مدیر مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان محیط زیست اعلام کرد؛

تنها شهرهای تهران، اراک و کرج از هوا یورو4 بهره مند هستند/ترکیبات سرطان‌زا در بنزین‌های تولید داخل دو تا سه برابر استاندارد یورو4 است

عدد اکتان بنزین‌های داخلی بالاست و ترکیبات آروماتیک سرطان‌زا در بنزین‌های تولید داخل دو تا سه برابر و میزان گوگرد و دیگر ناخالصی‌های آن نیز 3.5 برابر استاندارد یورو 4 است.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران یوسف رشیدی با بیان اینکه در بسیاری از کلانشهرها شاهد هجوم ذرات معلق هستیم، گفت: در این میان ذراتی که از سوخت‌هایی مانند سوخت دیزل تولید می‌شوند، قطعاً سرطان زا هستند.

وی با بیان این که بسیاری علت اصلی آلودگی هوا را کیفیت نامناسب بنزین‌های مصرفی اعلام می‌کنند، افزود: عدد اکتان بنزین‌های داخلی بالاست، ضمن این که ترکیبات آروماتیک سرطان‌زا در بنزین‌های تولید داخل دو تا سه برابر و میزان گوگرد و دیگر ناخالصی‌های آن نیز 3.5 برابر استاندارد یورو 4 است.

مدیر مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان محیط زیست با تاکید بر این که آلوده کننده‌های هوا ازجمله کارخانجات خودروساز خودشان باید هزینه‌هایی را که بر شهر و شهروندان تحمیل می‌کنند بپردازند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر خودروی پیکان و سایر خودروهای کاربراتوری به دلیل آلودگی بالایی که تولید می‌کنند، نباید اجازه تردد داشته باشند، این در حالیست که متاسفانه این گونه خودروها بی هیچ مداخله ای از سوی دستگاه های مسئول در سطح شهر تردد می کنند .

به گفته رشیدی خودروسازان داخلی ضریب تراکم باک خودروهای تولیدی خود را دستکاری می‌کنند که این کار فرآیند آلودگی هوا را تا 40 درصد افزایش می‌دهد، ضمن این که دارندگان خودروهای نسل جدید حتماً باید از بنزین سوپر استفاده کنند.

رشیدی همچنین گفت: کلانشهرها به کلکسیونی از انواع آلاینده‌های زیست محیطی و تلنباری از قوانینی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با محیط زیست سر و کار دارند اما هرگز اجرا نشده‌اند، تبدیل شده و در حال حاضر قوانین آلودگی هوا قوانینی فانتزی محسوب
می‌شوند.

وی با اشاره به بیانیه سازمان بهداشت جهانی مبنی بر تاثیر هوای تنفسی در ایجاد بسیاری از بیماری های لاعلاج و افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی ها بیان کرد: بنزین آلوده یکی از مهم ترین عوامل افزایش آلودگی هواست. از این رو دولت به دلیل اهمیت حفظ سلامت مردم، توزیع بنزین استاندارد در شهرهای کشور را آغاز کرده و در حال حاضر در سه شهر تهران، کرج و اراک بنزین استاندارد توزیع می شود.

مدیر مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: غفلت بزرگی که در گذشته رخ داد، این بود که حلال های پتروشیمی به عنوان بنزین پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفت، در حالیکه این حلال ها شامل بنزن و آروماتیک؛ ترکیبات سرطان زای حلقوی هستند که کاربرد متفاوتی دارند.

رشیدی افزود: صراحت در بیان مخاطراتی که بنزین پتروشیمی برای سلامت مردم دارد، وظیفه مهم رسانه ها از جمله رسانه ملی است که ظاهراً از آن غافل شده است و حتی توقف افزودن حلال های صنعتی به بنزین در برنامه مصوب هیأت دولت برای مقابله با آلودگی هوا را مورد هجمه خبری قرار داده اند.

وی با بیان اینکه اکثر کلانشهرها از بنزین با استاندارد یورو 4 بی بهره اند و هنوز از بنزین با ترکیبات آروماتیک و بنزن استفاده می کنند، گفت: در سوخت یورو 4 ترکیبات اروماتیک و بنزن زیر حد استاندارد رسیده است .

به گفته رشیدی براساس قانون جدید وضعیت سوخت نیازمند آنالیز کامل در سایر کلانشهرهاست. از آنجایی که سازمان محیط زیست متولی این آنالیز بوده لذا قراردادها برای انجام کار علمی و آنالیز بنزین در سایر کلانشهرها بسته شده و به زودی تحقیقات بر روی بنزین سایر کلانشهرها نیز آغاز می شود .

این مقام مسئول تأکید کرد: این مساله بسیار ساده ای است که در هیچ کجای دنیا، حلال های صنعتی به عنوان بنزین مورد استفاده قرار نمی گیرند.

انتهای‌پیام/
 

برچسب ها: شهر ، داخلی ، اکتان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار