معاون پرستاری وزارت بهداشت:

حضور موثر پرستاران در اجرای بهینه طرح ساماندهی "نظام سلامت"

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: بعد از اجرای فاز یک طرح ساماندهی نظام سلامت، به خوبی می توان متوجه نقش پرستاران در اجرای هرچه بهتر این طرح و ساماندهی بیماران شد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، محمد میرزا بیگی، در در حاشیه اجلاس روسای انجمن های علمی پزشکی گفت: بعد از اجرای فاز یک طرح ساماندهی نظام سلامت و با افزایش مراجعات بیماران به بیمارستان های دولتی تحت پوشش وزارت بهداشت، می توان به خوبی متوجه نقش پرستاران در اجرای هرچه بهتر این طرح و ساماندهی بیماران شد.

وی با اشاره به این که در صدد هستیم نیروهای کمکی را جهت کاهش فشار روی نیروهای فعلی افزایش دهیم، افزود: ذر حال حاضر برخی پرستاران از طرح نظام پرداخت گله دارند ولی باید گفت طبق بررسی های جدید روی این طرح قرار شده، نظام پرداخت پرستاران مبتنی بر عملکرد باشد. به این معنی که هرچه عملکرد این قشر بیشتر و با کیفیت تر باشد، میزان دریافتی شان نیز بیشتر خواهد بود.

به گفته میرزابیگی با توجه به تعداد کم پرستاران نمی توان همه این افراد را به یک چشم دید و ما ناچاریم افرادی که فعالیت کمتری دارند را از پرستاران فعال تمیز دهیم.

وی با اشاره به این که در نظام پرداخت به غیر از حقوق و اضافه حقوق، کارانه مبتنی بر عملکرد نیز لحاظ خواهد شد، ادامه داد: البته پرستاران غیر فعال تعداد خیلی کمی از قشر پرستاران را تشکیل می دهند ولی به هر حال با  اجرای دور جدید طرح نظام پرداخت، متضرر خواهند شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان این که استانداردهای خدمتی پرستاران تدوین شده، خاطرنشان کرد: به زودی توسط معاونت پرستاری نرم افزارهای این استانداردها در تمام ایستگاه های پرستاری نصب خواهد شد و برای هر بخش تخصصی استانداردهای شرح وظایف پرستاران مشخص می شود.

به گفته میرزابیگی همچنین کتابچه های همراهی برای هر پرستار در نظر گرفته شده که استاندارهای بخش های مربوط به همراه چک لیست کنترل، همراه پرستاران خواهد بود. طبق این نرم افزارها خدمت مطابق با استاندارد مشخص خواهد شد.

به عقیده معاون پرستاری وزارت بهداشت خیلی از کشورهای پیشرفته با این طرح به این نتیجه رسیده اند که چطور خدمات پرستاری در شان مردم را ارتقاء دهند. چون در واقع این طرح نقشه راهی برای خودکنترلی و دیگر کنترلی پرستاران است.

وی ادامه داد: البته نگاه ما فقط به جامعه پرستاری نیست بلکه تمام نیروهای بالینی و گروه پیراپزشکان در نظر گرفته خواهند شد. در واقع قانون ارتقاء بهره وری همه گروه های بالینی را در نظر می گیرد. ولی به هرحال تقدم و تاخر و اولویت ها را نیز باید در نظر گرفت.

میرزا بیگی خاطرنشان کرد: در راستای طرح ساماندهی نظام سلامت، مدیران پرستاری می توانند در ستادهایی که در دانشگاه های علوم پزشکی برقرار هستند، جایگاه داشته باشند.

وی با اشاره به این که قرار است با همکاری حوزه معاونت آموزش وزارت بهداشت به سمت بومی گزینی پرستاران برویم تا ماندگاری آنها در مناطق محروم بیشتر شود، افزود: ضمنا اختیار ابلاغ موضوع اعطای پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاران را به عهده سازمان نظام پرستاری خواهیم گذاشت. به این ترتیب نظارت گسترده تری به وضعیت پرستاری در جامعه و بیمارستان های خصوصی صورت خواهد گرفت.

میرزا بیگی در ادامه این گفتگو با اشاره به این که تا قبل از شروع به کار معاونت پرستاری در وزارت بهداشت، انتقادها و گزارشهای ما نسبت به رفع مشکلات پرستاران از سوی وزارت بهداشت بیشتر بود، توضیح داد: شاید برای خیلی از رسانه ها جای سوال باشد که چرا هم اکنون این انتقادها کمتر شده و به شیوه قبل نیست، ولی در پاسخ باید گفت تا قبل از این نسبت به تقاضاهای ما در حوزه رفع مشکلات این حوزه، یا اهمیت کمی داده می شد و یا به هیچ وجه به آنها رسیدگی نمی شد ولی در حال حاضر در هیچ کدام از گزارشها و پیشنهادهای ما نظر مخالف وزیر بهداشت دیده نمی شود.

میرزابیگی خاطرنشان کرد: وقتی حرکت در مسیر درست صورت می گیرد و همه برنامه ها تعریف شده و دقیق هستند، دیگر نیاز به نقد منفی نیست و اینجاست که از نگاه سازمانی باید به اجرای هرچه بهتر برنامه ها کمک کرد نه این که لب به انتقاد گشود.

وی به نکته مهم دیگری نیز اشاره کرده و گفت: گاهی در برخی رسانه ها در قالب هیات مدیره اظهار نظرهایی منعکس می شود که ممکن است این مساله را به ذهن متبادر کند که میان جامعه پرستاران و معاونت پرستاری اختلافات زیادی وجود دارد.

میرزا بیگی ادامه داد: در پاسخ به این شبهه نیز باید گفت سازمان نظام پرستاری، سخنگو دارد و شورای عالی این سازمان هر وقت بخواهد حرفی بزند، آن را مکتوب روی کاغذ می آورد و اعضاء نیز با امضای آن موضع خود را اعلام می کنند. پس نظرات برخی رسانه ها در مورد اختلافات میان جامعه پرستاری و معاونت پرستاری کاملا شخصی است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار