قالیباف در برنامه گفتوگوی ویژه برنامه «ایران شهر» مطرح کرد

تلاش برای حل گره‌های ترافیکی با احداث بیش از 22 کیلومتر تونل در پایتخت

شهردار تهران گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده امروز بیش از 22 کیلومتر تونل حمل و نقلی در شهر تهران داریم که این تونل‌ها گره‌های بزرگ ترافیکی را رفع می ‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران طی سخنانی در گفت و گوی تلویزیونی با اشاره به سیاست های مدیریت شهری به منظور توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا، ابراز داشت: آلودگی هوا مهم ترین چالش ما در شهر تهران به شمار می رود و موضوعی است که خسارت های زیاد جانی و مالی به دنبال داشته و تاثیرات منفی بر روح و روان مردم دارد. از این رو دغدغه ما این است که بتوانیم بر این چالش بزرگ در شهر فائق بیایم. البته این امر نیازمند همکاری خوب بین شهرداری تهران، دولت، مردم و همه عزیزان است.

وی ادامه داد: در این میان یکی از موضوعات مهم گسترش حمل و نقل عمومی و حل و فصل گره های ترافیکی است که در این شهر وجود دارد. عزیزانی که در تهران زندگی کرده اند و یا با جغرافیای تهران آشنایی دارند می دانند که بعضی گره های ترافیکی مثل اتوبان شهید چمران و شهید نواب صفوی وجود دارد که این مسیر از دو سه تقاطع اصلی عبور می کند و پیش از این ترافیک های بسیار طولانی مخصوصا در مسیر بزرگراه حضرت امام(ره) ایجاد می کرد، اما به منظور کاهش بار ترافیک در این مسیر، تونل توحید احداث شد. همچنین تونل رسالت نقش مهمی در اتصال بزرگراه رسالت و عبور این مسیر از خیابان آفریقا و خیابان حضرت ولی عصر(عج) داشت.

شهردار تهران افزود: یکی از مشکلات جدی ما در شمال شهر تهران و در شبکه بزرگراهی این بود که دو بزرگراه شرقی و غربی ما اصلا به یکدیگر اتصال نداشتند. به این معنی که پیش از این بزرگراه نیایش از غرب به سمت شرق می آمد و بزرگراه شهید صدر از شرق به سمت غرب حرکت می کرد، اما اتوبان شهید مدرس، خیابان های حضرت ولی عصر(عج) و آفریقا و همچنین خانه های زیاد مسکونی مانع اتصال این دو بزرگراه بودند.

محمدباقرقالیباف در ادامه تصریح کرد: به هر حال با برنامه ریزی هایی که انجام شده است، امروز بیش از 22 کیلومتر تونل حمل و نقل ترافیکی در شهر تهران داریم که این تونل ها گره های بزرگ ترافیکی را حل و فصل می کند. یکی از این گره های ترافیکی نیز در بحث خروج روان خودروها از مرکز شهر است چرا که در مرکز شهر، منطقه 12 و در منطقه بازار حجم ترافیکی بسیار زیادی داریم. البته در سیاست های ترافیکی مان به دنبال این نیستیم که ترافیک بیشتری را به حوزه بازار وارد کنیم بلکه به دنبال آن هستیم تا ترافیک زیادی که در منطقه بازار و مرکز شهر وجود دارد را به صورت روان تر تخلیه کنیم.

وی با اشاره به افتتاح تونل امیر کبیر و کارکردهای ترافیکی این تونل شهری، گفت: با افتتاح این تونل در واقع مرکز منطقه 12 یعنی سه راه امیر کبیر، انتهای خیابان شوش و ابتدای خیابان امیر کبیر که مسیر چرخش ترافیک در مرکز شهر است را با بیش از دو و نیم کیلومتر تونل، به بزرگراه امام علی (ع) وصل کردیم. به این ترتیب امروز شهروندان می توانند در طول حداکثر مدت زمان چهار دقیقه از سه راه امین حضور به بزرگراه امام علی(ع) برسند و از آنجا به شمال، جنوب و شرق تهران حرکت کنند. علاوه بر این امروز می توانیم مسیر بزرگراه ارتش در شمال تهران تا سه راه امین حضور را در کمتر از 15 تا 16 دقیقه طی کنیم، این در حالی است که حتما شهروندان عزیز به یاد دارند که پیش از این، طی کردن این مسیر بیش از یک ساعت زمان می برد.

شهردار پایتخت تاکید کرد: این موضوع به کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه ها و همچنین رفع مسایل و مشکلاتی که در شهر وجود دارد کمک می کند و سرعت حمل و نقل عمومی را نیز افزایش خواهد داد.

وی ادامه داد: البته ما در سیاست حمل و نقلی خود، اولویت را به حمل و نقل عمومی با تاکید بر حمل و نقل ریلی و مترو داده ایم و در کنار آن نیز توسعه اتوبوس ها و اتوبوس های دو کابینه را در حوزه برنامه ریزی داریم.

شهردار تهران در پایان بیان کرد: تلاش ما بر این است که در چهار سال آینده در حوزه حمل و نقل ریلی بتوانیم به بالغ بر سه برابر ظرفیت فعلی برسیم و جا به جایی بیش از 10 میلیون نفر مسافر در روز را تنها در مترو انجام دهیم. طبیعتا با اتوبوس می توانیم این ظرفیت را به بالغ بر 15 میلیون نفر جا به جایی در روز برسانیم و این یعنی همان سیاست برنامه پنجم که بر اساس آن باید بتوانیم 70 درصد سفرهای شهروندان را با حمل و نقل عمومی پاسخ دهیم و سپس برای خودروهای شخصی محدودیت ایجاد کنیم. این موضوع به معنای کاهش آلودگی هوا در بخش مربوط به حمل و نقل عمومی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار