نمایش "تردید نکن هوراشیو" در پرتغال اجرا می شود

نمایش "تردید نکن هوراشیو" نوشته سعید هاشمی پور با کارگردانی عباس اقسامی برای اجرا در جشنواره (فتال) fatal به شهر لیسبون پرتغال سفر می کند.

 به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ جشنواره fatal از 6 تا 18 می همزمان با 16 تا 28 اردیبهشت در شهر لیسبون برگزار می شود و "تردید نکن هوراشیو" در روز25 اردیبهشت(15 می) روی صحنه خواهد رفت.

در این نمایش بازیگرانی همچون علی تقی زاده، مهدی حاجیان، مهران نائل،بهناز نادری، متین محمدی، عباس اقسامی به ایفای نقش می پردازند.

این نمایش با طراحی صحنه رضا مهدیزاده، طراحی لباس سحر ابراهیمی مهرو مریم جلالیان آماده شده و در گروه کارگردانی آن سامان خلیلیان و سپیده ابراهیمی مهر حضور دارند. گرافیست و عکاس این گروه نیز منصوره قره داغی است.

عباس اقسامی کارگردان این نمایش آن را بر اساس هملت شکسپیر و با نگاهی تحلیلی وعقلانی به سیر شکل گیری شخصیت هملت معرفی می کند و می افزاید: در این نمایش به ارایه تصویری چند بعدی و منطقی  از این قهرمان پرداخته شده است. این نمایش با قضاوتی عاری از احساسات ،سعی دارد هرگونه مطلق نگری را نفی کرده و با تاکید بر نسبی بودن امور و رفتار و کردار انسان ،تناقضات
حاصل از نگاه کلاسیک را اشکار نماید.

وی می افزاید: "تردید نکن هوراشیو" با پرداختن به روند تاریخ پس از هملت و به قدرت رسیدن فورتینبراس وتکرار وقایع و حوادث ،تکرار یک الگوی ثابت وبدون تغییر در تاریخ را نمایان می سازد. در واقع  ذات وفلسفه قدرت واراده معطوف به قدرت را با ارجاعات متعدد به متن شکسپیر،همانند یک
معادله ثابت در طول تاریخ به مخاطب عرضه می کند.

اقسامی نمایش "تردید نکن هوراشیو" را در فرم وشکل و شیوه  اجرا وامدار کمدیادلارته و برخی قواعد نمایش های ایرانی می داند و می افزاید: در محتوا یک نمایش پارودیک است و با نمایش تناقضات از سویی ماهیت زندگی را هویدا ساخته واز سویی دیگر زبان اثر به زبانی کنایه امیز و تلخ بدل شده
است. با استفاده از سبک پارودی ،قطعیت در هر امری را کنار گذاشته و نسبی بودن جایگزین ان شده و با ارایه ادله های مختلف سعی شده تا مخاطب به هر امری شک کرده و شک باعث کنکاش وی گردد و ابعاد مختلف زندگی برای او نمایان سازد.و بر این اساس هملت به همان اندازه که می تواند یک قهرمان و اسطوره باشد به همان اندازه نیز میتواند یک ترسو و خاین به مملکت خود باشد و  کشور را به بیگانگان بسپرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: نمایش ، اجرا ، هملت ، کارگردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار