اهالی رسانه باید چشم باز و گوش شنوا داشته باشند

رییس ستاد جشنواره رادیو در دیدار صمیمی با مهمانان خارجی شرکت کننده در جشنواره رادیو بر رسالت رسانه برای مقابله با ظلم و بی عدالتی در جهان و خروج از بحران های جهانی تاکید کرد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره؛ دکتر "محمد حسین صوفی" معاون صدا ی رسانه ملی با مهمانان و مدعوین شرکت کننده در سیزدهمین جشنواره و پنجمین اجلاس جهانی صدا دیدار کرد.

این دیدار صمیمی در سالن مذاکرات مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما با حضور مدعوینی از کشورهایسنگاپور،لهستان،صربستان،مالزی،رومانی،کرهجنوبی،چین،مالزی،انگلستان،ژاپنومالزی برگزار شد.

محمد حسین صوفی معاون صدای رسانه ملی و رییس ستاد جشنواره  رادیو گفت: ما در ایران معتقدیم رسانه یک دانشگاه بزرگ فرهنگی و تاثیر گذار است که مدرسین و معلمین آنها برنامه سازان و مخاطبان آن دانشجویان هستند.

در ادامه این دیدار صمیمی که در سالن مذاکرات مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، معاون صدا افزود: در رسانه جمهوری اسلامی ایران برای اقشار مختلف جامعه درتمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برنامه های مناسب تولید و پخش می شود و در عین حال جشنواره و اجلاس رادیو فرصت مغتنمی است برای برنامه سازان و همچنین متفکران و نظریه پردازان رادیویی تا با انتقال تجربیات از دستاوردهای رسانه ای یکدیگر نیز استفاده نمایند.

رییس ستاد جشنواره رادیو با اشاره به اینکه ما به عنوان اهالی رسانه باید چشم باز و گوش شنوا برای دیدن و شنیدن حقایق داشته باشیم ، افزود: بشر امروز علی رقم دیدن و شنیدن زیبایی ها از برخی ناملایمات و نابسامانی ها در جامعه رنج می برد، کماکان در دنیا بحران جنگ وجود دارد و ظلم و بی عدالتی در برخی جوامع دنیا وجود دارد و هنوز جهان با بحران محیط زیست و بحران در خانواده ها روبروست وما به عنوان افراد آگاه در رسانه وظیفه داریم برای خروج از این بحران ها برنامه سازی کنیم.

وی با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هر گونه همکاری با نهادهای رسانه ای جهان بیان داشت: خوشبختانه در سالهای اخیر در ایران رشد و توسعه خوبی در شبکه های رادیویی و تلویزیونی ایجاد شده، ما به انواع زبان ها برنامه های رادیویی و تلویزیونی داریم، شبکه های تلویزیون به زبان های عربی، انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی خبر پخش می کند و شبکه های رادیویی نیز به بیش از 50 زبان دنیا به تولید و پخش برنامه  می پردازد.

صوفی رییس  ستاد جشنواره رادیو به وجود شبکه های لوکال در همه استان های کشور اشاره کرد و گفت: در ایران 26 شبکه ملی و سراسری داریم که به سه دسته شبکه های رادیویی عمومی، تخصصی و اختصاصی تقسیم شده و برنامه های متنوعی تولید و پخش می کنند .

معاون صدا با اشاره به جایگاه ویژه موسیقی در برنامه های رادیویی گفت: ما در برخی شبکه های رادیویی به صورت 24 ساعته انواع موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و محلی  پخش می کنیم، همچنین درشبکه های دیگر رادیویی نیز به تفکیک موسیقی های بدون ساز در قالب نغمات آیینی و همچنین پخش موسیقی در کنار اطلاع رسانی و اخبار رادیویی برای مخاطبان و علاقه مندان پخش می کنیم تا ضمن اطلاع رسانی فضای با نشاطی برای  شنوندگان فراهم شود.

وی افزود:  ایران برای تبادل تجربیات و دستاوردها ی آموزشی و حضور در جشنواره ها و همایش های بین المللی به منظور ارائه نظرات و تبادل تجربیات درحوزه برنامه سازی آمادگی دارد.

وی در پاسخ به سوال میهمان خارجی در خصوص اینکه آیا شبکه رادیویی ویژه معلولان در ایران وجود دارد یا خیر گفت: در ایران شبکه رادیویی ویژه معلولان وجود ندارد اما در همه شبکه رادیویی به ویژه رادیو خانواده به مشکلات خانواده ها در خصوص معلولان نیز توجه شده و در این خصوص برنامه سازی شده است.

وی در خصوص توجه به مقوله گردشگری گفت: در شبکه های مختلف رادیویی جاذبه های گردشگری، تفریحی و توریستی کشور معرفی می شود تا شنوندگان با جاذبه های گردشگری ایران آشنا شوند.
معاون صدای رسانه ملی نیز با اشاره به برنامه های رادیویی در حوزه سلامت نیز گفت: جامعه سالم به انسان های سالم نیاز دارد، با توجه به اینکه روز به روز شاهد پدید آمدن امراض جدید در جوامع هستیم یکی از رسالت های رسانه هشدار در خصوص بیماری ها و آموزش به مردم برای پیشگیری ازابتلا به بیماری ها است که وجود رسانه های سلامت محور تسهیلات را برای مردم ایجاد می کند تا با کمترین هزینه بیشترین آموزش را برای مردم داشته باشد که در راستای تحقق این امر رادیو تلاش می کند با بهره گیری از پزشکان و کارشناسان مباحث پزشکی در تولید و پخش برنامه های رادیویی از دانش، تجربه و نظرات آنان بهره ببرد.

صوفی به میزان تولید برنامه های رادیویی اشاره کرد افزود: در 26 شبکه رادیویی روزانه بیش از 600 ساعت در قالب 1200 عنوان برنامه در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... تولیدمی شود، همچنین در برنامه های گفت و گو محور به موضوعات خاص پرداخته می شود و نظرات  و دیدگاه های کارشناسان در خصوص موضوعات مختلف مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

معاون صدای رسانه ملی و رییس ستاد جشنواره رادیو با اشاره به تولید برنامه های فرهنگی و نمایشی در شبکه های رادیویی نیزگفت:  درهمه شبکه های رادیویی برنامه های متنوع و مختلفی در قالب طنز، مشاعره، مناظره و ... تولید می شود به طور مثال در رادیو نمایش مستقیماً نمایش های رادیویی  از ایران و سایر کشور ها در قالب قصه، نمایش و رمان و حتی فیلم های سینمایی پخش می شود ، شبکه فرهنگ نیز برنامه های در حوزه فرهنگ و ادب برای مخاطبان تولید می کند، شبکه دانش نیز در حوزه علم و فناوری برنامه به تولید و پخش برنامه می پردازد.

در ادامه این دیدار صمیمی میهمانان خارجی شرکت کننده  نیز به صمیمیت و تعامل همکاران رادیو در ایران اشاره کردند و برگزاری چنین جشنواره هایی را در شناخت فرهنگ و تمدن ایران موثر دانستند.


انتهای پیام/ اس
برچسب ها: رادیو ، رسانه ، جشنواره ، اجلاس ، صدا ، صوفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار