یک مقام ارشد آمریکایی:

شکاف‌های بسیار قابل توجهی وجود دارد، اما می‌توانیم به یک راه حل دست پیدا کنیم

خبرگـزاری رویترز در گزارشی نوشت: یک مقام ارشد آمریکایی در خصوص خوش‌بینی بیش از حد درباره گفتگوهای هسته ای شش کشور قدرتمند جهان با ایران هشدار داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، این مقام آمریکایی با این حال افزود می توان بر اختلافات غلبه و تا زمان فرا رسیدن ضرب الاجل بیستم ماه ژوئیه به توافق دست پیدا کرد.

این مقام آمریکایی همچنین به برخی از گزارش های رسانه ها درباره مذاکرات هسته ای اشاره کرد که به شکلی نادرست این مساله را القا می کنند که موافقتنامه میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان موسوم به "طرح اقدام جامع"، علنا یک موضوع قطعی است.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در آستانه برگزاری دور چهارم مذاکرات در این باره گفت: مطالب زیادی درباره خوشبینی شما خوانده ام. این موضوع به نوعی از کنترل خارج شده است. برخی شکاف‌های بسیار قابل توجه وجود دارد، اما به باور من می توانیم به یک راه حل دست پیدا کنیم.

این مقام آمریکایی افزود هیات های کشورهای ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین طی هفته کنونی تهیه پیش نویس موافقتنامه ای را آغاز خواهند کرد که هدف آن، محقق کردن برخی محدودیت های خاص علیه برنامه هسته ای تهران خواهد بود. این محدودیت ها در ازای لغو تدریجی تحریم ها علیه ایران اعمال خواهد شد.

مقام مذکور افزود: تنها از آن رو که ما با قاطعیت اقدام به تهیه پیش نویس خواهیم کرد بدین معنا نیست که دستیابی به یک موافقتنامه، قریب الوقوع خواهد بود یا آنکه ما اطمینان داریم در نهایت به راه حلی برای این مشکلات دست پیدا خواهیم کرد.

مقامات دیپلماتیک آگاه از مذاکرات در این باره اعلام کردند دورنمای فعالیت های غنی سازی اورانیوم ایران و تحقیق و توسعه این کشور درباره تجهیزات استفاده شده به منظور غنی سازی اورانیوم، همچنان یک بخش دشوار در مذاکرات شمرده می شود.

این مقام آمریکایی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر احتمالی بحران اوکراین -که منتهی به تحریم های آمریکا و اروپا علیه اشخاص و شرکت های روسی شده است- بر گفتگوهای ایران اعلام کرد این تاثیرات قابل تشخیص نیست.

وی افزود: همکاران روس ما با قاطعیتی همانند دیگر حاضران بر سر میز مذاکره، بر این گفتگوها تمرکز کرده اند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار