در صحن علنی مطرح شد

مطهری: نظر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در روند قانونگذاری به صلاح مجلس نیست/ لاریجانی: نظر مجمع ارشادی است

نماینده مردم تهران با اشاره به دستورالعمل روز گذشته رئیس‌ مجلس شورای اسلامی به کمیسیون‌های تخصصی مجلس اظهار داشت: نظر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در روند قانونگذاری به صلاح مجلس و کشور نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی امروز بهارستان با استناد به قانون اساسی و بند 11 ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: دستوالعملی که روز گذشته جنابعالی به کمیسیون‌ها ارسال فرمودید این دستورالعمل در نهایت مجلس را در امر قانونگذاری محدود می‌کند و به معنی پدید آمدن چیزی حتی بالاتر از مجلس سنا به نام مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد بود.

وی افزود: مجلس سنا به این معنی است که مصوبه مجلس شورا را بررسی و تصویب می‌کند در حالی که در اینجا مجمع تشخیص مصلحت قبل از اینکه طرحی در مجلس مطرح شود، نظر دهد و قاعدتا ما باید براساس نظر آنها تصمیم‌گیری کنیم که آیامی‌توانیم وارد طرحی شویم یا خیر، لذا این به هیچ وجه به صلاح مجلس و کشور نیست و اساسا یک نوع مشارکت مجمع تشخیص در امر قانونگذاری است.

مطهری تصریح کرد: این به این معنی است که مجمع در اولین مرحله قانونگذاری وارد می‌شود در حالی که این خلاف فصل ششم قانون اساسی خصوصا اصل 74 قانون اساسی است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: در روال فعلی مسئله انطباق با سیاست‌های کلی نظام به وسیله خود نمایندگان رعایت می‌شود، قاعدتا مفهوم آیین‌نامه اخیر مجمع تشخیص هم باید همین باشد که مجلس نظر مشورتی مجمع را لحاظ کند همین کاری که امروز انجام می‌شود، بنابراین هیچ الزام و بایدی نباید در کار باشد و به هر حال تصمیم‌گیر اصلی مجلس است که خواهشمندم این موضوع را تصحیح فرمایید.

لاریجانی نیز در پاسخ به اخطار مطهری اظهار داشت: همانطور که شما گفتید مقصود همین است متنی که بنده قرائت می‌کنم عین دستوری است که مقام معظم رهبری داده‌اند، "نوشتند در ماده 7 به صورت ذیل تغییر یابد، رئیس مجلس شورای اسلامی موظف است پس ازاعلام وصول طرح‌ها و لوایح در مجلس نسخه‌ای از آنها را برای اطلاع مجمع ارسال نماید، این متن بنده قرائت کردم نوشته‌ای است که دفتر ایشان به مجمع داده‌اند، پس اولین کار این است که وقتی طرح و لوایحی به مجلس آمد نسخه‌ای را باید به مجمع بدهیم که ما اعلام کردیم کمیسیون این کار را انجام دهد.

وی افزود: همزمان با بررسی طرح‌ها و لوایح به خصوص قانون برنامه، قانون بودجه وتغییرات بعدی آنها در مجلس شورای اسلامی کمیسیون نظارت مجمع نیز محتوای آنها را از نظر انطباق و عدم مغایرت با سیاست‌های کلی مصوب بررسی می‌نماید.

لاریجانی تصریح کرد: در مجمع تشخیص مصلحت نظام کمیسیون نظارتی وجود دارد که کارشان این است که سیاست‌های کلی رعایت می‌شود یا نه، همزمان که ما طرح‌ها و لوایح را در مجلس بررسی می‌کنیم آنها نیز بررسی خود را انجام می‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کمیسیون نظارت مواردی را که مغایر یا غیرمنطبق حسب مورد با سیاست‌های کلی می‌بیند به شورای مجمع گزارش می‌نماید، به این معنی که خود کمیسیون نظارت نمی‌تواند تصمیم بگیرد، باید گزارشش در مجمع طرح شود و در آنجا راجع به آن تصمیم‌گیری شود، در صورتی که مجمع هم مغایرت یا عدم انطباق را پذیرفت نمایندگان مجمع موارد مغایرت و عدم انطباق را حسب مورد در کمیسیون‌های ذیربط مجلس مطرح می‌کنند، یعنی اگر مجمع احساس کرد طرح یا لایحه‌ای یا موادی از آنها خلاف سیاست‌های کلی است نظر خود را به کمیسیون ذیربط می‌دهد که این نظر مشورتی است و الزامی نیست.

لاریجانی با بیان اینکه "بایدی" که بنده در دستورالعملی که به کمیسیون‌ها نوشتم باید ارشادی است ادامه داد: عقلاییست ما نظر مجمع را لحاظ کنیم اما الزامی بر نمایندگان نیست و آنها می‌توانند نظر مجمع را لحاظ نکنند، پس نظر مجمع در کمیسیون مطرح می‌شود و در کمیسیون ذیربط مجلس مطرح می‌شود، اگر آنها نظر ندادند که هیچ ولی اگر نظر دادند در کمیسیون مطرح می‌شود و نهایتا اگر درمصوبه نهایی مجلس مغایرت و عدم انطباق باقی ماند، یعنی کمیسیون نظر مجمع را نپذیرفت و پس از طرح در صحن مجلس نیز نمایندگان نیز نظر مجمع را نپذیرفتند در اینجا شورای نگهبان مطابق اختیارات و وظایف خویش براساس نظر مجمع اعمال نظر می‌کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر ما در کمیسیون نظر مجمع که مشورتی است نپذیرفتیم، نمایندگان هم در صحن علنی نظر مجمع را نپذیرفتند در شورای نگهبان مطابق نظر مجمع به مصوبه ما ایراد گرفته می‌شود دوباره طرح یا لایحه مربوطه به مجلس برمی‌ گردد،‌ این کل ماجراست و این به معنای مجلس سنا نیست مجمع نظر مشورتی می‌دهد، در فرآیند قانونگذاری هم دخالتی ندارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: قانون ، اساسی ، مطهری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.