اعزام بیش از 570 هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی

مسوول ستاد عمره مدینه منوره، از حضور همزمان حدود 24 هزار زائر ایرانی در مدینه خبر داد و گفت: تا کنون بیش از 570 هزار و 411 زائر در قالب بیش از چهار هزار و 170 گروه وارد مدینه شده اند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران  از پایگاه اطلاع رسانی حج، «مهدی حضوری» افزود: از این میان بیش از 320 هزار نفر زن و 250 هزار نفر مرد بوده اند.

وی با بیان اینکه زائران ایرانی با پروازهای هواپیمایی شرکت های ماهان، سعودی و ایران ایر وارد جده و مدینه النبی شده اند، گفت: هواپیمایی ماهان با 440 پرواز، هواپیمایی سعودی با 910 پرواز و هواپیمایی ایران ایر با 480 پرواز زائران ایرانی را به عربستان منتقل کرده اند.

مسئول ستاد عمره مدینه منوره، زائران خاص در عمره امسال را شامل دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و اساتید دانست و گفت: حدود دو هزار و 62 دانش آموز امسال به عمره مشرف شدند و عملیات عمره دانش آموزی طی 15 روز در هتل «الیاس العالمی» انجام شد.

وی با بیان اینکه عمره اساتید به پایان رسیده و اکنون عمره طلاب و دانشجویان در حال انجام است، ادامه داد: در عمره سال جاری پذیرای بیش از 17 هزار دانشجو هستیم و زایران دانشجو در دو هتل «راما» و «جوهره الرشید» ساکن هستند.

حضوری با اشاره به اینکه 48 هتل در مدینه در اختیار جمهوری اسلامی ایران است گفت: تمامی خدمات به زائران را مدیران و عوامل ثابت در هتل ها که بیش از هفت هزار و 918 نفر می شوند، ارایه می کنند.

وی به آمار ورود و خروج زائران ایرانی به مدینه اشاره کرد و افزود: روزانه بیش از 120دستگاه اتوبوس زائران را از فرودگاه های مدینه و جده وارد مدینه می کنند و به همین تعداد روزانه از مسجد شجره، زائران را به مکه مکرمه منتقل می کنند.

این مقام مسوول ادامه داد: تا کنون بیش از 15 هزار و 400 دستگاه اتوبوس زائران را به مکه منتقل کرده اند.

وی به آمار فوتی های زائران ایرانی اشاره کرد و گفت: از ابتدای اعزام عمره تا امروز 20 زائر ایرانی در مدینه فوت کرده اند که 10 نفر آنها بانوان و 10 نفر نیز دیگر از مردان بودند که از این بین جنازه 9 نفر به ایران انتقال یافته و 11 نفر دیگر در قبرستان بقیع دفن شدند.

مسوول ستاد عمره مدینه منوره با اشاره به خدمات پزشکی جمهوری اسلامی ایران در عمره اعلام کرد: تا امروز 199 نفر بستری داشته ایم که تحت درمان قرار گرفته اند.

وی همچنین گفت: طی این مدت 27 نفر از سوی دولت عربستان دستگیر شده اند که بجز یک مورد که متعلق به چند روز پیش بوده، سایرین آزاد شده اند.

** سانحه های هولناک هوایی و زمینی

حضوری در پاسخ به سووالی در مور سوانحی که امسال برای زائران ایرانی رخ داد گفت: متاسفانه امسال سانحه فرود اضطراری هواپیمای بویینگ 747 سعودی را داشتیم که با عنایت حضرت رسول(ص)، علی رغم باز نشدن چرخ ها، هواپیما به سلامت به زمین نشست.

وی ادامه داد: در این پرواز حدود 42 نفر مجروح داشتیم که از میان مجروحان یک نفر به نام خانم «خامنه» از مشهد که حالش وخیم تر بود پس از 40 روز در بیمارستان «ملک فهد» به رحمت خدا رفت اما سایر مجروحان مداوا شدند و به ایران بازگشتند.

مسوول ستاد عمره مدینه منوره با بیان اینکه امسال سانحه تصادف اتوبوس را داشتیم که 36 نفر مصدوم بر جای گذاشت و یک نفر در دم فوت کرد، افزود: این حادثه در 30 کیلومتری ورودی مدینه اتفاق افتاد که بر اثر خواب آلودگی راننده، اتوبوس واژگون شد و تعدادی از هموطنان ما که از کاروان ساربان قم بودند، مصدوم شدند.

وی با اشاره به پیچیدگی های خدمات رسانی به زائران ایرانی گفت: سازماندهی زائران ایرانی همچون یک شهر 24 هزار نفره است، یعنی یک شهر بسیار بزرگ اما شهری که طبخ غذا، حمل و نقل زائر و اسکان آن بر عهده ستاد عمره است.

به گفته حضوری، در مدینه ستاد مرکزی و سه ستاد فرعی مناطق، فعال و در حال خدمات رسانی به زائران هستند.

مسوول ستاد عمره مدینه منوره از ورود روزانه 170 کاروان و بیش از چهار هزار و 300 زائر به مدینه خبر داد و افزود: تا کنون 10 هزار و 443 اتاق و 22 هزار 776 تخت در اختیار ایرانیان در مدینه منوره قرار گرفته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: اعزام ، سرزمین ، وحی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار