تبریز/

هفت درصد از نفت خام کشور در این شهر تصفیه می شود

مدیر عامل پالایشگاه نفت تبریز گفت: هفت درصد از عملیات تصفیه نفت خام کشور در این شرکت صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،به نقل ازروابط عمومی شرکت نفت تبریز، دخیلی افزود: این پالایشگاه تامین بخشی از سوخت مایع مورد نیاز شمال غرب کشور را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه تبریز از سال 56 راه اندازی شده است، اظهارکرد: ظرفیت اولیه این شرکت 80 هزار بشکه در روز بود که با اجرای طرح های ازدیاد ظرفیت، اکنون به 110 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

دخیلی با اعلام اینکه این شرکت دارای 14 واحد پالایش و 10 واحد سرویس های جانبی است، گفت: محصولات تولیدی در آزمایشگاه مرکزی پالایش بر اساس استانداردهای بین المللی و مشخصات تعیین شده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران مورد آزمایش و کنترل قرار گرفته و پس از صدور تاییدیه های نهایی به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ارسال می شود.

وی گفت: پالایشگاه تبریز نفت خام مناطق جنوبی کشور و کشورهای حوزه دریای خزر را از طریق خط لوله دریافت و به محصولات فرآورده های نفتی از قبیل گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، نفتا، گوگرد و خوراک واحدهای قیرسازی و روغن سازی تبدیل می کند.

مدیر عامل پالایشگاه تبریز استفاده نکردن از نفتای نامرغوب، جمع آوری گازهای بالاسری واحد تصفیه نفت و جلوگیری از سوزاندن آن در مشعل پالایشگاه، پایش و اندازه گیری مستمر آلاینده های گاز خروجی از دودکش ها، استفاده از گاز طبیعی در دودکش ها، کاهش بار آلایندگی کوزه آشغال سوز واحدهای تولیدی گوگرد و آسفالت و تصفیه آب ترش، تغییر کاربری واحد تصفیه نفت گاز، طرح تعویض سیستم آب بندی کلیه مخازن سقف شناور و به حداقل رساندن ضایعات و انتشار مواد هیدروکربنی را از جمله فعالیت های زیست محیطی این شرکت در سال گذشته برشمرد.

وی گفت: اجرای پروژه های بازیافت گازهای ارسالی به فیلر، اختلاط روغن، احداث واحد روغن سازی، ارتقا سامانه کنترل، بهینه سازی کمی و کیفی پالایشگاه و افزایش توان تصفیه نفت خام از ظرفیت فعلی به 260 هزار بشکه در روز و پروژه های زیست محیطی شامل کنترل و کاهش آلایندگی ها آب، هوا و خاک از طرح های آتی این شرکت است.

وی همچنین با اشاره به حضور فعال این شرکت در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که از 16 تا 19 اردیبهشت ماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران با حضور شرکت های معتبر خارجی و تولید کنندگان و صنعتگران داخلی برگزار شد، گفت: فعالیت های زیست محیطی شرکت پالایش نفت تبریز مورد توجه و استقبال گسترده بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرار گرفت.

مدیر عامل پالایشگاه تبریز همچنین از معرفی این شرکت به عنوان یکی از 100 برند برتر منطقه آدربایجان خبر داد.

پالایشگاه نفت تبریز یکی از پالایشگاه های مهم نفت در ایران است که در جنوب غربی شهر تبریز و در ارتفاع ۱۳۶۲ متری از سطح دریا و در محدوده ای به وسعت ۱٫۵ کیلومتر مربع قرار گرفته است.

مراحل اجرایی این پالایشگاه از سال ۱۳۵۳ خورشیدی آغاز و در سال ۱۳۵۶ خورشیدی به پایان رسیده است. پالایشگاه تبریز در سال ۱۳۷۷ خورشیدی با ایجاد تغییراتی در بخش اداری آن به شرکت پالایش نفت تبریز ارتقا یافت.

این پالایشگاه از دو واحد آب، برق، بخار و پالایش تشکیل شده است./س
 
 
 

 

برچسب ها: نفت ، خام ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.