در مراسم بزرگداشت "مسعود کیمیایی"؛

جمشید مشایخی: کیمیایی به نظر ملت ایران اکتفا کرد

"شب مسعود کیمیایی" با حضور هنرمندان و صاحبان فرهنگ و هنر عصر پنجشنبه 18 اردیبهشت ماه به همت مجله "بخارا" در محل کانون زبان فارسی برگزار شد.

به گزارش  حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ "شب مسعود کیمیایی" عصر پنجشنبه 18 اردیبهشت ماه به همت مجله "بخارا" با حضور مدیرمسئول آن "علی دهباشی" و هنرمندانی چون شهرام ناظری، اکبر زنجانپور، جعفر والی، منوچهر اسماعیلی، بهروز افخمی، مرجان شیرمحمدی، پری زنگنه، لیلی گلستان و جمعی دیگر از هنرمندان در محل کانون زبان فارسی برگزار شد.

در ابتدای مراس"علی دهباشی" مسعود کیمیایی بیان کرد: آقای کیمیایی از معدود هنرمندانی است که موفق شد پس از چندین دهه فعالیت سینمایی با خلق آثاری که هر کدام در کارنامه زرین او جایگاه دارد، در ارتباطی گسترده با مردم قرار بگیرد. سه نسل با او و آثارش زندگی کردند و برخی از کارهای سینمایی ایشان پس از چندین دهه هنوز مطرح است و گواهی ماندگار بر یک دوره از زندگی مردم ایران است. در تحقیق و پژوهش و تألیف تاریخ زندگی مردم ایران در دورۀ اخیر باید آثاری همچون قیصر، گوزن‎‎ها، سفر سنگ و دیگر فیلم‎های ایشان را مورد ملاحظه و اشاره و بررسی قرار داد و همه اینها حکایت از تیزبینی و دریافت‎های عمیق آقای کیمیایی از جامعه‎ای است که با مردمش زندگی کرده و دردهایش را می‎شناسد.

همچنین "جمشید مشایخی" روی سن آمد و با اشاره به فیلم‌هایی که برای کیمیایی بازی کرده است، گفت: من چون عاشق مسعود خان کیمیایی هستم و افتخار دوستی‎ او را دارم و در سه فیلم وی هم حضور داشتم. به عزیزی که زنگ زد و از من خواست تا در اینجا چند کلمه‎ای بگویم، گفتم که من سخنور نیستم فقط حرف‎های دلم را می‎زنم.
 
بازیگر فیلم «قیصر» با اشاره به خاطراتی از فیلم "قیصر" اظهار داشت: اولین بار کیمیایی فیلمی را کارگردانی کرد که نوشته‎اش هم مال خودش بود. یک ضد قهرمان نقش اصلی این فیلمنامه را داشت که فکر می‎کردیم این فیلم محال است که مشتری جذب کند. برعکس کار موفق شد. دلیلش موفقیت و جذابیت کار هم این بود که در جامعه عدالت وجود نداشت و عدالت را باید خود فرد اجرا می‎کرد.

وی با اشاره به بحث‌هایی که پیرامون فیلم‌های کیمیایی وجود داشت، گفت: بحث و گفتگوهای زیادی در آن زمان وجود داشت. عده‎ای موافق، عده‎ای مخالف و اکثریت اهل قلم و منتقدان با او و تفکرش موافق بودند. من در فیلم «سرب» و فیلم «جرم» و در کل در سه فیلم در کنار هنرمندی بزرگ و توانا بودم. هنرمندی که هیچ وقت آثارش را به جشنواره‎های خارجی نداد. اگر می‎داد، من اطمینان دارم که جوایز بزرگی دریافت می‎کرد ولی او به نظر ملت ایران اکتفا کرد.
 
این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران شعری با مطلع «گر در سرت هوای وصال است،حافظا/ باید که خاک درگه اهل هنر شوی »را به مسعود کیمیایی و حاضران در مجلس و حتی هنرمندان خارج از ایران مثل بهرام بیضایی تقدیم کرد.
 
اکبر عالمی سخنران بعدی بود که با اشاره به سخنان جمشید مشایخی گفت:  مشایخی از عدالت‎خواهی در فیلم قیصر حرف زد و من می‎خواهم از «پرهیز از حسادت» در فیلم‌هایش بگویم. من وقتی احساس ‎کردم به کسی حسادت می‎ورزم، به خودم گفتم تو درخت کوتوله باغ هستی وقتی قد کشیدی دیگر به کسی حسادت نمی‎کنی.

وی ادامه داد: ما امروز اینجا نیامده‎ایم که آثار سینمایی مسعود کیمیایی را بدون منطق ستایش کنیم. البته تا می‎گوییم مسعود کیمیایی، «قیصر» خودنمایی می‎کند که کیمیایی آن را در بیست و هفت سالگی می‌سازد.

در ادامه مراسم "اکبر عالمی" مدرس و منتقد سینما و "بهزاد عبدی" نیز به سخنرانی پرداخته و در بخش پایانی مراسم شهرام ناظری،‌جعفر والی،‌منوچهر اسماعیلی، مرجان شیرمحمدی و فخرالدین فخرالدینی پرتره‌ی از مسعود کیمیایی را که توسط فخرالدینی تهیه شده بود به این کارگردان سینما اهدا کردند. 

همچنین چند جلد از انتشارات بنیاد موقوفات افشار و نیز دانش‌نامه فرهنگ مردم ایران به مسعود کیمیایی اهدا شد.  


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار