رییس مرکز منطقه ای علوم و فناوری خبر داد

کسب رتبه ۱۳ جهان در رشته "هوش مصنوعی" از آن پژوهشگران ایرانی شد

براساس آمار منتشر شده میزان تولیدات پژوهشگران ایرانی در سال 577،2013 مقاله بود که رتبه ۱۳ جهانی را کسب کرده اینم

جعفر مهراد رییس مرکز منطقه‌ای علوم و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: میزان تولیدات پژوهشگران ایرانی براساس پایگاه تامسون در گرایش‌های مختلف علمی مشخص شد چنانچه میزان تولیدات علمی در سخت افزار و معماری، سهم تولیدات ایران ۱۷۳ مقاله است. ایران با تولید این تعداد مقاله رتبه ۱۵ تولید علم جهان را در دست دارد. در این فاصله نام هیچ یک از کشورهای اسلامی و منطقه مشاهده نمی‌شود. 

وی افزود: ایالات متحده با تولید ۲۷۰۲ مقاله در جایگاه اول نشسته است. رتبه‌های دوم تا پنجم نیز به ترتیب چین (۲۰۷۷ مقاله)، ژاپن (۶۵۶ مقاله)، تایوان (۵۳۲ مقاله) و فرانسه (۴۷۵ مقاله) تعلق دارد. 

مهراد تصریح کرد: ترکیه در سخت افزار و معماری با تولید ۸۴ مقاله رتبه ۲۴ تولید علم جهان را از آن خود کرده است. رتبه رژیم اشغالگر قدس نیز ۲۶ می‌باشد. 

وی در ادامه در خصوص میزان تولیدات علمی در گرایش هوشی مصنوعی اظهار داشت: رتبه ایران در گرایش هوش مصنوعی در خور توجه است. در این رشته ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی ۵۷۷ مقاله تولید کرده و رتبه ۱۳ تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است. کشورهایی که پیش از ایران قرار دارند به ترتیب چین، آمریکا، هندوستان، اسپانیا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ژاپن، ایتالیا، کره جنوبی، تایوان و کانادا می‌باشد. 

مهراد تصریح کرد: از مجموع سایر کشورهای اسلامی، ترکیه دارای ۴۲۴ مقاله (رتبه ۱۶)، مالزی ۲۷۵ مقاله (رتبه ۲۰)، تونس ۱۴۶ مقاله (رتبه ۳۲) و عربستان سعودی دارای ۱۱۴ مقاله (رتبه ۳۵) است. رتبه رژیم اشغالگر قدس با تولید ۱۳۰ مقاله، ۳۳ می‌باشد. 

وی در ادامه اظهار داشت: ایران در بین ۱۴۱ کشور تولید کننده علم در گرایش سیستم‌های اطلاعاتی از علوم کامپیو‌تر با تولید ۲۳۰ مقاله، رتبه ۲۰ تولید علم جهان را در اختیار دارد. تنها کشور مسلمان که تا اینجا پیش از جمهوری اسلامی ایران قرار دارد مالزی است. مالزی در سال ۲۰۱۳ میلادی با تولید ۲۴۸ مقاله در جایگاه ۱۹ تولید علم جهان نشسته است. رتبه‌های اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم به ترتیب به آمریکا (۳۹۴۰ مقاله)، چین (۳۹۱۷ مقاله)، کره جنوبی (۱۱۶۳ مقاله)، ژاپن (۱۱۵۱ مقاله) و انگلستان (۹۴۰ مقاله) تعلق دارد. 

مهراد تصریح کرد: جایگاه ترکیه، عربستان سعودی و پاکستان در گرایش سیستم‌های اطلاعاتی به ترتیب ۲۵، ۲۶ و ۳۰ می‌باشد. رژیم اشغالگر قدس ۱۸۷ مقاله تولید کرده و رتبه آن ۲۲ است. 
وی در ادامه گفت: تامسون رویترز با توجه به محتوای موضوعی مقالات، رشته‌های موضوعی را در رده بندی‌های خاص خود قرار می‌دهد. نظریه‌ها و روش‌ها نیز بر این اساس تقسیم بندی شده است. 

وی افزود: اعضای هیئت علمی و پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران با تولید ۲۵۳ مقاله که رقمی چشمگیر است، ایران را در مقام ۱۹ تولید علم جهان نشانده‌اند. هیچ یک از کشورهای اسلامی و منطقه در این فاصله قرار ندارند. کشور مالزی با تولید ۲۱۷ مقاله حائز رتبه ۲۳، ترکیه با تولید ۲۱۴ مقاله حائز رتبه ۲۶ و تونس با تولید ۱۰۰ مقاله حائز رتبه ۳۹ است. 

مهراد به کاربردهای چند رشته ایی اشاره کرد واظهار داشت: آخرین شاخه که در تامسون رویترز ذیل مقوله علوم کامپیو‌تر موضوع بندی شده است، کاربردهای چند رشته‌ای است. در این بخش، ایران بیش از سایر شاخه‌هایی که تاکنون مورد توجه قرار گرفت، رتبه‌ای بالا‌تر بدست آورده است. ایران در این زمینه با تولید ۶۰۱ مقاله، مقام ۱۱ تولید علم جهان را در اختیار دارد. تنها دو کشور هندوستان و تایوان به ترتیب با رتبه‌های ۷ و ۸ در گروه کشورهای نوظهور علمی جلو‌تر از ایران قرار دارند. 

وی ادامه داد: حتی ژاپن، استرالیا، کره جنوبی ودهها کشوردیگر پیشرفته و درحال توسعه بعداز جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. 

سرپرست ISC در پایان خاطرنشان ساخت: رتبه ترکیه ۱۷، ورتبه رژیم اشغالگر قدس دراین زمینه ۳۸ می‌باشد. کشورهای مالزی، تونس وعربستان سعودی نیزبه ترتیب با تولید ۱۹۲، ۱۵۱ و ۱۴۶ مقاله رتبه‌های ۲۵، ۳۰ ۳۱ رابدست آورده‌اند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار