی هامون شویم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان اظهار امیدواری کرد: براساس توافقنامه‌ای که بین دو کشور ایران و افغانستان به امضاء رسیده است، طرف افغان همکاری لازم را در زمینه مفاد قید شده در این تفاهمنامه به انجام برساند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.