در گفتگو با روزنامه اتریشی "وینر سایتونگ":

نهاوندیان: تحریم‌ها رشد اقتصادی ایران را کاهش نداده‌اند

"محمد نهاوندیان" رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران در گفتگو با با روزنامه اتریشی "وینر سایتونگ" گفت که تحریم های غرب نتوانسته است رشد اقتصادی ایران را کاهش دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ "محمد نهاوندیان" رئیس دفتر ریاست جمهوری ایران در گفتگو با روزنامه اتریشی "وینر سایتونگ"، در پاسخ به سوالی در مورد نظر وی در مورد اینکه مذاکرات بین ایران و گروه 5+1  چگونه است، گفت: همه نشانه‌های موجود به یک مسیر بسیار مثبت اشاره می‌کنند، اما ما با توجه به مسائل گذشته می دانیم که این هیچ راهی در مسیر گردش کردن نیست.
وی در ادامه اضافه کرد: اما فضای مذاکرات بسیار خوب و بر مبنای شرایط برد-برد ،که همه طرف های مذاکره خواهان آن هستند ، جریان دارد. هر دو طرف مذاکره باید در پایان به توافقی که همگی  موافق آن هستند دست یابند. همچنین در این مذاکرات حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای باید در نظر گرفته شود، در عین حال باید شک طرف مقابل هم درک شود، به همین دلیل ما این مسئله را روشن کرده‌ایم که می خواهیم حداکثر شفافیت در برنامه های هسته‌ای خود را داشته باشیم. ما همواره بر این مسئله تاکید کرده ایم که به دلایل مذهبی و  اخلاقی کاربرد نظامیدر برنامه‌های هسته‌ای ما هیچ جایگاهی ندارد..
وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که بزرگترین مورد در مسئله هسته‌ای بی اعتمادی و یک درک نادرست از طرف مقابل است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ملاحظات و برنامه هایی برای حل همه مسائل و اختلافاتی که غرب با ایران دارد در نظر شما است گفت: در حال حاضر تنها مسئله هسته‌ای ایران مطرح است. اما اگر ما بتوانیم یک مسئله را حل کنیم طبیعتا شانس برای اینکه بتوان مسائل دیگر را هم حل کرد بیشتر می‌شود. اما این مسئله آشکار شده است که ایران نقش مهمی را در منطقه دارد . سیاست تکذیب کردن ایران به عنوان یک سیاست ناشیانه و نسنجیده از طرف آمریکا از کار درآمد. اروپاییان همواره یک تصویر واقع بینانه‌تری از شرایط داشتند. آن ها فهمیده‌اند که همکاری با ایران در راه حل مسائل منطقه ای می‌تواند بسیار مفید و کارآمد باشد.
نهاوندیان در ادامه به مسئله سوریه پرداخته و در پاسخ به این پرسش که از دید ایران چه راه حلی برای پایان درگیری ها در این کشور وجود دارد گفت: مسئله سوریه یک تراژدی است. امروز ما در سوریه تجمعی از گروه های تروریستی را داریم که از سراسر دنیا به سوریه آمده و آنجا هرج و مزج و اغتشاش کرده‌اند. این تروریست ها زمانی که جنگ تمام شود چه می‌کنند؟ آن ها به کشورهای خود بر می گردند و شما می توانید تصور کنید که دولت ها چه مسائل و مشکلاتی با این گروه ها خواهند داشت.
نهاوندیان در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم  "بشار اسد" برای برگزاری  انتخابات در این کشور برای یک راهکار صلح آمیز در این کشور مفید نیست، گفت: بهتر است پاسخ به این سوال به کارشناسان سوری واگذار کنم.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که ایران چه انتظاراتی از پایان مثبت مذاکرات اتمی دارد گفت: حجم مبادلات از سال های جنگ ما با عراق به جز در دو سال گذشته همواره افزایش داشته است، پس قطعنامه های غرب نتوانسته رشد اقتصاد ایران را کاهش دهد. این مسئله توان مقاومت اقتصاد ایران را نشان می دهد و ما از خودمان این سوال را می کنیم که چه اتفاقی می افتد اگر تحریم های غرب لغو شود. این چشم انداز، امید بسیاری از شرکای تجاری ایران را زنده می‌کند. ایران یکی از بازارهای رشد بسیار نویدبخش برای دهه های آینده است. اگر توان‌های های گازی و نفتی ما با هم در نظر گرفته شود بنابراین ایران در دنیا جایگاه نخست را در این راستا کسب خواهد کرد. ما منابع طبیعی و سرمایه های انسانی داریم.
وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل بحران اوکراین اروپاییان بیش از هر زمان دیگری درک می کنند که مسئله امنیت انرژی از چه اهمیت بالایی برای این قاره برخوردار است. ایران می تواند یک شریک مهم برای اروپا در زمینه انرژی باشد. گاز ایران می‌تواند توسط اجرای پروژه خط لوله نابوکوی اتریش به قلب اروپا سرازیر شود. تا به حال موانع سیاسی از اجرایی شدن این پروژه جلوگیری به عمل آورده اند. اگر ما بتوانیم شک و تردیدهای سیاسی را از سر راه برداریم بنابراین فاکتورهای اقتصادی مهم‌تر می شوند.
وی در بخش پایانی این مطلب به مسئله حقوق بشر در ایران پرداخته و تاکید کرد که ما رعایت حقوق بشر را به عنوان بخشی از برنامه های دولت در نظر داریم. ما همچنین با علاقه در این باره با شرکای خود رایزنی می کنیم.
وی با تاکید بر اینکه اما این گفتگوها و بحث‌ها باید با رعایت مسئله جایگاه های برابر انجام شود گفت: اگر یک طرف، طرف دیگر را از جایگاه بالا به پایین بنگرد بنابراین ما نتیجه خوبی دریافت نخواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار