اصفهان/

استمرار کاهش حوادث بریک اوت در ماشین های ریخته گری فولاد مبارکه

با انجام اقدامات اصلاحي در خطوط ريخته‌گري فولاد مبارکه و کاهش حوادث بريک اوت (خارج شدن مواد مذاب از قالب) در اين واحد توليد ذوب هاي ايمن و بدون حادثه در سال 92 به 85/99 درصد رسيد

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان ، احسان مقدس کارشناس فرآيند توليد ناحيه فولادسازي و ريخته‌گري مداوم اين خبر را داد و با بيان اينکه اين حوادث نسبت به سال 1391حدود 10 درصد کاهش داشته است افزود: حوادث بريک اوت سال 1391 نيز نسبت به سال 1390 حدود 40 درصد کاهش يافته بود.

وي با اشاره به چگونگي توليد تختال در ماشين‌هاي ريخته‌ گري تصريح کرد: در فرايند ريخته‌گري مداوم فولاد درون قالب فلزي، در انجماد اوليه يک پوسته فولادي در سطح بيروني که در تماس با قالب فلزي است تشکيل شده و با حرکت به سمت پائين و پيشرفت انجماد، اين پوسته فولادي ضخيم تر شده و از قالب خارج مي‌گردد. هنگام خروج شمش از قالب به هر دليلي ممکن است پوسته فولادي منجمد شده استحکام کافي نداشته باشد و در يک نقطه پاره شده و فولاد مذاب به بيرون نشت کند که ضمن آتش سوزي خساراتي نيز به ماشين ريخته‌گري وارد مي‌شود.

وی توقف توليد ناشي از هر حادثه بريک اوت را به طور متوسط 275 دقيقه جهت برشکاري و تميزکاري ماشين ريخته‌گري مداوم و تعويض قطعات آسيب ديده است بيان کرد و افزود : قطعات آسيب ديده (قالب و سگمنت) نيز با هزينه اي بالغ بر 300 ميليون ريال براي هرکدام در تعميرگاه مرکزي تعمير مي‌شود.

وی در همين رابطه افزود: در مرحله بعدي خنک کاري ثانويه که شمش از يک مسير غلطکي عبور کرده و با پاشش مستقيم آب بر سطح پوسته فولادي جامد شده خنک مي‌شود و پس از طي کردن مسيري که به آن طول متالورژيک گفته مي‌شود، انجماد تختال تکميل و هنگام رسيدن به ماشين برش به طول 10 متر بريده و به واحد خنک کاري و اصلاح تختال ارسال مي‌شود.

کارشناس فرآيند توليد ناحيه فولاد سازي و ريخته گري مداوم با تاکيد بر انجام صحيح اقدامات برگشت ناپذير در راستاي کاهش حوادث گفت : با اين اقدام روند کاهش حوادث تثبيت شده و در سال جاري نيز ادامه خواهد داشت. 

 
برچسب ها: اصفهان ، کاهش ، حوادث ، بریک ، اوت ، در ، ماشین ، های ، ریخته ، گری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.