ارتقایی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

بزرگترین "سد تهران" در بی‌آبی دست‌وپا می‌زند/ مجوز "قطع آب" مشترکان پرمصرف صادر شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران گفت: بزرگ‌ترین سد استان تهران به دلیل کاهش بارندگی‌ها تنها 53 میلیون مترمکعب آب دارد و این امر نشان از توجه بیشتر مردم به مقوله صرفه‌جویی آب است.

خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مبنی بر آخرین وضعیت مجوز قطع آب مشترکین پرمصرف گفت: مشترکین پرمصرف تاکنون شناسایی شدند و اخطار قطع آب برای آنان صادر شده است.  
 
وی ادامه داد: بخش شورای تأمین آب استان اجازه قطع آب مشترکین پرمصرف را داده است و شرکت آب و فاضلاب استان تهران به دنبال کسب مجوز از کار گروه دولت است.
 
ارتقایی اظهار داشت: مصرف روزانه آب تهران طی روزهای اخیر به سه میلیون مترمکعب رسیده و با توجه به گرمای زودرس احتمال افزایش مصرف آب در تهران بالاست.
 
وی اظهار داشت: اگر مردم صرفه‌جویی نکنند ناچار به اعمال افت فشار شدید هستیم و مشترکین پرمصرف نیز با قطعی آب روبه‌رو خواهند شد.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه بالغ بر 70 میلیون مترمکعب کمبود آب داریم گفت: برای این منظور مجوز حفر 70 حلقه چاه داده شده است و همچنین پیش‌بینی شده تا مردم نیز در مدیریت مصرف آب و صرفه‌جویی 20 درصدی پررنگ عمل کنند.
 
** فرونشست 12 سانتی سفره‌های زیرزمینی

ارتقایی در ادامه از وضعیت دشت‌های ممنوعه استان تهران نیز گفت: 60 دشت تهران در وضعیت ممنوعه قرار دارند و سفره‌های زیرزمینی تا 12 سانتی‌متر نشست داشته است.
 
ارتقایی تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا با استفاده از پساب تهران سطح سفره‌های زیرزمینی دشت‌های ممنوعه را بهبود ببخشیم.
 
** کاهش 16 درصدی بارندگی‌ها  

ارتقایی در خصوص وضعیت بارندگی استان تهران نیز گفت: طی دو سال اخیر میزان بارندگی در استان تهران کاهش چشمگیری داشته است به طوری که در مقایسه با سال قبل بارندگی‌ها کاهش 16 درصدی را نشان می‌دهند همچنین در مقایسه با میانگین درازمدت بارش‌ها کاهش 34 درصدی را نشان می‌دهد.
 
وی همچنین از کاهش 20 درصدی روان‌آب‌ها نیز خبر داد و گفت: در حال حاضر سامانه شرق استان تهران در شرایط مساعدی قرار ندارد.
 
وی تصریح کرد: در سامانه شرق بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بالغ بر 80 میلیون مترمکعب از سد لار ، 90میلیون مترمکعب از سد لتیان و 30 میلیون مترمکعب از سد ماملو که طی شش ماهه دوم سال وارد مدار خواهد شد تأمین آب می‌شود و در سامانه غرب نیز از سدهای طالقان و ... بالغ بر 350 میلیون مترمکعب آب تأمین خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: یعنی چیزی حدود570 میلیون مترمکعب آب از منابع آب سطحی برای تأمین آب استان تهران استفاده خواهیم کرد؛ این در حالی است که در طی سالیان گذشته 750 میلیون مترمکعب آب استان تهران از طریق منابع آب سطحی تأمین می‌شده است.
 
وی افزود: این بدان معنی است که استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی به علت خشکسالی بیشتر شده است.
 
ارتقایی اظهار داشت: استان‌های تهران، البرز، سمنان، قزوین و خراسان خشکسال‌ترین استان‌های کشورهای هستند.
 
** سد لار تشنه است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران در ادامه در خصوص وضعیت سد لار که بزرگ‌ترین مخزن را در بین سدهای این استان دارد گفت: سال گذشته تنها 96 میلیون مترمکعب آب در این سد جمع شده است این در حالی است که در حال حاضر حجم مخزن این سد 53 میلیون مترمکعب است.
 
وی ادامه داد: میزان ورودی آب در این سد 27 مترمکعب است که حدود 4 مترمکعب فرار آب دارد.
 
وی ادامه داد: ‌کمبود بارش‌ها در رشد جمعیت نامتوازن در افزایش مصرف آب موجب شده تا حجم این مخزن در شرایط مناسبی نباشد.
 
**بدهی 20 میلیارد تومانی شرکت توانیر به آب منطقه‌ای  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران در خصوص قیمت آب خام نیز گفت: هر متر مکعب آب بین 30 تا 35 تومان به شرکت آب و فاضلاب فروخته می‌شود این در حالی است که هزینه بهره‌برداری بدون در نظر گرفتن پمپاژ برای آب‌های صیقلی بین 800 تا 1200 تومان است.
 
وی در پایان تأکید کرد: شرکت آب منطقه‌ای بین 15 تا 20 میلیارد تومان درآمد از فروش برق نیروگاه‌هایی دارد که در نزدیکی سدها قرار دارند اما بدهی‌های توانیر به این شرکت طی سال‌های اخیر به  20 میلیارد تومان رسیده است.
 
انتهای پیام/  

برچسب ها: بی آبی ، سد ، صرفه جویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سيدمحسن
۱۶:۱۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
احياى درياچه درحدى كه خشك نشه وموجب طوفان نمك نشه واجبه حتى درياچه سازى بهترازسدسازيست زيرساخت بوجودآمدن درياچه حفرزمين واستفاده ازخاك خارج شده ازدل زمين جهت مصارف گوناگون است ولى سدسازی مصرف مصالح وآب
Iran (Islamic Republic of)
سيدمحسن
۱۱:۵۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
چه معنا داشت درحاشیه درياچه اروميه سدسازی كرددرحالى كه ازدرياچه اروميه ميشدبعنوان سدومكان تجمع آب وانتقال آب به ديگرسدها استفاده كرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
بنظر شما از جهات مختلف توجیه داره که مقداری ازآب رودخانه هایی که به دریاهای آزاد میریزن را درست قبل از ورود به محل رسیدنش به دریا یا خلیج (بخاطر اکوسیستم مسیر رودخانه )به درون مخزن های بزرگ راهنمایی وسپس به محل های کم آب هدایت کرد ؟

با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
آیا نمی شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
بجای اینکه هرسال چشمتون به آسمون باشه برید ی فکر اساسی کنید دیگه از عربستان که بدترنیستیم؟؟؟ آب توالت وحموم وظرف شویی با آب خوردن فرق نداره.. بایدم نگران باشیم دوتا دریا داریم بیارید آبشو گند زدایی کنید بفرستید تولوله حموم وتوالت خیال همه را راحت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
گروهی از دانشمندان شرکت سوئیسی Meteo Systems و موسسه ماکس پلانک در هامبورگ موفق شدند با استفاده از فناوریهایی که امکان کنترل آب و هوا را به انسان می دهند توفانهای مصنوعی شدیدی را ایجاد کنند.

بیشتر این بارانها در فصل تابستان بین ماههای جولای تا آگوست ایجاد شدند و حتی در برخی موارد بارشها به صورت تگرگ بود. گزارش خبرگزاری مهر،

دانشمندان ایرانی می تواند این نوع باران در ارتفاعات که در ایران فراوان است و شرایط بهتری از امارات دارد بوجود آوردند.
Iran (Islamic Republic of)
هادي
۱۷:۴۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
به مسئولين بگوييد مقدار مصرفي براي آب هر واحد مسكوني تعيين كنند در هر ماه و بيش از آن ديگر به هر واحد مسكوني آب ندهند. يه مثل گاز مصرف متداول قيمت مشخصي بگيرد و در صورت مصرف بيشتر تصاعدي قيمت افزايش يابد. هرچند به نظر من روي نعمتي همچون آب نميتوان قيمت گذاشت.
Germany
سکوت
۱۶:۴۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
چرا وقتی هوا ابریی میشه ابرا رو بارور نمی کنید؟
چرا از دریای خزر به سمت تهرون آب نمیارید
؟
راه حل زیاده ولی چون هوا گرمه و از اونجایی که سن دولت بالاست همه خوابشون میاد...
آخرین اخبار