کیومرث طهماسبی گفت: جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استا‌ن‌ها و جشنواره آیین‌ها و فرهنگ‌ها 6 تا 8 خرداد سال جاری کار خود را شروع می‌کند که در آن از یک چهره ملی تقدیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران، حاضر در نشست خبری هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها و جشنواره آیین‌ها و فرهنگ‌ها، دکتر کیومرث طهماسبی معاون امور استان‌ها با اعلام این خبر گفت: جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها 6 تا 8 خرداد ماه سال جاری در تبریز برگزار می‌شود.

بنابراین گزارش، "سید تقی سهرابی" مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما، "سید ابوالحسن‌ موسوی‌زاده" قائم مقام معاونت امور استان‌ها "محمد مسعودیان" دبیر جشنواره هجدهم، "عمران حیدری" رییس کمیسیونی سیما در جشنواره هجدهم، "علی صادق مقدسی" رییس کمیسیون آموزش و پژوهش جشنواره هجدهم به همراه "کیومرث طهماسبی" معاون امور استان‌ها در این نشست خبری به سوالات خبرنگاران و نیز توضیحاتی را درباره جشنواره هجدهم به اصحاب رسانه دادند.
 
در ابتدای این نشست "سید تقی سهرابی" مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما ضمن خوش‌آمد گویی به اصحاب رسانه و تبریک روز روابط عمومی به همه حاضران گفت: یکی از جشنواره‌ها و گردهمایی‌های رسانه ملی جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها است، که منشا خیر و برکت بوده و در هر دوره و هر سال با شور خاصی برگزار شده که همه مراکز استان‌ها تولیدات خودشان را ارائه می‌دهند تا این جشنواره مورد توجه مردم به ویژه رسانه‌ها باشد و به امید خدا هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استانها در خرداد سال جاری در تبریز برگزار می‌شود.
 
بنابراین گزارش، "کیومرث طهماسبی" معاون امور استان‌ها با تبریک روز ارتباطات به اصحاب رسانه که همیشه روابط عمومی سازمان و دستگاه‌های صدا و سیما را پشتیبانی کردند و همیشه در حال خدمت به جامعه هستند گفت: در حال حاضر 33 مرکز رادیویی و تلویزیونی که از این 33 مرکز 30 مرکز ما دارای 30 شبکه رادیویی و تلویزیونی مستقل هستند که همه هویت مستقلی داشته و از پخش 24 ساعته نیز برخوردار هستند و به لطف الهی و براساس سیاستگذاری‌ها تولیدات قابل توجهی را روی آنتن می‌برند .

امیدواریم "مهاباد"، "آبادان" و "کیش" به عنوان سه مرکز محلی که ساعات کمتری را به تولید و پخش برنامه‌ها سپری می‌کنند نیز به جمع 30 مرکز بپیوندند. 

بنابراین گزارش، طهماسبی با اشاره به این جشنواره اظهار داشت: این جشنواره یکی از ریشه‌دارترین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی استان‌ها است که در اردیبهشت 72 در مجتمع زیباکنار رخ داد که بعد از آن دوسالانه شد، تا سال 88 که هفدهمین جشنواره برگزار شد و بعد از آن وقفه‌ای افتاد که به لطف الهی در خرداد 93 شاهد جشنواره هجدهم خواهیم بود.

این جشنواره را با رویکرد جدیدتر به سرانجام خواهیم رساند که در حوزه موسیقی رییس مرکز موسیقی، در بخش خبر سید ابوالحسن موسوی‌زاده مدیرکل اخبار استان‌ها به عنوان رییس کمیسیون، در بخش سیما عمران حیدری رییس مرکز سیمای استان‌ها، در بخش صدا معصومی‌فر مدیرکل صدای استان‌ها به عنوان مسئول کمیسیون صدا در جشنواره، محمد مسعودیان دبیر جشنواره هجدهم به همراه سید تقی سهرابی مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما و پشتیبان این پروژه در همه امور ما را یاری می‌کنند.
 
بر اساس این گزارش؛ معاون امور استان‌ها با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره تصریح کرد: مهمترین هدف ما اثبات و ظهور توانمندی‌های جوانان مراکزاستان‌ها در تولید ساختارهای مورد نیاز رسانه ملی، کشف و معرفی استعداد‌های جوان و حمایت از ایشان در راستای ارتقای برنامه‌های استان‌ها، ایجاد یک فضای رقابتی  در میان هنرمندان به منظور ایجاد انگیزه در جهت برنامه‌سازی نسل جوان و آینده رسانه‌ ملی، تبادل تجارب و انتقال نکات آموزشی به برنامه‌سازان توسط اساتید و پیشکسوتان حوزه رسانه در جهت دادن به حوزه‌های برنامه‌ای در سالهای آینده مانند نام‌گذاری در سال‌های قبل برای حوزه برنامه‌سازی داشتیم از اهداف کلی هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها است.  
 
*رشد چشم‌گیر جشنواره هجدهم در بخش کمی و کیفی
 
در ادامه صحبت‌های معاون امور استان‌ها "سید تقی سهرابی" با اشاره به فعالیت حوزه استان‌ها گفت: ما در سال‌های اخیر در حوزه استان‌ها در بخش کمی و کیفی رشد چشمگیری داشتیم که از دید تیزبین شما دور نبوده و به ویژه حضور برنامه‌سازان استانی در جشنواره ملی و استان‌هایی که براساس همان برنامه‌ریزی‌ها کار خود را پیش برده‌اند، توانسته‌اند موفق برنامه‌سازی را پیش برند. 

*پاسخ طهماسبی به سوال خبرنگاران 
 
طهماسبی معاون امور استان‌ها در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر کمبود بودجه و آسیب آن به تولیدات مراکز استان‌ها گفت: در حوزه تولید ما سهم کمتری داریم که این مسئله هیچ اشکالی ندارد و این یکی فرصت و مزیت است که بتوانیم کاری در راستای جلب توجه مخاطبان انجام دهیم و مد نظر داشته‌ باشیم که با هزینه اندک امورات را پشت سر گذاشته‌ایم.

با تجربه 30 ساله عرض می‌کنم که اعتبارات هم می‌تواند در ساخت یک اثر کیفی تاثیر مهمی را داشته باشد. به عنوان مثال کارگردان فیلم سینمایی "تنهای تنهای تنها" زمانی که از او سوال شد با چه هزینه‌ای این فیلم  را ساخت، گفت: 220 میلیون تومان هزینه این فیلم شده که در مقابل فیلمی که با آن رقابت می‌کند خیلی اندک است، به این دلیل که فیلمی که با این اثر در بخش رقابت حضور داشت هزینه آن پنج میلیارد تومان بوده که در اینجا متوجه می‌شویم که با هزینه اندک هم می‌توان کار کیفی ساخت.

ما هم دچار مشکل بودجه بودیم و نسبت به سایر دستگاه‌های دیگر دچار آسیب کمتری شدیم ولی شکر خدا توانستیم آثار کیفی در اختیار مخاطبان قرار دهیم. 

معاون امور استان‌ها با اشاره به وقفه‌ای که در سال 88 افتاد تصریح کرد: باید تغییری در ساختار جشنواره ایجاد می‌شد تا هدفمان گردهمایی و کف زدن برای تولیدات مشخصی نباشد. باید فرصت می‌دادیم همه برنامه‌ها به رتبه‌ای قابل رقابت‌ برسد، نگاه ما نمایشگاهی و ویترینی و توجه به تک ستار‌ه‌ها نیست، بنابراین با تمرکز بیشتر به سمتی پیش رفتیم که هر آنچه روی آنتن می‌رود را مورد ارزیابی قرار داده تا با عدالتی یکسان همه برنامه‌ها صاحب رتبه‌ای در جشنواره شوند.
 
در ادامه این توضیحات طهماسبی با اشاره‌ای بیشتر به این وقفه چهارساله افزود: این چهار آثار مورد ارزیابی کیفی قرار گرفتند و در بخش داوری نیز صاحب رتبه شدند و به امید خدا در بخش نهایی معرفی می‌شوند.

ما در شرایطی که فکر می‌کردیم همکاران نیاز به هزینه‌ای برای ساخت آثار خود دارند، برگزاری جشنواره را ضروری ندانسته تا این هزینه در اختیار برنامه‌سازان قرار دهیم.
 
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر بخش مهم این جشنواره تصریح کرد: جشنواره با پنج بخش که شامل سیما، صدا، خبر، موسیقی و پژوهش می‌شود کار خود را در این جشنواره شروع و به پایان می‌رساند و تفاوتی که این جشنواره نسبت به 17 جشنواره گذشته دارد این است که نگاه خود را از توجه به کارهای تک ستاره‌ای برداشته و در همه ساختارها به کیفیت برنامه‌ها و شاخصه‌های آنها توجه دارد.
 
*برنامه‌های تهرانی ممنوع!
 
طهماسبی ادامه داد: نباید برنامه‌هایی مانند برنامه‌های پایتخت ساخته شود و در ساخت این برنامه‌ها باید نگاهی بومی و جغرافیایی حاکم باشد، هر آنچه که تولید شده مربوط به استان‌ها بوده و به جشنواره راه پیدا خواهند کرد. جنس این جشنواره متفاوت بوده و برای سطح ارتقا آنتن آثار کیفی مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

در این جشنواره همه برنامه‌ها در حوزه‌های مختلف صاحب رتبه می‌شوند و همه همکاران ما با هویت مستقل و بدون هیچگونه چشم‌داشت برنامه‌های خود را در جشنواره صاحب امتیاز می‌کنند. 

طهماسبی با اشاره به حضور مجریان در مراسم افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره تصریح کرد: با توجه به تولیدات مراکز استان‌ها حضور مجریان و چهره‌های شناخته شده در عرصه اجرا در پایتخت را به این مراسم دعوت نخواهیم کرد و در این حوزه از فعالان مراکز استان‌ها استفاده می‌شود به این دلیل که وظیفه ما نشان دادن و معرفی استعدادها است.
 
*تجلیل از یک چهره ملی در مقام یک نویسنده متبحر
 
به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران، طهماسبی با اشاره به تجلیل از یک چهره ملی تبریزی گفت: این بار نویسنده‌ای به عنوان یک چهره ملی معرفی می‌شود، تا جوانان علاقه‌مند در حوزه نویسندگی با این چهره خوش قلم تبریزی بیشتر آشنا شوند.
 
معاون امور استان‌ها در پاسخ به این سوال که  چند درصد از تولیدات ملی در استان‌ها استفاده می‌شود، اظهار داشت: روزگاری در مراکز استان‌ها به این شکل بود که اثری از شبکه‌های تهرانی پخش شود، ولی از زمان پخش 24 ساعته برنامه‌ها ماموریت سنگین شبکه‌ها بیشتر شد به این منظور که باید شبکه مادر (شما) را به لحاظ برنامه تامین کنند.

بسیاری از شبکه‌های ملی نیازمند تولیدات استان‌ها هستند به عنوان مثال "شبکه پویا" بیشتر برنامه‌هایش به تولیدات مراکز استان‌ها برمی‌گردد و شما در "شبکه نسیم" تولیداتی از کارهای مراکز استان‌ها را مشاهده خواهید کرد، وقتی از "شبکه نسیم" یاد می‌شود خیلی از تماشاگران برنامه "طنز استان‌ها" را به یاد می‌آورند.

همکاران ما توانسته‌اند در حوزه مستند و انیمیشن برنامه‌های زیادی را در اختیار رسانه ملی قرار دهند، که در حوزه مستند تاکنون دو تندیس گرفته شده و فیلم سینمایی "تنهای تنهای تنها" هم توانسته بود در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر خودش را مطرح کند.
 
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، جوانان بسیاری با میانگین سنی کم که استخدام صدا و سیما هم نیستند در راستای برنامه‌سازی و جشنواره‌ها با مراکز استان‌ها همکاری می‌کنند و مراکز استان‌ها تحت هر شرایطی از این جوانان حمایت می‌کند.

بنابر این گزارش؛ "طهماسبی" با اشاره به حضور جوانان زبده و برنامه ساز در مراکز استان‌ها در تهران گفت: ممنوعیتی ندارد جوانانی که مشهور می‌شوند برای ادامه‌‌ی کار در رسانه‌ی ملی به تهران بیایند، به این دلیل که بسیاری از مجریان و برنامه سازان صدا وسیما در مراکز استان‌ها مشغول به کار بودند و اکنون در پایتخت فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای در حوزه‌ی بین الملل در جشنواره حضور خواهد داشت، تصریح کرد: همکاری با سایر شبکه‌های دیگر کشورها هیچ منعی نداشته و ما قراردادهایی با شبکه‌های محلی کشورهای همسایه امضا کردیم که در مورد فعالیت‌های بین المللی اخیر حوزه‌ی بین الملل سازمان صدا وسیما به چشم می‌آید. فیلم سنمایی "تنهای تنهای تنها" با وجود همه‌ی نگاه‌های سیاسی به آن توانست به خوبی بدرخشد و به دنبال آن تولید پویا نمایی و مستند مراکز استان‌ها توانسته بخشی اعظمی از برنامه‌های این شبکه‌های تلویزیونی را تامین کند.

در حوزه موسیقی 537 اثر به بخش داوری رفته که اساتید بزرگی چون فرهت،‌ ریاحی، ‌سریر، گنجه‌ای ، درویش رضا، منظمی، منتظری وبکان داوری آثار را عهده‌دار هستند و در بخش شعر اساتید چون بهمنی و دیگر بزرگان ادب و فرهنگ کشورمان داوری آثار را عهده دار هستند و باید بگویم که در جشنواره هجدهم ما از همه توانایی‌ها بهره مند شده ایم وساخت برنامه‌های تهرانی در مراکز استانی را ممنوع اعلام کردیم و اگر برنامه‌ایی به تقلیداز برنامه های پایتخت ساخته شده باشد را داوران بی توجه از آن رد شده و در جشنواره هم شرکت نخواهد کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران توجه خاصی به گویشها و مذاهب دیگر کشورمان دارد وبه آنها احترام می‌گذارد. شما در تیزر‌های جشنواره و برنامه‌ها هیچ اثری شبیه برنامه‌های تهران نخواهید دید و میانگین آخرین مخاطب ما در تماشای برنامه‌های مراکز استانها 70 درصد و در رادیو 30 درصد اعلام شده است.

بنابر این گزارش مخاطبان می‌توانند برای دوبله آثار مراکز استان ها از رسیور تلویزیون خود استفاده کرده تا آن برنامه را با زبان مورد نظر خود تماشا کنند و روز 6 خرداد سال جاری افتتاحیه این جشنواره درتبریز آغاز شده و 8 خرداد اختتامیه آن با حضور 1000 مهمان از سراسر کشور با سخنرانی رئیس رسانه ملی به کار خود پایان می دهد.

انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار