تبریز/

تجهیز47 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی به سامانه های تحت فشار

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت : تاکنون 47 هزار و 522 هکتار از اراضی استان به سامانه تحت فشار مجهز شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، یوسفی با اشاره به اینکه 26 هزار و 849 هکتار از اراضی استان به سامانه آبیاری بارانی و 20 هزار و 673 هکتار به سامانه آبیاری قطره ای مجهز شده است، افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه 60 هزار هکتار از اراضی و شبکه های پایاب سدهای استان باید به سامانه تحت فشار مجهز شود.

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی استان و کاهش بارندگی ها در سال آبی جاری اجرای طرح های آبیاری تحت فشار را ضروری دانست و گفت: بهره وری در بخش کشاورزی با اجرای سامانه آبیاری بارانی 20 درصد و با اجرای آبیاری قطره ای 40 درصد افزایش می یابد.

یوسفی علاوه بر سامانه های تحت فشار، اجرای طرح های انتقال آب با لوله، ایجاد کانال های آبیاری عمومی، پوشش انهار سنتی و زهکشی در پایاب سدها را از دیگر طرح های اجرا شده برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و اصلاح اراضی عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به دایر بودن یک هزار و 560 رشته قنات در استان گفت: برای آبیاری بیش از 40 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از آب سفره های زیرزمینی استفاده می شود. گفتنی است وسعت اراضی آبی و دیم استان به ترتیب 412 هزار و 808 هزار هکتار و در مجموع یک میلیون و 220 هزار هکتار است.
 
 
انتهای پیام/س
برچسب ها: سامانه ، تحت ، فشار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.