سوزان رايس به چين درباره تحرکاتش عليه ويتنام هشدارداد

"سوزان رايس" مشاور امنیت ملی" باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا به صورت تلویحی به چین درباره تحرکاتش در آب‌های خاور دور هشدار داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، مشاور امنیت ملی "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا به صورت تلویحی به چین درباره تحرکاتش در آب های خاوردور هشدار داد.

 تنش های سرزمینی چین با همسایگانش درباره آب‌های دریای چین جنوبی همچنان ادامه دارد. این تنش ها اخیرا بین چین و ویتنام بروز کرده است. روز گذشته مقامات آمریکایی در این خصوص موضع گرفتند و تاکید کردند مقامات چین و ویتنام باید 

تنش ها و اختلاف های خود را از طریق مذاکره و نه ارعاب حل و فصل کنند. مناقشه بین چین و ویتنام زمانی شروع شد که شرکت نفت دولتی چین چندی پیش یک سکوی حفاری را در آبهای مورد مناقشه منطقه برپاکرد. 

"سوزان رایس "مشاور امنیت ملی آمریکا روز گذشته در این خصوص گفت:«ما به صراحت اعلام کرده ایم اقدامات تحریک کننده و ارعاب و اقداماتی برای بوجود آوردن شرایط جدید در منطقه که سبب پیچیده شدن چشم انداز رسیدن به راه حل دیپلماتیک برای مناقشه می شود، به شدت مضر است.»

چند روز پیش ، شناورهای ویتنامی تلاش کردند به آب های موردمناقشه نزدیک شوند اما شناورهای چینی مانع حرکت آن‌ها شدند و شناورهای گارد ساحلی چین یک از قایق های گشتی ویتنام را محاصره کردند.

این درحالی است که مردم ویتنام چندین تظاهرات علیه چین برپاکرده اند. هزاران کارگر ویتنامی نیز روز گذشته به یک پارک صنعتی در حومه شهر هوشه مینه سیتی،پایتخت ویتنام، یورش بردند. آنها به ساختمان هایی حمله کردند که به شرکت های چینی متعلق است. مدیران برخی از این شرکت ها که می گویند شرکت هایشان کره ای یا ژاپنی یا تایوانی است، پرچم های خود را درمقابل درهای ورودی این شرکت ها نصب کرده اند تا مانع از یورش اشتباهی در امان بمانند. 

هوا چیونینگ سخنگوی وزارت امورخارجه چین روز گذشته در این خصوص گفت:« چین به شدت نگران است. ما از دولت ویتنام خواسته ایم تا اقداماتی جدی برای محافظت از اتباع چین و شرکت های چینی در ویتنام صورت بدهد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
موریس
۰۹:۵۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
دعوای چین و ویتنام به شما که چندهزار کیلومتر اونورتر هستید چه ربطی داره ؟ حالا که اینجوره :مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار