مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ٢٢ اردیبهشت؛

رئیس‌جمهور بر اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد/ تذکر شفاهی نمایندگان به وزیر ارتباطات

٩١ درصد گوشی‌های موبایل قاچاق هستند، اختلال پروتکل اینترنتی UDP رفع شد، کیفیت اینترنت و موبایل نقص دارد، دانشگاهها برای فروش محصولات تولیدی فناوری جایزه می گیرند، زیان 200 میلیون دلاری دولت، جلوگیری از انتشار ناخواسته اطلاعات حیاتی آموزش داده می شود و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






رئیس‌جمهور بر اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد
خبرگزاری تسنیم/ دبیر شورای عالی فضای مجازی از بررسی آیین‌نامه‌های این شورا، الزامات اجرایی شدن سریع شبکه ملی اطلاعات و نحوه تصویب و نظارت بر فعالیت‌های اساسی شورا توسط دستگاه‌های اجرایی کشور در هفدهمین جلسه شورای عالی فضای مجازی خبر داد.

محمدحسن انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی درخصوص تصمیمات هفدهمین جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور که روز شنبه 20/2/1393  به ریاست رئیس جمهور، روسای قوای مقننه و قضائیه و دیگر اعضای حقوقی و حقیقی این شورا برگزار شد، گفت: رئیس جمهوری تاکید کردند که اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات و ارایه خدمات و سرویس های مورد نیاز جامعه بر بستر این شبکه موجب استفاده آسان و راحت تر مردم از فضای مجازی خواهد شد که علاوه بر آن مردم می توانند با امنیت خاطر بیشتری از فضای مجازی داخلی استفاده کنند چرا که با راه اندازی این شبکه برای فعالیت در فضای مجازی نیازی به انتقال اطلاعات و ارتباطات داخلی به خارج از کشور نخواهد بود.



انتظاری درخصوص طرح اصلاح آیین‌‌نامه‌های شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون‌های آن اعلام کرد: پس از ارایه نظرات گوناگون از سوی اعضا، رئیس محترم جمهوری مقرر کردند پیشنهادهای احتمالی به دبیرخانه شورای عالی ارسال شود و دبیرخانه پس از جمع بندی در شورا مطرح کند.

وی افزود: در این جلسه فعالیت‌های اساسی که شورا باید درخصوص مدیریت راهبردی فضای مجازی کشور به عنوان بالاترین نهاد حاکمیتی کشور در این زمینه به آنها بپردازد نیز اعلام و نحوه تصویب و نظارت بر این فعالیت‌ها توسط دستگاه های اجرایی و تقسیم کار ملی در این حوزه ارایه شد تا در جلسه آتی این شورا مورد بررسی اعضا قرار گیرد.


اختلال پروتکل اینترنتی UDP رفع شد
خبرگزاری تسنیم/ محمود واعظی در صفحه شخصی خود در شبکه های اجتماعی نوشت: "در این چند روز کامنتهای شما را مطالعه کردم و احساس کردم بخشی از دوستان از موضوع اختلال در پروتکل UDP ناراضی هستند.



این نگرانی را به زیر مجموعه منعکس و پس از پیگیریهای صورت گرفته امروز گزارش رفع اختلال مذکور را دریافت کردم. ضمن پوزش از اختلال به وجود آمده، خوشحال می شوم در این گونه موارد مراتب از طریق سامانه پاسخگویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شماره تلفن 195 اعلام و در صورت عدم حل موضوع از طریق همین صفحه با من در میان بگذارید."

UDP یک پروتکل ارتباطی اصلی مورد استفاده در اینترنت است.


تذکر شفاهی نمایندگان به وزیر ارتباطات/ کیفیت اینترنت و موبایل نقص دارد
خبرگزاری مهر/ محمد بیاتیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این خبر تاکید کرد: در حال حاضر خدمات موبایل و اینترنت نسبت به آنچه که مردم برای آن هزینه پرداخت می کنند دارای کیفیت قابل قبولی نیست و نقص دارد.

وی با اشاره به تعاملات مثبتی که میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جریان است، اظهار داشت: تذکر در مورد الزام برای رفع نقص های سرویس های ارتباطی کشور به صورت شفاهی به وزارت ارتباطات ارائه شده است تا وزیر ارتباطات موضوعات را از طریق زیرمجموعه های وزارتخانه اش پیگیری کند.



عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به وجود ضعف های زیرساختی و خدماتی حوزه تلفن همراه و اینترنت گفت: اپراتورهای ارتباطی موظفند خدمات قابل قبولی در این حوزه به مردم ارائه کنند؛ به همین جهت وزارت ارتباطات باید این موضوع را از شرکتهای موردنظر مطالبه کرده و بر خدمات ارائه شده نظارت کند.

بیاتیان از برنامه های وزارت ارتباطات برای رفع مشکلات موجود در سال جاری براساس قول این وزارتخانه خبر داد و ادامه داد: هم اکنون معاونت پارلمانی وزارت ارتباطات در جهت رفع موانع و مشکلات موجود در حال پی ریزی و پیگیری مشکلات و رفع نواقص در استانهای مختلف کشور است.

وی با تاکید بر لزوم ارائه خدمات با کیفیت به مردم و بهبود خدمات ارتباطی خاطرنشان کرد: براساس وعده وزیر ارتباطات، از شهریورماه امسال و با راه اندازی نسل سوم و چهارم موبایل در کشور، پیش بینی می شود که خدماتی با کیفیت در این بخش، در اختیار مردم قرار گیرد.


میزان تولید علم کشورها در علوم کامپیوتر
خبرگزاری مهر/ جعفر مهراد گفت: دانشگاه های کشور در دو دهه گذشته گام های موثری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برداشته و نسبت به تاسیس رشته های علوم و مهندسی کامپیوتر در دوره های مختلف تحصیلی اقدام کرده اند. صنعت کامپیوتر شامل گرایش های نرم افزار، سخت افزار و فناوری نوپای IT، هوش مصنوعی و سیستم های اطلاعاتی حوزه های مهمی هستند که دانشجویان زیادی در این حوزه تحصیل نموده و از دانشگاه های مختلف کشور فارغ التحصیل می شوند.

رئیس مرکز منطقه ای افزود: رشد دانشگاه ها و افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی که ناشی از نیاز واقعی جامعه به فعالیت های خدماتی مهندسی فارغ التحصیلان این رشته است در تولید علم نیز تاثیرات مطلوب خود را به جا گذاشته است.

وی اظهار داشت: میزان تولیدات علمی در رشته مهندسی کامپیوتر و علوم وابسته در سال 2013 میلادی بر اساس پایگاه تامسون رویترز نشان می دهد ایران در علوم کامپیوتر با گرایش سیبرنتیک از نظر تولید علم رتبه 32 جهان را در اختیار دارد.

سیبرنتیک:
مهراد اعلام کرد: ایران در علوم کامپیوتر با گرایش سیبرنتیک از نظر تولید علم رتبه 32 جهان را در اختیار دارد. از مجموع کشورهای نوظهور علمی در این فاصله می توان به تایوان، برزیل، هلند، هند، جمهوری چک، رومانی، یونان، ترکیه، رژیم اشغالگر قدس و مکزیک اشاره کرد که به ترتیب رتبه های 9، 15، 16، 20، 24، 25، 26، 28، 29 و 30 را به خود اختصاص داده اند.



سرپرست ISC خاطرنشان کرد: میزان تولیدات علمی ایران در حوزه سیبرنتیک در سال 2013 میلادی 24 مقاله است. ترکیه و رژیم اشغالگر قدس نیز به ترتیب 25 و 26 مقاله تولید کرده اند. رتبه اول به ایالات متحده اختصاص دارد که در این سال 562 مقاله از این کشور در تامسون رویترز به ثبت رسیده است. رتبه های دوم، سوم، چهارم و پنجم نیز به ترتیب به جمهوری خلق چین (487 مقاله)، ژاپن (386 مقاله)، انگلستان (255 مقاله) و آلمان (215 مقاله) تعلق دارد.

مهندسی نرم افزار:
مهراد عنوان کرد: مهندسی نرم افزار شاخه دیگری از علوم کامپیوتر است و تولیدات علمی این شاخه توسط تامسون رویترز به تفکیک گزارش شده است. در اینجا رتبه ایران و ترکیه هر کدام با تولید 120 مقاله در سال 2013 میلادی 24 است. ایالات متحده آمریکا، چین، آلمان، فرانسه و ژاپن 5 کشور نخست تولید کننده علم در مهندسی نرم افزار هستند که هر کدام به ترتیب 2690 مقاله، 1718 مقاله، 738 مقاله، 645 مقاله و 638 مقاله تولید کرده اند.

سخت افزار و معماری:
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: در سخت افزار و معماری، سهم تولیدات ایران 173 مقاله است. ایران با تولید این تعداد مقاله رتبه 15 تولید علم جهان را در دست دارد. در این فاصله نام هیچ یک از کشورهای اسلامی و منطقه مشاهده نمی شود. ایالات متحده با تولید 2702 مقاله در جایگاه اول نشسته است. رتبه های دوم تا پنجم نیز به ترتیب چین (2077 مقاله)، ژاپن (656 مقاله)، تایوان (532 مقاله) و فرانسه (475 مقاله) تعلق دارد.

وی افزود: ترکیه در سخت افزار و معماری با تولید 84 مقاله رتبه 24 تولید علم جهان را از آن خود کرده است و رتبه رژیم اشغالگر قدس نیز 26 است.


دانشگاهها برای فروش محصولات تولیدی فناوری جایزه می گیرند
خبرگزاری مهر/ محمود شیخ‌زین‌الدین در نشست هم‌اندیشی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با روسا و مسئولان دانشگاه‌های برتر کشور با تاکید بر اینکه بدون دانشگاه‌ها بحث اقتصاد دانش بنیان و تجاری‌سازی فناوری، محقق نخواهد شد گفت: 5 درصد از سهم فروش محصولات متکی بر فناوری که در دانشگاه‌ شکل گرفته‌اند به عنوان جایزه به دانشگاه مربوطه تخصیص می‌یابد.

وی با بیان اینکه در زمینه تجاری‌سازی فناوری بر اساس آیین‌نامه در نظر است پنج درصد از سهم فروش محصول متکی بر یک فناوری که در دانشگاه شکل گرفته است به عنوان تشویقی به دانشگاه اختصاص پیدا کند، اظهار کرد: این سیاست تشویقی مشروط به این است که حقوق مادی و معنوی شرکت‌های دانش بنیان نیز توسط دانشگاه‌ها حفظ شود و این رقم صرف فرآیندهایی شود که منجر به تجاری‌سازی محصول می‌شوند.

شیخ زین‌الدین با اشاره به اینکه ساختارها باید مورد توجه قرار گیرد افزود: دانشگاه‌ها به عنوان مرجع علمی و فناوری از سوی مثلا بازار شناخته نمی‌شوند، درحالی که دانشگاه‌ باید منبع علم و فناوری و به عنوان جایی مطمئن برای سرمایه‌گذاری قرار بگیرد و مورد توجه و اهمیت واقع شود.



وی با اشاره به برنامه نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران ادامه داد: نمایشگاه تجهیزات نمونه‌ای از برنامه‌های حمایتی ما برای تجاری‌سازی محصولات و حمایت از دانشگاه‌ها به شمار می‌آید.

دانشگاه‌ها باید خالق الگو باشند

همچنین در این نشست دکتر وطنی، معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید خالق الگو باشند  گفت: کشور توقع دارد که  دانشگاه‌های برتر نقشه راه خود را تعیین کنند و هر یک از آنها در این زمینه الگو باشند.

دکتر وطنی با اشاره به قانون انتخاب دانشگاه‌های برتر و انتظار دولت و مجلس از این دانشگاه‌ها تصریح کرد: قرار است این دانشگاه‌ها در سراسر کشور تاثیر گذار باشند، بی‌شک بهترین دانشجویان و استادان نیز از این دانشگاه‌ها بیرون می‌آیند.

معاون توسعه فناوری با اشاره به اینکه قانون‌گذار دست دانشگاه‌ را باز گذاشته است اضافه کرد: زمانی که دانشگاه‌های برتر کشور برنامه و الگوهای خود را مشخص کردند پس از آن می‌توانند سراغ معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری بیایند، این معاونت آماده هرگونه همکاری با دانشگاه‌هاست.

وی افزود: در واقع توقع کشور از  دانشگاه‌های برتر این است که ضمن تدوین نقشه راه خود عنوان کنند که معاونت علمی چه کمکی برای عملیاتی کردن این نقشه می‌تواند به آنها داشته باشد.


91 درصد گوشی‌های موبایل قاچاق هستند/ زیان 200 میلیون دلاری دولت
خبرگزاری فارس/ مؤسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور میزان فروش گوشی تلفن همراه در کشورمان را 1.8 میلیارد دلار در سال 2013 محاسبه کرده و نرخ رشد متوسط سالیانه فروش این نوع محصول در کشور را حدود 9.1 درصد پیش‌بینی کرده است.



مقایسه آمار واردات گمرکات کشور و برآورد میزان فروش گوشی تلفن همراه کشور نشان می‌دهد که فقط حدود 9 درصد از گوشی های خارجی فروش رفته در کشور از مبادی رسمی و حدود 91 درصد آنها از مبادی غیر رسمی و از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود.

در سال 1391 به ارزش تقریبی 1.630 میلیارد دلار گوشی تلفن همراه به صورت قاچاق وارد کشور شده و با احتساب 10 درصد حقوق گمرکی در همان سال، دولت مبلغ تقریبی 163 میلیون دلار حقوق گمرکی را فقط از محل قاچاق گوشی تلفن همراه در یک سال از دست داده است. با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، دولت سالیانه حدود 200 میلیون دلار فقط از محل قاچاق گوشی تلفن همراه از دست می‌دهد.


جلوگیری از انتشار ناخواسته اطلاعات حیاتی آموزش داده می شود
خبرگزاری مهر/ بهناز آریا - رئیس کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه ای در این باره گفت: این سمینار که از سری سمینارهای آشنایی کمیسیون افتا است و با هدف فرهنگ‌سازی و ارتقاء دانش امنیت عمومی برگزار می شود، قصد دارد مباحث عمومی مطرح در نشت داده‌ها و راه‌های جلوگیری از آن را بررسی کند.

وی درخصوص تعاریف مربوط به نشت داده‌ها (DLP) و لزوم جلوگیری از آن گفت: DLP مجموعه‌ای از فناوری‌ها را در برمی گیرد که با هدف جلوگیری از انتشار ناخواسته اطلاعات حیاتی تجمیع می‌شود.

رئیس کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با تاکید براینکه اطلاعات مهم‌ترین دارایی هر سازمان است، افزود: اولین برنامه هر سازمان برای جلوگیری از نشت اطلاعات، شناسایی و ارزیابی مخاطرات است. پس از این مرحله، سازمان‌ها راه‌های جلوگیری از محقق شدن این مخاطرات را بررسی می کنند.

آریا با اشاره اهمیت اطلاع‌رسانی درباره حفاظت از اطلاعات به عنوان یکی از محورهای بنیادی این سمینار ادامه داد: با توجه به موج حملات سایبری که طی سال‌های اخیر بسیاری از شبکه‌های سازمانی و حتی اطلاعات فردی را مورد تهدید قرار داده، به نظر می‌رسد موضوع تامین امنیت و اطلاعات شبکه‌ها‌ از طرق مختلف ضرورت بیشتری یافته است.



رئیس کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، درباره حفاظت از نشت انواع اطلاعات سازمانی و فردی گفت: در مباحث جلوگیری از نشت اطلاعات، حفاظت از انتشار انواع اطلاعات در حال استفاده، اطلاعات در حال انتقال و اطلاعات ذخیره شده اهمیت می یابد.

این سمینار آموزشی قرار است چهارشنبه 31 اردیبهشت ماه جاری در محل دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شود.

از جمله محورهای این سمینار می‌توان به مواردی همچون آشنایی با تعاریف نشت داده، آشنایی با انواع اطلاعات و نحوه تعریف خط مشی های کاری، استراتژی‌های مدیریت ریسک داده‌ها، امنیت در End Point، حفظ محرمانگی و جامعیت داده ها، انواع روش های رمزنگاری، مدیریت دستگاه ها، امنیت شبکه و معرفی ده راهکار جلوگیری ازنشت داده‌ها اشاره کرد.

مخاطبان این سمینار مدیران و کارشناسان حوزه‌های فناوری اطلاعات و امنیت اطلاعات، سیستم های مالی و اعتباری و بانک ها، مخابرات، شهرداری و کلیه خدمات و سرویس های عمومی، صاحبان کسب و کار، مدیران و کارشناسان در کلیه رشته های صنعت و علاقمندان به مباحث امنیت و جلوگیری از نشت اطلاعات هستند.


کمال محامدپور به وزارت ارتباطات بازگشت
خبرگزاری مهر/ محمود واعظی، دکتر کمال محامدپور را که معاون وزیر ارتباطات در دولت نهم بود به سمت عضو اصلی هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت منصوب کرد.



در متن این حکم آمده است:

"جناب آقای دکتر کمال محامدپور
نظر به شایستگی و تجارب ارزشمندتان در امور مدیریتی و با استناد به ماده (16) اساسنامه و صورتجلسه مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت ارتباطات زیرساخت جناب عالی را به مدت دو سال به سمت "عضو اصلی هیئت مدیره " منصوب می نمایم.

امید است با اتکال به قادر متعال و رعایت اخلاق و تقوی الهی و با جدیت و تلاش وافر، خدمتگزاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم سرافراز ایران را سرلوحه کار خود قرارداده و در چارچوب اساسنامه ضوابط و مقررات مربوطه جهت تحقق اهداف دولت تدبیر و امید موفق باشید.

توفیق شما را در تقویت عزت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از درگاه ایزد منان مسالت می نمایم."

خبرگزاری مهر/ دکتر محامدپور از ابتدای دولت نهم عهده دار سمت معاونت آموزش، تحقیقات و امور بین الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدتی نیز به طور همزمان سرپرست مركز تحقیقات مخابرات بود که اواخر عمر دولت نهم و در مرداد 88 از سمت خود استعفا داد.


عرضه شماره های سیم کارت دائمی به مناسبت روز پدر
خبرگزاری مهر/ به مناسبت ميلاد پر بركت حضرت علي(ع) و روز پدر از ساعت 14 روز يكشنبه 21 ارديبهشت ماه، اپراتور اول تلفن همراه كشور، رنج جديدي از سيم كارت هاي دائمي خود با شماره هاي مناسب را از طريق سامانه گلچين عرضه مي كند.

شماره هاي جديد كه از رنج ۹۱۲۹۳۴ سيم كارت هاي دائمي همراه اول است، همراه با رنج هاي قديمي تر كه در سامانه گلچين اپراتور اول موجود است، با قيمت مصوب عرضه مي شود.



علاقه مندان مي توانند جهت خريد سيم كارت هاي دائمي و اعتباري همراه اول، با مراجعه به پرتال اين اپراتور به نشاني www.mci.ir، وارد سامانه گلچين شده و با جستجو در ميان شماره هاي عرضه شده، شماره و دفتر خدمات ارتباطي مورد نظر خود را انتخاب كنند.

خریداران پس از دريافت پيامك دعوت، مي توانند با مراجعه به دفتر انتخاب شده، سيم كارت خود را تحويل بگيرند.


انتهای پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار