منصوری‌آرانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ظریف دعوت سفر به عربستان را خواهد پذیرفت/ از گسترش روابط دو کشور استقبال می‌کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دعوت وزیر امور خارجه عربستان از محمد جواد ظریف برای سفر به این کشور گفت: اگر دعوتی از طرف وزیر امور خارجه عربستان صورت گرفته باشد فکر می‌کنم آقای ظریف آن دعوت را خواهد پذیرفت و این سفر بسیار مهم خواهد بود.

عباسعلی منصوری آرانی نماینده مردم کاشان با اشاره به موضوع دعوت وزیر امور خارجه عربستان از محمد جواد ظریف برای سفر به این کشور به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، گفت: دکترین سیاست خارجی ما مبنی بر توسعه روابط با کشورهای همسایه است که در این بین کشورهای اسلامی دراولویت قرار دارد.

وی افزود: عربستان علاوه بر اینکه مرز مشترک با ایران دارد یکی از کشورهای تاثیرگذار جهان اسلامی نیز است بنابراین همکاری دو کشور ایران و عربستان می‌تواند به امن‌تر شدن جهان اسلام کمک کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: عربستان به این نتیجه رسیده و ما هم از گسترش روابط دو کشور استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: گسترش روابط ایران و عربستان به سود جهان اسلام خواهد بود و در بهتر شدن مسائل امنیتی حاشیه خلیج‌فارس تاثیر خواهد گذاشت البته در مورد مسائل مختلف جهان اسلام نیز می‌توانیم گفتگو کنیم.

منصوری آرانی خاطرنشان کرد: متاسفانه در عربستان گروه‌هایی وجود دارند که به دنبال ایجاد شکاف بین روابط ایران و این کشور هستند.

وی گفت: معتقدم باید عقلانیت و آرامشی بین روابط ایران و عربستان حاکم شود تا بتوانیم در مورد موضوعات مهم جهان اسلام رایزنی کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر دعوتی از طرف وزیر امور خارجه عربستان صورت گرفته باشد فکر می‌کنم آقای ظریف آن دعوت را خواهد پذیرفت و این سفر بسیار مهم خواهد بود.

وی در ادامه به علت دعوت عربستان از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به این کشور گفت: سیاست عربستان پیچیدگی‌های زیادی دارد هم شکل حکومت و هم نوع نگاه‌هایی که در آنجا وجود دارد.

نماینده مردم کاشان اظهار داشت: افرادی که در پست‌‌های عربستان قرار می‌گیرند سعی دارند ایده‌های خود را عملیاتی کنند و در خاندان عربستان دو دیدگاه نسبت به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم دور شدن بندربن سلطان در این موضوع تاثیر داشته است چراکه فرزندان فیصل معتقدند باید روابط نزدیک‌تری با ایران داشته باشد، فیصل شخصا فردی نیست که مخالف رابطه با ایران باشد.

منصوری آرانی تصریح کرد: بندر بن سلطان که مسئولیت امنیتی عربستان را برعهده داشت بر سیاست خارجی این کشور تاثیر داشت و فکر می‌کنم با رفتن بندر بن سلطان روابط ایران و عربستان متفاوت خواهد بود.


به گزارش  باشگاه خبرنگاران، روزنامه گاردین چند روز پیش در گزارشی به قلم "مارتین چولوف" در استانبول نوشت: عربستان سعودی از وزیر خارجه ایران برای شرکت در اولین ملاقات سطح بالا بین دو قدرت با نفوذ منطقه، دعوت کرده است.

سعودالفیصل وزیر خارجه سعودی پس از چند ماه ارتباطات سطح پایین‌تر بین دو کشور، با هدف خاتمه دادن به یک سری بحران‌های منطقه‌ای بخصوص سوریه که هر دو طرف در آن نفع دارند، با همتای ایرانی‌اش تماس گرفت.

فیصل گفت: ایران یک همسایه است و با آنها رابطه داریم و با آنها مذاکره خواهیم کرد به این امید که اگر هر اختلاف نظری وجود دارد با رضایت دو کشور برطرف شود. امیدواریم ایران بخشی از تلاش‌ها برای هرچه امن‌تر و شکوفاتر کردن منطقه باشد.

آمریکا سعی داشته است با وجود بی اعتمادی عمیق بین این دو قدرت، ریاض را به مصالحه با ایران ترغیب کند. چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا اواخر این ماه در تلاش برای تنش‌زدایی بر مبنای اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور ایران در اوایل سال که برای بهبود روابط ابراز تمایل کرد،  به پایتخت سعودی سفر خواهد کرد.

دعوت ریاض از ایران در حالی صورت می‌گیرد که نشانه‌های روشنی از حل و فصل آرام چند بن بست در منطقه از طریق توافق دو جانبه بروز کرده است. پس از ده ماه فلج شدگی سیاسی، دولت جدیدی دو ماه قبل در لبنان شکل گرفت. اما سوریه همچنان یک مشکل جدی است. اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل در سوریه روز سه شنبه استعفای خود را که در سطح وسیعی پیش‌بینی می‌شد، اعلام کرد.

رهبران سعودی آشکارا نگران راهبرد آمریکا در منطقه اند که طبق آن ایران به پای میز مذاکره آورده شود که نقش اصلی را در یافتن راه حلی برای سوریه و مشکلات دیگر، احتمالا به استثناء مناقشه اسرائیل و فلسطینیان ایفا خواهد کرد.
گاردین در پایان نوشت: عربستان سعودی همراه با اسرائیل به مذاکرات هسته‌ای با دیده تردید می‌نگرند.

این در حالی است که
"حسین امیر عبداللهیان " معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه در گفت و گو با شبکه خبری العالم،گفت: دعوت کتبی از وزیر خارجه کشورمان برای سفر به عربستان سعودی هنوز دریافت نشده، اما برنامه دیدار وزرای خارجه دو کشور در دستور کار ماست.

 انتهای‌پیام/






انتهای‌پیام/
برچسب ها: ایران ، عربستان ، ظریف ، دعوت ، مجلس ، فیصل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار