ثبت رکورد جدید آلمان در زمينه صادرات جنگ افزار

پایگاه اینترنتی دویچه وله از افزایش صادرات جنگ افزار آلمان به کشورهای خارج از ناتو و اتحادیه اروپا در سال گذشته خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛پایگاه اینترنتی دویچه وله فارسی نوشت: صادرات تسلیحات آلمان به کشورهای خارج از ناتو و اتحادیه اروپا در سال گذشته به‌ نحو چشمگیری افزایش یافت.

 این پایگاه اینترنتی افزود: اپوزیسیون آلمان از دولت این کشور به ویژه به علت فروش تسلیحات به نظام‌های غیر دموکراتیک به شدت انتقاد می‌کند. به گزارش مجله اشپیگل، فروش جنگ‌افزار ساخت آلمان در سال گذشته میلادی افزایش نشان می‌دهد.

این پایگاه اضافه کرد: گزارش یاد شده با تکیه بر پرسش نمایندگان حزب چپ‌ها در پارلمان از دولت آلمان تنظیم شده است. دولت آلمان در سال 2013 در مجموع 8/5 میلیارد یورو مجوز صادرات تسلیحات به صورت موردی صادر کرده است. این رقم 24 درصد نسبت به سال پیش از آن رشد نشان می‌دهد. از رقم یاد شده 6/3 میلیارد یورو جنگ‌افزار به کشورهایی فروخته شده است که نه عضو اتحادیه اروپا هستند و نه عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو).

به گزارش این منبع، آلمان یک سال پیش از آن (2012) 6/2 میلیارد یورو به کشورهایی از این دست، جنگ‌افزار صادر کرده بود. در سال 2013 با مجوزهای غیر موردی هم 5/2 میلیارد یورو جنگ‌افزار صادر شده است؛ این رقم از متوسط سال 2012 کمتر است.

دویچه وله در ادامه افزود: بنا بر اعلام وزارت اقتصاد آلمان، مجوزهای غیر موردی برای صادرکنندگانی صادر می‌شود که دولت به آنها اعتماد ویژه دارد. این پایگاه اینترنتی تصریح کرد: به گفته یکی از نمایندگان حزب چپ‌ها در پارلمان آلمان، هم اکنون تقریبا دو سوم صادرات تسلیحاتی آلمان به مقصد کشورهای خارج از ناتو است.

وی این موضوع را وحشت برانگیز می‌داند:آنگلا مرکل توجهی به این بحث نمی‌کند و تسلیحات آلمانی را در اختیار دیکتاتورها قرار می‌دهد. این پایگاه در ادامه افزود: در میان ده واردکننده بزرگ جنگ‌ افزارهای آلمانی نام الجزایر، قطر و عربستان سعودی به چشم می‌خورد. کارشناس تسلیحاتی حزب سبزها در پارلمان آلمان تحویل سلاح به رژیم‌های تمامیت‌خواه را گرایش بسیار خطرناک و غیر مسئولانه سال‌های اخیر برشمرده است که همچنان با شیب تندی ادامه دارد.

به گزارش این منبع، ‌روز جمعه (9 مه/ 19 اردیبهشت) اعلام شده بود، ‌آلمان با فروش 1/135 میلیون یورو تسلیحات سبک، در این زمینه نیز رکورد تازه‌ای در سال 2013 ثبت کرده است. این رقم رشدی 43 درصدی نسبت به سال 2012 نشان می‌دهد. عربستان سعودی در این عرصه یکی از واردکنندگان اصلی جنگ‌افزارهای آلمانی بوده است. سلاح‌های کمری، مسلسل‌های کوچک، نارنجک و موشک‌اندازهای قابل حمل از جمله تسلیحات سبک هستند.

پایگاه اینترنتی دویچه وله در پایان نوشت: در مورد صادرات تسلیحات در آلمان شورای عالی امنیت فدرال تصمیم می‌گیرد؛ رایزنی این شورا پشت درهای بسته صورت می‌گیرد و تصمیم‌ها نیز اعلام نمی‌شوند. این شورا از 9 عضو دائم تشکیل می‌شود که عبارتند از صدر اعظم، رئیس دفترش، وزیران امور خارجه، دفاع، کشور، دارایی، اقتصاد، دادگستری و همکاری‌های اقتصادی.


انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، آلمان ، رورد ، جنگ ، افزار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار